1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

turbo BX
jan1963
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54

Gepost: 26 december 2006 10:06 AM

misschien een beetje een raar plan, maar ik ga in mijn Lada Niva Shocked  een TD van een BX inbouwen. De vraag die ik me hierbij stel: weet er iemand of de waste gate van een BX-turbo compatibel is met eentje van een andere auto? Ik moet die namelijk (samen met de uitlaat-aansluiting) verwijderen en in de andere richting plaatsen omdat de boel anders tegen m’n chassis aan zit.
Bij de BX ‘wijst’ de uitlaat naar achteren (dus dwars met de motor) en hij moet in lengterichting ingebouwd worden, dus de uitlaataansluiting moet langs met de motor lopen, als je zo’n beetje begrijpt wat ik bedoel.
En ja, verder past de motor, en neen, ik ga hiermee geen problemen hebben. Nu zit er namelijk (standaard) al een gewone Peugeot/Citroen 1.9D in.

Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)

Profiel  

Gepost: 26 december 2006 01:11 PM
  [ # 1 ]

ik herinner me van de Vitara van men buurman dat het stuk waar de BX uitlaat normaal opzit gewoon afgesloten is en de uitlaat recht naar beneden gaat, tegen het blok.
Enkel voor een Turbo te monteren denk ik niet dat dat gaat lukken op die manier…

Miss een stalen uitlaatspruitstuk en de turbo wat meer kantelen?

de wastegate is niet zo makkelijk aan te passen denk ik maar het is wel te doen…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  

Alexxxxx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 544

- ZX 1.9d
Gepost: 26 december 2006 09:02 PM
  [ # 2 ]

Wow, jij bent een van de gelukkigen die nog één van de 55 Nederlandse Niva’s heeft?  Shocked

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 26 december 2006 11:40 PM
  [ # 3 ]

Re: turbo BX

jan1963 schreef:

misschien een beetje een raar plan, maar ik ga in mijn Lada Niva Shocked  een TD van een BX inbouwen. De vraag die ik me hierbij stel: weet er iemand of de waste gate van een BX-turbo compatibel is met eentje van een andere auto? Ik moet die namelijk (samen met de uitlaat-aansluiting) verwijderen en in de andere richting plaatsen omdat de boel anders tegen m’n chassis aan zit.
Bij de BX ‘wijst’ de uitlaat naar achteren (dus dwars met de motor) en hij moet in lengterichting ingebouwd worden, dus de uitlaataansluiting moet langs met de motor lopen, als je zo’n beetje begrijpt wat ik bedoel.
En ja, verder past de motor, en neen, ik ga hiermee geen problemen hebben. Nu zit er namelijk (standaard) al een gewone Peugeot/Citroen 1.9D in.

En hoe ga je de rijwind voor de intercooler regelen dan ?
Bij een BX tzd-turbo zit er een kunststoffen mat tegen de motorkap die de lucht daar naartoe geleidt…..ben benieuwd hoe je die intercooler erin gaat bouwen…..ik meen me te herinneren dat je niet ongestraft de slangen/buizen van die 1.8 TD zomaar kunt verlengen….dus als je de intercooler voor de radiateur wilt plaatsen.

Maar ik vind het wel een fraai plan hoor….mag me in bescheidenheid wel een *expert* noemen qua gebruik van deze fantastische motor. Cool
(niet qua sleutelen overigens) Surprisedops:

Profiel  

jan1963
< 100 berichten
Rank

Gepost: 27 december 2006 12:58 AM
  [ # 4 ]

Wow, jij bent een van de gelukkigen die nog één van de 55 Nederlandse Niva’s heeft?

neen, het is een Belgische, maar ik ken wel een heleboel Nederlandse eigenaars (die overigens lid bij ons zijn). Ik ben de oprichter van de Belgische Nivavrienden (zie http://www.ladanivabelgium.be )
De rijwind voor de intercooler gaat geregeld worden via een luchthapper in de motorkap. De originele intercooler gaat gebruikt worden

Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)

Profiel  

Gepost: 27 december 2006 01:12 AM
  [ # 5 ]

heb derstraks effe gezien, de uitlaatcollector van BX Turbo en gewoon is toch anders dus als je de Turbo wil verplaatsen zal je het anders moeten doen. De dumpvalve alleen kon ik zo niet zien of het ging, zal iig niet makkelijk worden vrees ik

Profiel  

Alexxxxx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 544

- ZX 1.9d
Gepost: 27 december 2006 01:38 AM
  [ # 6 ]
jan1963 schreef:

Wow, jij bent een van de gelukkigen die nog één van de 55 Nederlandse Niva’s heeft?

neen, het is een Belgische, maar ik ken wel een heleboel Nederlandse eigenaars (die overigens lid bij ons zijn). Ik ben de oprichter van de Belgische Nivavrienden (zie http://www.ladanivabelgium.be )

Hey, die club ken ik, daar ben ik ook lid (op het forum, nog niet van de club)! De Niva is mijn droomwagen namelijk.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 27 december 2006 02:09 AM
  [ # 7 ]

Marten ik heb jammer genoeg geen tijd nu om alle 30 pag van dit topic te lezen. Heb een paar vraagjes voor je: begrijp ik nu goed dat het carter en koppelingshuis van een 1.8td op de 2.1 td passen?

Reden van mijn vraag hieromtrent is deze topic: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=176465

Ik begin al te dromen Very Happy

Ik quote je even uit het andere topic.

Koppelingshuis van een BE3 bak (Behorend bij 19d of tzd turbo) past zonder probleem op de 2.1 Turbo D12 motor, mits je ook het vliegwiel gebruikt van de tzd turbo of 19 tzd. De tzd turo heeft wel een grotere drukgroep (215 mm ipv 190 mm voor de 19 tzd) dus die zou ik wel gebruiken. Bekijk mijn website maar eens, tís geen hocus pocus er staat gewoon duidelijk op wat ik voor spullen gebruikt heb.

Er zit op de turbo een flens met een bocht die ervoor zorgt dat ie daarna recht naar achteren wijst. Je zult hier zelf iets voor moeten bakken en braden. Je kan natuurlijk op die bocht na de turbo verder gaan met standaard buis. Er moet natuurlijk nog wel ergens een kogelkoppeling komen om de trillingen op te vangen.

Wat bram zegt over de intercooler klopt wel enigszins: tis wel handig als die nog steeds goeie rijwind krijgt. Maar je kan ook zelf een intercololer uitzoeken die goed in het front past en daar zelf buisjes naartoe leggen (mits je maar een beetje degelijke kwaliteit gebruikt: SAMCO is wel goed bijv).. Ik zou niet weten waarom je dat niet zou kunnen aanpassen. Op het geheel zijn dit trouwens maar betrekkelijke details. Pas bij langdurige hoge belasting krijg je er echt last van als de intercooler niet genoeg wordt gekoeld.

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 27 december 2006 02:19 AM
  [ # 8 ]
jan1963 schreef:

De rijwind voor de intercooler gaat geregeld worden via een luchthapper in de motorkap. De originele intercooler gaat gebruikt worden

Heee….dat is niet eens zo’n slecht idee voor de TZD-turbo rijders die worstelen met de afgebrokkelde foam wat tegen de motorkap aan zit, waardoor de intercooler niet meer die druk krijgt van de wind die hij zou moeten krijgen. :-k

Een luchthapper op de motorkap van een BX turbodiesel lijkt me wel wat. :-#

(NEE….niet slaan a.u.b.)  Very Happy

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 27 december 2006 02:20 AM
  [ # 9 ]
Bram schreef:
jan1963 schreef:

Heee….dat is niet eens zo’n slecht idee voor de TZD-turbo rijders die worstelen met de afgebrokkelde foam wat tegen de motorkap aan zit, waardoor de intercooler niet meer die druk krijgt van de wind die hij zou moeten krijgen. :-k

Een luchthapper op de motorkap van een BX turbodiesel lijkt me wel wat. :-#

(NEE….niet slaan a.u.b.)  Very Happy

Koop je straks toch de turbo d terug van renz? Dan kun je deze droom mooi verwezenlijken Very Happy

Profiel  

> 5000 berichten

Gepost: 27 december 2006 02:24 AM
  [ # 10 ]
mpostma schreef:

Koop je straks toch de turbo d terug van renz? Dan kun je deze droom mooi verwezenlijken Very Happy

Breek me de bek niet open….ben vanmiddag weer eens na ruim een maand een stukje wezen rijden met de BX (vriendin is hier op bezoek)......aaaaggghhh, wat een genot weer.

De BX dus \:D/  Very Happy

Profiel  

jan1963
< 100 berichten
Rank

Gepost: 28 december 2006 10:45 AM
  [ # 11 ]

dus als ik het goed begrijpis een 2.1 in feite hetzelfde blok (van gietsel) dan de 1.8? Hier moet ik wel heel zeker van zijn, of m’n project valt in duigen. Ik kan dan namelijk beter een 2.1 inbouwen dan een 1.8. Hoeveel max koppel heeft zo’n 2.1 turbo trouwens?

Profiel  

citroenzot
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
Gepost: 28 december 2006 11:25 AM
  [ # 12 ]

Zo’n 2.1 TD12 heeft 245Nm bij 2000rpm

gtrz

Profiel  

Gepost: 28 december 2006 12:38 PM
  [ # 13 ]

er zijn een paar mensen die een 2.1TurboD in hun BX/Peugeot 1.7TurboD hebben gelegd dus passen doet het zeker.

Profiel  

> 5000 berichten

Gepost: 28 december 2006 01:24 PM
  [ # 14 ]
Citroenbx schreef:

er zijn een paar mensen die een 2.1TurboD in hun BX/Peugeot 1.7TurboD hebben gelegd dus passen doet het zeker.

Ho ho…..heb je weleens goed de site van Marten bekeken..wat voor ‘‘zaag, hak en breekwerk’’ hij heeft moeten verrichten voordat het 2.1 TD blok erin kon ? 8-[

http://members.home.nl/mpostma/20031230/index.html

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 28 december 2006 02:05 PM
  [ # 15 ]
Bram schreef:
Citroenbx schreef:

Ho ho…..heb je weleens goed de site van Marten bekeken..wat voor ‘‘zaag, hak en breekwerk’’ hij heeft moeten verrichten voordat het 2.1 TD blok erin kon ? 8-[

http://members.home.nl/mpostma/20031230/index.html

Nou, dat valt ook wel mee hoor Bram. Het blokje past eigenlijk best goed in een BX. Het lag in elk geval zonder veel moeite (en zonder zaag of breekwerk)  in de motorsteunen, met de 18 TD bak. Daarna was het nog wat meer moeite om de rest van de zooi erin te passen.

Zo’n lada had natuurlijk geen turbo en dat is toch wel een behoorlijk uitsteeksel. Worst case, zou je je uitlaatspruitstuk moeten aanpasseni om de turbo anders te plaatsen. De jongens in de 205 scene hebben inmiddels met mooie foto’s van ombouwprojecten al laten zien hoe je dat doet. Eigenlijk is de voornaamste limiet de wilskracht en de kennis van de sleutelaar.

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook