Naar aanleiding van mistlicht topic vroeg ik mij af of stadslicht uberhaubt wel toegestaan is.
Ik rij weleens overdag met grauw weer met alleen stadslicht, ben nog nooit aan de kant gezet dus zal wel goed zijn denk ik dan.
Ik vind het wel grappig staan bij mijn visje en je valt toch net iets meer op. Liefst zou ik gele stadslichten hebben maar die heb ik nog niet gevonden. Wel groen en blauw maar dat is me te eh… TE
Officiëel mag je daar niet mee rijden. Overdag je lichten uit, of dimlicht, en buiten de bebouwde kom mag je groot licht voeren als je geen andere weggebruikers hinderd. Sávonds altijd dimlicht, groot licht zelfde als hierboven.
Stadslicht is een verkeerde benaming, het is parkeerlicht. Dat mag wel, als je je auto in de berm of langs de weg parkeert, kun je parkeerlicht voeren om op te vallen.
In sommige auto’s (Mercedes bv) kun je met een schakelaar kiezen of je alleen de linker voor en achter parkeerverlichting gebruikt, of alleen de rechter.
In Zweden hebben ze ook daglampen. Die zijn 21 watt, en vaak geel van kleur. Voor de avond hebben ze daar de gebruikelijke lampen die wij ook hebben.
Test
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik zie eigenlijk niet in waarom je met stadlicht niet zo mogen rijden, je hindert er nooit iemand mee (in het donker uiteraard wel dimlicht voeren).
ik heb hier wel eens eerder een topic over geopend, waarom dit licht eigenlijk op de auto zat.
in dit topic werd toen verteld dat vroeger bij oude auto’s in de file (of in de stad) de dimlichten nog wel eens te heet werden, zodat je dus het kleinere stadslicht kon voeren.
ik dacht dat deze info van Patje74 vandaan kwam, als ik nu iets fout zeg of klopt iets niet zeggen jullie het maar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
arjan_verkade schreef:ik dacht dat deze info van Patje74 vandaan kwam, als ik nu iets fout zeg of klopt iets niet zeggen jullie het maar
Hmmm… dat komt mij niet bekend voor!
arjan_verkade schreef:ik zie eigenlijk niet in waarom je met stadlicht niet zo mogen rijden, je hindert er nooit iemand mee (in het donker uiteraard wel dimlicht voeren).
Wetgeving is niet altijd even logisch. Maar officieel mag je idd niet met parkeerlicht rijden. Tenminste, dat is mij wel geleerd en zo heb ik het nadien ook altijd begrepen.
Het is natuurlijk niet zo’n drama om het wel te doen. Alleen onder omstandigheden dat je dimlicht zou moeten voeren is het wel diskutabel. Zoals gisteren kwam ik net voor het begin van de schemering, met motregen nog diverse mensen tegen die stadslicht voerden. Beetje jammer, want met dit grauwe weer in de winter zou je eigenlijk wel bijna altijd dimlicht moeten voeren.
Je “schijnt” voor stadslichten wel gele sokjes te hebben die je om de lampjes kan schuiven. OF geel verven. Maar het blijven wel een beetje hobby oplossingen.
Had je trouwens al geel dimlicht?
vind stadslicht een beetje een onzin licht dus heb ze er ook niet meer op zitten op de xantia
citroenc2 schreef:vind stadslicht een beetje een onzin licht dus heb ze er ook niet meer op zitten op de xantia
T’is helaas nog wel een APK item.
mpostma schreef:citroenc2 schreef:vind stadslicht een beetje een onzin licht dus heb ze er ook niet meer op zitten op de xantia
T’is helaas nog wel een APK item.
Behalve als de APK keurmeester in de auto zit aan de knoppen, en jij om de auto heen loopt en telkens ‘jo’ roept.
Op die manier heb ik mijzelf eens een achteruitrijlichtschakelaar bespaard…
Test
arjan_verkade schreef:
in dit topic werd toen verteld dat vroeger bij oude auto’s in de file (of in de stad) de dimlichten nog wel eens te heet werden, zodat je dus het kleinere stadslicht kon voeren.
Dat is nog steeds zo. Lampjes maken nog altijd even veel warmte als vroeger. Als ik even geparkeerd sta met draaiende motor, of tank ofzo, dan doof ik mijn dimlichten. Het kunstof van je koplamp wordt te heet en gaat scheuren.
Toen ik taxi monteur was heb ik veel lopen hameren op die dimlichten. er waren chauffeurs die zo een uur met de lampen aanstonden.
En ik maar koplampen vervangen.
En bij dat, het nut van stadslichten: Als één van je dimlichten uitvalt, heb je altijd nog de markering. Van hallo, ik ben een auto, en geen motorfiets.
Test
mpostma schreef:citroenc2 schreef:vind stadslicht een beetje een onzin licht dus heb ze er ook niet meer op zitten op de xantia
T’is helaas nog wel een APK item.
klopt maar 2 kleuren verlichting mag niet vandaar dat ze weg zijn en als ik tegen de keurmeester dit meld is het vaak goed en anders is het even een middagje sleutelen om ze weer orgineel te krijgen
citroenc2 schreef:mpostma schreef:citroenc2 schreef:vind stadslicht een beetje een onzin licht dus heb ze er ook niet meer op zitten op de xantia
T’is helaas nog wel een APK item.
klopt maar 2 kleuren verlichting mag niet vandaar dat ze weg zijn en als ik tegen de keurmeester dit meld is het vaak goed en anders is het even een middagje sleutelen om ze weer orgineel te krijgen
Met 2 kleuren bedoel je je witte parkeerlicht, en je gele dim/grootlicht?
Dit heb ik in al mijn auto’s, en nog nooit gezeur om gehad. Wel dat er een parkeerlichtje kapoet was….
Test
citroenc2 schreef:mpostma schreef:citroenc2 schreef:vind stadslicht een beetje een onzin licht dus heb ze er ook niet meer op zitten op de xantia
T’is helaas nog wel een APK item.
klopt maar 2 kleuren verlichting mag niet vandaar dat ze weg zijn en als ik tegen de keurmeester dit meld is het vaak goed en anders is het even een middagje sleutelen om ze weer orgineel te krijgen
Test
Das natuurlijk bullshit dat het stadslicht overbodig is, want het functioneert als parkeerlicht wat volgens mij verplicht is buiten de bebouwde kom, op de openbare weg bij parkeren in de berm. Tevens is het het reservelicht voor het dimlicht.
Mochten 1 van de lampen uitvallen, dan is toch nog te zien dat je een motorvoertuig bent en geen 2wieler. Ook als allebei de dimlichten uitvallen, val je toch nog iets op.
Overigens is gebruik van alleen stadslichten niet toegestaan, want het heeft natuurlijk ook geen enkel doel tijdens het rijden en je riskeert er een staandehouding mee omdat een politieagent(e) denkt dat je dimlichten niet meer functioneren!
Ik ben ook een voorstander van dimlicht overdag, want met regen of langs wegen waar veel bomen staan, val je zonder verlichting echt niet op!
Thijsvandebles schreef:citroenc2 schreef:mpostma schreef:citroenc2 schreef:vind stadslicht een beetje een onzin licht dus heb ze er ook niet meer op zitten op de xantia
T’is helaas nog wel een APK item.
klopt maar 2 kleuren verlichting mag niet vandaar dat ze weg zijn en als ik tegen de keurmeester dit meld is het vaak goed en anders is het even een middagje sleutelen om ze weer orgineel te krijgen
Met 2 kleuren bedoel je je witte parkeerlicht, en je gele dim/grootlicht?
Dit heb ik in al mijn auto’s, en nog nooit gezeur om gehad. Wel dat er een parkeerlichtje kapoet was….
Idd.
parkeerlicht mag best wit zijn, mistlicht wit en dimlicht/grootlicht geel.
Als L/R maar niet verschillend is.
In de Skandinavische landen is altijd dimlicht verplicht.
Test
mpostma schreef:Thijsvandebles schreef:citroenc2 schreef:mpostma schreef:citroenc2 schreef:vind stadslicht een beetje een onzin licht dus heb ze er ook niet meer op zitten op de xantia
T’is helaas nog wel een APK item.
klopt maar 2 kleuren verlichting mag niet vandaar dat ze weg zijn en als ik tegen de keurmeester dit meld is het vaak goed en anders is het even een middagje sleutelen om ze weer orgineel te krijgen
Met 2 kleuren bedoel je je witte parkeerlicht, en je gele dim/grootlicht?
Dit heb ik in al mijn auto’s, en nog nooit gezeur om gehad. Wel dat er een parkeerlichtje kapoet was….Idd.
parkeerlicht mag best wit zijn, mistlicht wit en dimlicht/grootlicht geel.
Als L/R maar niet verschillend is.
onlangs zei men in de garage dat het niet mag vandaar
dus in feite mag het wel dan gaan ze weer er terug in