Hardstikke gelijk. Maar dat was voordat ik deze ZX kocht en noodgedwongen moest gaan sleutelen.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Serge schreef:Ik zou dan toch liever eens op de sloop gaan speuren naar een paar goede sensoren. Als je ABS het weer kan doen voor een paar 10tjes, dan is dat natuurlijk leuker dan een missend dashboardlampje.
Die sensoren krijg je er niet heel uit, moet je meteen het hele huis er bij kopen waar dat ding in zit.
Als ik kón sleutelen had ik dat waarschijnlijk wel geprobeerd. Ik heb het nu maar aan de experts overgelaten. Het was een (kostbare) gok aangezien ik niet wist wat er bij de APK nog meer boven water zou komen maar gelukkig blijkt de auto, in ieder geval qua veiligheid, in orde. Op naar de volgende APK!
dan heb ik de vraag, of zo`n sensor makkelijk te demonteren is!
wie weet dat?
ik heb vandaag de sensoren laten uitlezen, en kwam op een defekte
linksvoor, en een probleem met het veiligheidsrelais
op de sloop zag ik er nog een staan met abs, vandaar dat ik aan
makkelijk vervangen denk
is reinigen mogelijk zonder demontage?
gr jelle
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ja hoor, die sensor heb je er nog wel een keertje uit, alleen vanwege het omhulsel waar de sensor van is gemaakt, krijg je hem er hoogstwaarschijnlijk niet heel uit.
Die materialen vreten zich aan elkaar vast en worden dan onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Het verstandigste lijkt me dan ook om de oude er uit te pulken en er een mooie nieuwe in te maken, werkje van niks.
Wel kostbaar trouwens die sensoren, schrik niet!
groet.
Yup, voor mij 2x €160,-
Sinds gisteren heb ik ook problemen met de ABS. Soms komt de melding, die soms na verloop van tijd ook weggaat (of blijft). Zal dus ongetwijfeld wel te maken hebben met vuil en/of stekkers.
Kan iemand aangeven waar die precies zitten ? Of heeft iemand daar al foto’s van gemaakt ?
XM 2.1D ‘92 (exit bij 400.000 km)
Xantia 1.9 TD ‘93 (nu bij Hogervp in goede handen)
XM 2.1 TD aut ‘00 (om te zweven)
Vito 112 CDI "02 (als werkpaard)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Als je eerst je wielsensor hebt gevonden volg je het touwtje dat op een gegeven moment wegduikt in je wielkast.
Maak daar een beetje ruimte, want daar zitten je stekkers achter.
Je kunt ze er zo achter weg trekken.
Als je de stekkers lostrekt zet dan even een metertje op je sensor, moet ongeveer een weerstand hebben van 1000 Ohm.
Achterwielsensoren weet ik zo niet
ben dus met de sensoren beziggegaan, en meet voor iets meer dan
1000 ohm, en als ik het wiel beweeg dan fluctueert de waarde
aan de achterwielen meet ik geen waarde, dus ga ik er van uit dat
deze sensoren stuk zijn? in ieder geval kan ik bij de achteras niet bij
het roterende gedeelte komen om schoon te maken
nu is mijn vraag hoe zo`n sensor los te maken
achterop de sensor zit een boutje nr 10, en onderop een kleiner
boutje nr 7
wat eerst los te draaien; wat daarna; maakt het niks uit of is de nr7 een
borgboutje?
ik vraag dit, omdat ik toch op de sloop moet wezen, en daar meerdere
xm`s met abs staan
een andere vraag is, waar de ABS computer zit
en is het zaak deze met software van de garage te resetten, i.p.v. 15
minuten de accupolen los?
jelle
Achter zit het tandwiel intern dacht ik gezien te hebben.
Verder zit de stekker van de sensor zo ongeveer boven de benzinetank gemonteerd…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
ondertussen ben ik er achter, dat via het internet speuren naar
goedkopere nieuwe sensoren niets oplevert
er wordt daar schijnbaar niet in geconcureerd, terwijl er vraag genoeg is
ik weet nu wel, dat achterwielsensoren een stuk duurder zijn, tot
wel 350e per sensor (ter vergelijking voorwiel 140e p st)
dat is/was me dus veel te duur, dus op zoek naar het goedkopere
alternatief!
de volgende stap was dus het zoeken naar goede achterpoten,
waarvan de binnenstewieldraagarmlagers goed zijn, en de sensoren
natuurlijk ook. ik heb nog geen goede poten kunnen vinden, omdat er
nog een extra belemmering is, namelijk geen berline achterpoten, maar
van een break.
ik heb ze nog niet kunnen vinden, en hou me aanbevolen voor tips
wordt dus vervolgd
jelle