2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
112-taferelen voor XX-33-FD: 1e schaderapport… :cry:
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 23 december 2006 05:28 AM
  [ # 16 ]

Uitlaat lek waardoor heet gas direkt op de band werd gericht? Mijn moeder heeft 2 keer een veerbol kunnen laten vervangen omdat deze intern was geklapt door dezelfde oorzaak.

Ik vind het niet eerlijk richting de auto om haar weg te doen vanwege zoiets. Kan iedereen overkomen, gewoon over dat gevoel heenzetten (dat kan ieder mens), de stank verwijderen en doorrijden.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 23 december 2006 02:41 PM
  [ # 17 ]
Alcyone schreef:

gewoon over dat gevoel heenzetten (dat kan ieder mens), de stank verwijderen en doorrijden.

Ben bang dat dit niet voor iedereen opgaat. En wellicht kan oudelut het wel, maar hij heeft ook nog een vrouw die haar gevoel misschien wat minder makkelijk uitzet Wink.

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 23 december 2006 03:15 PM
  [ # 18 ]
mpostma schreef:
Alcyone schreef:

gewoon over dat gevoel heenzetten (dat kan ieder mens), de stank verwijderen en doorrijden.

Ben bang dat dit niet voor iedereen opgaat. En wellicht kan oudelut het wel, maar hij heeft ook nog een vrouw die haar gevoel misschien wat minder makkelijk uitzet Wink.

Precies! Bovendien is het verwijderen van de stank waarschijnlijk de grootste opgave. Maandag komt er een check en zal ik ook foto’s maken… Hopen dat de kerstdagen me goed gezind zijn?!  Laughing

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 25 december 2006 07:07 PM
  [ # 19 ]

Eerste check gedaan, en buiten de stank lijkt de schade niet onherstelbaar. Hydrauliek en andere leidingen zijn in ieder geval niet aangetast: Auto komt goed en snel omhoog, remt goed en ook de benzinetoevoer is ver van de plek des onheils gebleven…  Laughing

Helaas het kabeltje van mijn camera niet meegenomen, dus kan de foto’s niet delen. (leuk, ploaties van zo’n verschroeide auto tijdens het kerstmaal? Very Happy )
Ik verdenk wel meer en meer de uitlaat en de katalysator: de auto wil goed starten, maar loopt hondsberoerd (alsof de ontsteking niet goed staat). Kan dit te maken hebben met signalen vanuit een defecte (of leeggeblazen) katalysator? De auto rookt wel uit de uitlaat, en deze rook wil je niet inademen (een diesel met meer dan een miljoen kilometers produceert schonere rook!). Shocked

Heeft iemand wel eens een lege pijp onder een 19 TRi/TZi gehangen (dus zonder kat)? Heeft dit effect op het motormanagement? Of kan dit mogelijk aan een gescheurd (inlaat)spruitstuk liggen (valse lucht dus)? Dit laatste lijkt me geen reden voor een oververhitte uitlaat (en die is van een dusdanige kleur dat je wel kunt raden dat-ie erg warm is geweest; logisch ook als-ie de reserveband aan heeft gestoken?!)

Cosmetisch gaat me misschien nog wel lukken, maar technisch ben ik niet onderlegd genoeg om dit probleem op te lossen, dus als er iemand kan/wil helpen??? De auto staat momenteel in R’dam.

Tot zover van uw correspondent Rolling Eyes

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 25 december 2006 07:16 PM
  [ # 20 ]

Het GTi blok wat jij in je auto hebt liggen kan naar mijn weten prima zonder catalysator dacht ik. En zal daardoor ook nog iets (waarschijnlijk niet merkbaar) beter presteren. Dus ik zeg doen Laughing

Edit: Het gaat toch om een BX Break met de 1900 met multipoint?

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 25 december 2006 07:16 PM
  [ # 21 ]

Je kan rustig een pijp als katvervanger gebruiken. De lambdasonde zit voor de katalysator. Je moet deze dus wel in stand houden als je een pijp monteert zonder kat. OFwe: de voorpijp zonder kat moet wel een gat hebben voor de lambdasonde.

Na de kat zitten geen sensoren in de uitlaat. Het enige wat de ECU zou kunnen merken is een betere doorstroom, maar het leuke van deze TRI is dat ie een luchtweger heeft dus meet ie dat er meer lucht doorheen gaat en zal dientengevolge meer benzine inspuiten. instant compensatie Very Happy

Wel vind ik het vreem dat die uitlaat zo heet zou kunnen worden door verstopping al lijkt me dat ook niet uitgesloten. Een te arm mengsel kan de uitlaat ook waanzinnig heet maken. Maar voordat een autoband in brand vliegt moet de uitlaat echt roodgloeiend zijn geweest! Lijkt me dus wel goed om dat op te lossen (kun je daarna de gezinsleden nog proberen te overtuigen dat ie nou nooit meer in de fik vliegt)

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 25 december 2006 07:29 PM
  [ # 22 ]

Goed, misschien niet de kat dus, maar dan wellicht de lambda-sonde? Motormanagement dusdanig in de war dat-ie mengsel verkeerd aanmaakt?
Ten tijde van het gebeuren reed mijn vrouw (aangezien ik dringend een BOB nodig had na een vroeg kerstdiner Cool ), en zij vertelt nu dat ze wel vermogen mistte vóór het gebeurde….  Shocked
Kan ik de lambda-sonde gewoon lostrekken en dan kijken hoe-ie loopt?

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 25 december 2006 07:30 PM
  [ # 23 ]

En dan nog, het r.wiel hangt toch niet op de uitlaat? Die zal er dan wel wat vreemd onder hebben gehangen.

Test

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 25 december 2006 07:36 PM
  [ # 24 ]
Thijsvandebles schreef:

En dan nog, het r.wiel hangt toch niet op de uitlaat? Die zal er dan wel wat vreemd onder hebben gehangen.

Uhm… Reservewiel, Thijs, reservewiel!  Laughing

Kan ik die Lambda-sonde niet op één of andere manier doorverbinden? Wil eigenlijk wel weten wat de problemen van het beroerde lopen oplevert?!

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 25 december 2006 07:45 PM
  [ # 25 ]
oudelut schreef:

Uhm… Reservewiel, Thijs, reservewiel!  Laughing

Kan ik die Lambda-sonde niet op één of andere manier doorverbinden? Wil eigenlijk wel weten wat de problemen van het beroerde lopen oplevert?!

Uhm dat bedoelt Thijs ook Laughing  En die lambda sonde kan je er gewoon uittrekken. Motor loopt dan normaal stationair maar vind het niet leuk om op toeren gejaagd te worden dan. (zelf ondervonden Twisted Evil ) En een andere lambda sonde scoor je gewoon op de sloop uit een ZX 1.4 daar kan je hem vrij makkelijk van boven eruit draaien Wink

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 25 december 2006 08:07 PM
  [ # 26 ]

aub niet gelijk de lambdasonde verdenken. Het is een sensor. Als de boodschapper slecht nieuws heeft hoeft ie toch niet gelijk gestraft te worden?

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 25 december 2006 08:12 PM
  [ # 27 ]
oudelut schreef:
Thijsvandebles schreef:

En dan nog, het r.wiel hangt toch niet op de uitlaat? Die zal er dan wel wat vreemd onder hebben gehangen.

Uhm… Reservewiel, Thijs, reservewiel!  Laughing

Kan ik die Lambda-sonde niet op één of andere manier doorverbinden? Wil eigenlijk wel weten wat de problemen van het beroerde lopen oplevert?!

Ja die bedoelde ik ook. Anders noemde ik het wel het r.a. wiel….

Test

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 25 december 2006 08:12 PM
  [ # 28 ]
mpostma schreef:

aub niet gelijk de lambdasonde verdenken. Het is een sensor. Als de boodschapper slecht nieuws heeft hoeft ie toch niet gelijk gestraft te worden?

Ben ik wel met je eens Marten, maar na verwijdering van de lambdasonde (die behoorlijk zwart was?) loopt de motor wel makkelijker…
Op dit moment liggen de accupolen los voor een ECU-reset. Is het niet zo dat je accupolen (los van de accu natuurlijk) moet kortsluiten/doorverbinden voor een harde reset?  Confused:

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 25 december 2006 08:13 PM
  [ # 29 ]
Thijsvandebles schreef:

Ja die bedoelde ik ook. Anders noemde ik het wel het r.a. wiel….

Las het na en zag dat ik zelf te snel de conclusie had getrokken… Surprisedops:
Maar los van het gebeuren (probeer ik achter me te laten) probeer ik nu te ontdekken waarom de motor zo k*t draait (heeft uiteindelijk ook de oververhitting en dus de brand veroorzaakt, lijkt me) Exclamation

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 25 december 2006 08:16 PM
  [ # 30 ]

Trek de uitlaat eens los tussen uitlaat en uitlaatspruitstuk. Kijk eens hoe ie dan loopt? Als de uitlaat verstopt is kan dat een oorzaak zijn.
Is de uitlaat trouwens gasdicht? Maarjah, zelfs met de volle lading uitlaatgassen op een band vliegt ie nog niet in de fik. Daar is flink meer hitte voor nodig, hoor! Volgens mij krijg je die hitte alleen als in de uitlaat een naverbranding plaatsvindt. Of een te arm mengel, zoals eerder gemeld.
Met de lambda los bedoel je stekker los of ding eruit? Hij zal dan trouwens over gaan op noodloop, dat is altijd beter dan wanneer de ecu rare toestanden probeert bij te regelen.
Ecu is gereset als de polen een half uurtje los zijn geweest. Even kortsluiten doen mensen die niet willen wachten op het leeglopen van eventuele condensatoren. Wink

Misschien moet je je computer eens uitlezen tijdens het lopen?

Groeten,
Jan

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook