nou ik lees in een ander topic diameters van stroomkabel waar ik achterover van sla 25mm2 voor een versterker????? wat leggen jullie er in 10000000000000000watt?
Ik ben zelf electromonteur en door een kabel van 6mm2 mag onder normale omstandigheden zo’n 40ampere waarom moet er in godsnaam zo’n mega dikke kabel in een auto liggen voor een versterker van b.v 2x 250watt die zelf afgezekert is met 25amp?? wie geeft mij eens ff wat advies erover want ik snap het ff niet.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
opgenomen vermogen van de versterker= P=UxI P= vermogen u=spanning i= stroom dwz 12x120= 1440 watt zo zwaar is je versterker nooit
dat je hem 120a afzekerd heeft geen nut je accu leverd max ongeveer 70 amp en dus zou een zekering van 60amp al afdoende zijn omdat de kortsluitstroom van accu heel kort is en deze waarschijnlijk ook niet overleeft.
Kijk mar naar de kabel die vanaf je bobine komt meer stroom kan ie gewoonweg niet leveren.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Re: kabel dikte
stan schreef:nou ik lees in een ander topic diameters van stroomkabel waar ik achterover van sla 25mm2 voor een versterker????? wat leggen jullie er in 10000000000000000watt?
Ik ben zelf electromonteur en door een kabel van 6mm2 mag onder normale omstandigheden zo’n 40ampere waarom moet er in godsnaam zo’n mega dikke kabel in een auto liggen voor een versterker van b.v 2x 250watt die zelf afgezekert is met 25amp?? wie geeft mij eens ff wat advies erover want ik snap het ff niet.
Wat jij zegt klopt ook wel, maar met die 6mmq / 40A is een opgave die geen rekening houd met de kabel lengte.. (volgens mij..)
Om er nou 25 in te leggen…
Ik zit met een amp van 2x200w op 4ohm / 1x400w @ 2ohm max (wat ie nooit hoeft te leveren, want er hangt 1 woofer aan van 4ohm) die is afgezekerd op 25A idd. En word gevoed door 10mmq. Zat dus.
En mocht er een zwaardere / 2e amp bijkomen, zal ik geen zwaardere draad gaan trekken hoor. Tenzij het een dikkerd word.
Een versterker vraagt ook geen continu power signaal wat zo hoog ligt als de grens van de eigen zekering, dit is onderhevig aan het signaal volume.
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Jongens,
Een paar dingen: Het vermogen wat de versterker verbruikt is niet 1 op 1 over te zetten naar het muziek vermogen wat hij levert.
Je zal moeten meten welk amperage de versterker trekt en daar de zekering op aanpassen.
Wat belangrijk is aan de draad dikte is dat de weerstand een spanningsverlies tot gevolg heeft: V=I*R. Laten we zeggen dat de versterker 50 amp trekt( wat ENORM veel is) en de weerstand is 0,01 ohm dan verlies je 0,5 volt. Doet je versterker het nog als hij 11,5 volt krijgt ipv 12?
Nu maak je de draad 2keer zo lang. de weerstand verdubbelt en je hebt nog maar 11 volt over… Doet ie het dan ook nog? Door het verlies in spanning zal de stroom wel iets toenemen maar goed.
Twee: bij dikke draden hebben de elektronen de hebbelijkheid om vooral langs de buitenrand van de draad te stromen zodat er een maximale effectieve dikte zit aan draden. Wat wel helpt is meerdere dunnere van elkaar geisoleerde draden samen.
Drie: een Accu levert MAKKELIJK 250 ampere als je em kort sluit. Die 70 waarover gesporken wordt is de gemiddelde stroom die de accu een uur achter elkaar kan leveren. ( op 70 ampere doet de startmotor het niet hoor)
groet
Joris (Ir. elektrotechniek)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Duidelijk.
Een hoop mensen vergeten inderdaad dat het oppervlak rondom telt van een bepaalde kabel, niet de doorsnee, waar velen op afgaan.
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
IK zeker hem niet af op 120A, dat zijn de zekeringen op de amp, drie van 40A parallel. Ikzelf zeker hem op 80A af, dat is de zekering onder de kap. Verder heb je nog zoiets als de startstroom van een accu, dat is de stroom die die zou moeten kunnen leveren bij een grote piekbelasting, die ligt vaak tussen de 500 en 800A ... Dus als je hem kort zou sluiten kom je ook een heel eind in die richting met de stroom
wow dat is een heftige versterker dat gaat goed hard, je hebt gelijk dat een accu zeer kort een heftige stroomstoot kan geven dat weet ik
bogaard77 Geplaatst: 10 Aug 2006 09:11 Onderwerp:
Drie: een Accu levert MAKKELIJK 250 ampere als je em kort sluit. Die 70 waarover gesporken wordt is de gemiddelde stroom die de accu een uur achter elkaar kan leveren. ( op 70 ampere doet de startmotor het niet hoor)
waar het mij een beetje omging is dat ik het nogal heftig vind wat voor dikyes mensen in hun auto leggen voor een “gewoon” versterkertje (dus niet zo een als in de jouwe .
mijn versterkers die ik inbouw zijn gemiddeld zelf afgezekerd met 20a25 ampmeestal zo’n 4x200 watt en daar leg ik dan een 6 mm2 voor en dat is in mijn beleving al goed genoeg.ik heb al wel eens gemeten met een goede meter wat het spanningverlies was en dat was nihiel 0.01amp vandaar dat ik zo verbaast was dat mensen die apperatuur willen inbouwen zo’n mega dikke draad word geadviseerd word wat ik persoonlijk niet helemaal werkelijkheid vind .
volgens mij is advies op maat een betere instelling lichte versterker dunne draad (min 2.5mm2) zware versterker dikke draad(zie hier voor waarmee de betreffende versterker mee uitgevoerd is)
Joris goede uitleg niet voor niets ir he.
Ik ben een man uit de praktijk en m’n ervaring heeft me nog maar zelden in de steek gelaten.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
bogaard77 schreef:
Twee: bij dikke draden hebben de elektronen de hebbelijkheid om vooral langs de buitenrand van de draad te stromen
groet
Joris (Ir. elektrotechniek)
Zeg Ir. Joris,
Je zou toch moeten weten dat je het hier over het skin-effect hebt, wat alleen optreedt bij wisselspanningen met een errug hoge frequentie, en dus niet bij 12V DC ops:
Groet, Dirk (MTS Elektronica)
ZX 1.4i Reflex Break 1994
ff een vergelijk: we nemen een inverter laspostje om een 3.25 electrode te lassen, 130 A stellen we hem in en we nemen een kabel van 35mm² x 5 meter geen pobleem hoor (meestal zijn de bijgeleverde kabels voor zulk toestel slechts 25mm² X 3meter)
begrijp die diktes voor een versterker ook niet
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb voor mijn 320watt versterk een kabel van wel 4mm2 van 5 meter… en hij trekt het prima hoor… meer is echt overdone en moeilijk weg te werken…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Mijne is geloof ik 25 ampere gezekerd, kan ook 20 zijn..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
daar blijven de meningen over verdeeld =D>
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere