1 van de 2
 1 2 Volgende > 

hoog toerental 1.9 tzi
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865

Gepost: 26 december 2006 11:49 AM

het volgende doet zich voor hier is ook al meer over gesproken maar zou ff alle op een rijtje willen hebben.

bij koude start heeft de motor een hoog toerental 2000rpm (da’s veel).
als ik vervolgen zo’n 7.5 km heb gereden zou deze terug gevallen moeten zijn omdat de motor al wat warmer begint te worden ,althans het water, dit doet ie niet.
waneer ik vervolgens de wagen opnieuw start loopt deze goed zo’n 950rpm.

wat zou dit kunnen zijn de stappen motor is reeds vervangen dit had wel effect totdat het kouder werd.

wat ik graag zou willen weten hoe die stappenmotor word aangestuurd?
er zit schijnbaar een nieuwe temp opnemer in maar hoe werkt het nou percies ?
zit de cpu er tussen die iets regelt?

ik wacht jullie reackies af.

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  

marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932

Gepost: 26 december 2006 12:22 PM
  [ # 1 ]

Hallo Stan,

Wat bij mij werkte (en nog steeds) is de ecu resetten door de accu er geruime tijd van af te halen.

Bij mijn bx fluctueerde het toerental nogal. Ik heb toen de stappenmotor schoongemaakt, dit hielp een tijdje, en daarna eens goed gereset. Sindsdien is het weg.

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  

citroenbxcx
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 771

- BX 1600 tzi automaat
Gepost: 26 december 2006 01:24 PM
  [ # 2 ]

Dat heb ik ook met de bx 1.9 tzi en ik haal ook regelmatig de accupool los en daarna is er een tijdje niets meer aan de hand grin

Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000

Profiel  

marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932

Gepost: 26 december 2006 01:39 PM
  [ # 3 ]
citroenbxcx schreef:

Dat heb ik ook met de bx 1.9 tzi en ik haal ook regelmatig de accupool los en daarna is er een tijdje niets meer aan de hand Very Happy

Het blijven rare jongens die Fransen Rolling Eyes

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  

citroenbxcx
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 771

- BX 1600 tzi automaat
Gepost: 26 december 2006 01:42 PM
  [ # 4 ]

Ik vond het in het begin ook raar maar mijn Citroenmonteur zei ooo haal de accupool maar effe los dan kan hij resetten en dan doet hij het een tijdje niet meer bekend probleem zei hij grin

Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000

Profiel  

Jdt
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 819

Gepost: 26 december 2006 02:06 PM
  [ # 5 ]

Als het terug blijft komen lijkt mij dat er toch iets niet helemaal klopt. Het is natuurlijk wel erg makkelijk om de ecu te resetten en dan te zeggen probleem opgelost.  Rolling Eyes

Maargoed zo denk ik erover Wink

Profiel  

stan
> 1800 berichten

Gepost: 26 december 2006 02:15 PM
  [ # 6 ]

resetten help ff maar ik zou graag het probleem oplossen Wink  daarom zou ik willen weten hoe de schakeling percies werkt.
m’n stappenmotor kan ik niet uit elkaar halen deze zit helemaal gegoten.

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 26 december 2006 02:49 PM
  [ # 7 ]
stan schreef:

resetten help ff maar ik zou graag het probleem oplossen Wink  daarom zou ik willen weten hoe de schakeling percies werkt.
m’n stappenmotor kan ik niet uit elkaar halen deze zit helemaal gegoten.

Mijn ene (rode) BX 1.9 TZI had dat ook (alleen veel te langzaam) toen ik hem kocht en ik heb toen ook op advies van iemand op dit forum (Eric Vertogen) de accupool er een kwartiertje af gehaald en daarna BLEEF hij goed stationair toeren draaien.
Bij koudstart ongeveer 1300 en als hij warm was rond de 900.

Vraag me niet waarom die ECU dit doet, heb meer ervaring met diesel-BX’en gehad Surprisedops: ..... die hadden/hebben weer andere problemen met stationair draaien. Razz

Hier staat meer vermeld over dit probleem…heb het even voor je opgezocht, is mijn oude BX TZI draadje :  Wink

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=166492&postdays=0&postorder=asc&start=45

(die van mij liep dus veel te zacht i.p.v. te hard)

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 26 december 2006 03:35 PM
  [ # 8 ]

Er kan ook valse lucht worden getrokken

Profiel  

Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1400

Gepost: 26 december 2006 05:10 PM
  [ # 9 ]

Download dit:  

Hierin staat het injectiesysteem van de 19TZi omschreven. Misschien dat dat iets duidelijk maakt.
Te hoog stationair draaien kan komen doordat de stappenmotor (elektroklep bij een 19TZi) blijft hangen. Controleer dit door met het handvat van een schroevendraaier op de elektroklep te tikken als de motor te hoog stationair draait. Ook kun je de stekker van de elektroklep kunnen lostrekken met stationair draaiende motor. Werkt de elektroklep goed, zul je een verschil moeten merken in stationair draaien. Hoor je geen verschil in stationair draaien, dan werkt de elektroklep niet naar behoren.
Ook kan de sensor die de temperatuur van het koelwater meet, niet correct werken waardoor de ecu een verkeerd signaal krijgt en dus de elektroklep verkeerd aanstuurt. De sensor zit aan de achterkant van het thermostaathuis. Hier zitten 3 sensoren (1 voor het oranje waarschuwingslampje op je dashboard, 1 voor het rode lampje en 1 die de ecu van informatie voorziet. Die sensor moet je hebben. De ohmse waarde zijn overigens van alle 3 de sensoren te meten. Die waarden staan volgens mij in het document dat je kunt downloaden op mijn site.
Succes

Profiel  

Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4695

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 26 december 2006 05:16 PM
  [ # 10 ]
Eric Vertogen schreef:

Download dit:  

Hierin staat het injectiesysteem van de 19TZi omschreven. Misschien dat dat iets duidelijk maakt.
Te hoog stationair draaien kan komen doordat de stappenmotor (elektroklep bij een 19TZi) blijft hangen. Controleer dit door met het handvat van een schroevendraaier op de elektroklep te tikken als de motor te hoog stationair draait. Ook kun je de stekker van de elektroklep kunnen lostrekken met stationair draaiende motor. Werkt de elektroklep goed, zul je een verschil moeten merken in stationair draaien. Hoor je geen verschil in stationair draaien, dan werkt de elektroklep niet naar behoren.
Ook kan de sensor die de temperatuur van het koelwater meet, niet correct werken waardoor de ecu een verkeerd signaal krijgt en dus de elektroklep verkeerd aanstuurt. De sensor zit aan de achterkant van het thermostaathuis. Hier zitten 3 sensoren (1 voor het oranje waarschuwingslampje op je dashboard, 1 voor het rode lampje en 1 die de ecu van informatie voorziet. Die sensor moet je hebben. De ohmse waarde zijn overigens van alle 3 de sensoren te meten. Die waarden staan volgens mij in het document dat je kunt downloaden op mijn site.
Succes

Of te weinig koelwater er in!! heb hetzelfde zien gebeuren bij een peug!! die verzoop op den duur en was niet meer te starten bijna!! starte die toch,draaide ze eveneens op hoge toeren!! de man die toen de depannage kwam uitvoeren starte de peug en die draaide op hoge toeren en voegde toen water toe en je hoorde zo het toerental zakken!!! Wink

Profiel  

stan
> 1800 berichten

Gepost: 27 december 2006 10:19 PM
  [ # 11 ]

Eric Vertogen   Geplaatst: 26 Dec 2006 14:10   Onderwerp: 
  Ook kun je de stekker van de elektroklep kunnen lostrekken met stationair draaiende motor. Werkt de elektroklep goed, zul je een verschil moeten merken in stationair draaien. Hoor je geen verschil in stationair draaien,

dat heb ik vandaag gedaan en inderdaad geen verschil.
vervolgens de wagen op nieuwgestart en voila het toerental normaal.

De sensor zit aan de achterkant van het thermostaathuis.

Waar zit dat huis? en zittener daar 3 stuks? of is het 1 thermostaat met 3 draden?

Profiel  

stan
> 1800 berichten

Gepost: 28 december 2006 10:24 PM
  [ # 12 ]

gisteravond de cpu gereset en vervolgens vandaag geen probleem ben benieuwd voor hoe lang.

Profiel  

Dinges
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182

Gepost: 29 december 2006 01:27 PM
  [ # 13 ]

Is er dan niemand die weet waardoor het probleem veroorzaakt word?
Mijn Chic heeft een tijdje als een zonnetje gelopen na het resetten van de ECU, geen mm lampje gezien, niet inhouden, kortom niks aan de hand.
Stomme lampje komt uiteindelijk toch steeds terug, voornamelijk bij stadswerk, wisselende toerentallen ed, bij constant rijden lampje weer weg. Heb al begrepen dat dit een bekend probleem is maar is er niemand die weet waar het door veroorzaakt word?
Steeds resetten is tenslotte symptoombestijding.

Mooie wagen buurman….

Profiel  

Eric Vertogen
> 1300 berichten

Gepost: 29 december 2006 03:06 PM
  [ # 14 ]
stan schreef:

De sensor zit aan de achterkant van het thermostaathuis.

Waar zit dat huis? en zittener daar 3 stuks? of is het 1 thermostaat met 3 draden?

Het thermostaathuis: Ga voor de auto staan, dan zie je rechts van het motorblok (boven de versnellingsbak) een dikke slang uit het motorblok komen. Dit is een koelslang en hierachter zit de thermostaat. Het huis waaraan en waarin dit bevestigd zit, is het thermostaathuis. Als je aan de achterkant hiervan probeert te kijken, is best moelijk vanwege de kanteling van het blok, zie je 3 sensoren zitten. Eén van die sensoren is voor de aansturing van de ecu. Wellicht staat in het te downloaden document hierover een stuk meer.
Deze sensoren zijn door te meten. Overigens is de aansturing van de elektroklep ook te meten. Dit staat ook beschreven in het te downloaden document.

Profiel  

Eric Vertogen
> 1300 berichten

Gepost: 29 december 2006 03:06 PM
  [ # 15 ]
Dinges schreef:

Is er dan niemand die weet waardoor het probleem veroorzaakt word?
Mijn Chic heeft een tijdje als een zonnetje gelopen na het resetten van de ECU, geen mm lampje gezien, niet inhouden, kortom niks aan de hand.
Stomme lampje komt uiteindelijk toch steeds terug, voornamelijk bij stadswerk, wisselende toerentallen ed, bij constant rijden lampje weer weg. Heb al begrepen dat dit een bekend probleem is maar is er niemand die weet waar het door veroorzaakt word?
Steeds resetten is tenslotte symptoombestijding.

Een Chic heeft een ander motormanagement-systeem dan de 19TZi berline. Dus is een geheel ander verhaal.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook