Thnx everyone!
Een post op de volgende morgen omdat het gisteren uiteindelijk allemaal veel te laat werd: om half 2 strompelde ik uiteindelijk naar binnen (om de honden nog even uit te laten ).
Ik heb nog liggen hannesen met de ontlastingsschroef, tijdje lang verhoogd stationair laten lopen, tot op een gegeven moment met het sluiten van de schroef (had er net genoeg van) de pomp begon te werken… En hoe?! Het werd een ware Rave-party onder de motorkap, zo vaak tikte de pomp. Kan dit mogelijk wat restlucht zijn?
Hoe dan ook, de teleurstelling was groot, want net als vóór de hele operatie kwam de achterkant keurig omhoog, en bleef-ie voor op de grond liggen. Een soort Dukes-of-Hazard idee, of een speelse hond die je uit probeert te dagen…
Ik ben maar gaan gymnastieken, en af en toe trekken aan de voorkant, maar er gebeurde niets… Tenminste, tót ik op een gegeven moment (hendel in de hoogste stand) de voorkant los leek te trekken uit z’n poten.
Daarna door met gymnastieken, maar de voorkant leek maar 2 standen te kennen: totaal omlaag, of totaal omhoog. Verder met gymnastieken leverde op dat de auto toch wel inzakt vanaf de hoogste stand, zonder meteen plat op z’n smoel te gaan. Een echte rijstand zou ik het niet willen noemen, meer tussen rij- en terreinstand in (terwijl achter dus wel op de goede hoogte hangt: geen gezicht)
Na nog even doorgaan met gymnastieken kwam de auto op een dusdanige hoogte dat ik het aandurfde om een stukje te gaan sturen (in verschillende topics gelezen dat het soms wel goed/nodig is om de boel los te rijden. Veercomfort vóór was niet optimaal, maar alles werkte wel. Alleen in snelle (vooral rechter)bochten gaan de lampjes voor de hydrauliek branden, terwijl ik het gevoel heb eerder teveel dan te weinig LHM in het vat te hebben zitten?
Ik heb nog even gegymnastiekt op de oprit, en toen begonnen de luikjes dicht te vallen en heb ik de pijp aan Maarten gegeven. Vandaag maar weer eens verder met testen…
Maareh Jan, je was/bent dus een beetje voorbarig, al dank ik je voor je optimisme!
Chinco schreef:Mooi trouwens dat het inmiddels gelukt is. Als ie inderdaad nog niet omhoog kwam had je een trechtertje moeten pakken.
Groeten,
Jan
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
T lijkt op een weerbarstige voorste hoogte regelaar…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:T lijkt op een weerbarstige voorste hoogte regelaar…
Idd. Als ie omhoog komt heeft ie druk en kan het in elk geval niet meer aan de HD pomp liggen. Maar ja, daarmee is het probleem nog niet opgelost. Het kan zijn (murphy scenario) dat je door het verversen en spoelen wat vuil in de HD regelaar hebt gespoeld dat nu de zaak verklooit.
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of door het jutteren aan de hoogte stelstang de boel nu vast loopt…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
mpostma schreef:Ik ben bang dat je de veiligheidsklep nog vergeet. Die belet de doorgang van veersysteem terug naar de drukregelaar zodra de druk onder de de 80 bar is. Echter. Als je bijv. de vooras niet drukloos krijgt en de achteras wel (of andersom) dan creeer je met het in de hoogste stand zetten wel een verbinding tussen voor en achteras. De al bijna lege bollen (met de laatste restdruk moeten dan de compleet lege bollen van die andere as op proberen te blazen en in de regel verliest ie dan wel al zijn druk.
Ik heb me nog even “kwaad gemaakt” en het een en ander in de tiplijst samengevat: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165433&postorder=asc&start=2
Daar hoef je niet bang voor te zijn, ik weet het wel zeker. Ik dacht dat de veiligheidsklep alleen voor de remmen gebruikt werden, maar dus ook voor het veersysteem.
Mooie tiplijst, trouwens!
Chinco schreef:mpostma schreef:Ik ben bang dat je de veiligheidsklep nog vergeet. Die belet de doorgang van veersysteem terug naar de drukregelaar zodra de druk onder de de 80 bar is. Echter. Als je bijv. de vooras niet drukloos krijgt en de achteras wel (of andersom) dan creeer je met het in de hoogste stand zetten wel een verbinding tussen voor en achteras. De al bijna lege bollen (met de laatste restdruk moeten dan de compleet lege bollen van die andere as op proberen te blazen en in de regel verliest ie dan wel al zijn druk.
Ik heb me nog even “kwaad gemaakt” en het een en ander in de tiplijst samengevat: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165433&postorder=asc&start=2
Daar hoef je niet bang voor te zijn, ik weet het wel zeker. Ik dacht dat de veiligheidsklep alleen voor de remmen gebruikt werden, maar dus ook voor het veersysteem.
Mooie tiplijst, trouwens!
Hoe bedoel je dat, de veiligheidsklep doet niets met je remmen. Valt de drukaanvoer weg dan heb je alleen de noodrem oftewel handrem. Zonder veerdruk is de auto echt niet op de weg te houden, met de handrem is in extreme nood nog wel te remmen (icm andere middelen….).
Ich bin ein Breaker
Bij AANVOER heb je gelijk, breekt er een leiding na de veiligheidsklep blijft je rem het gewoon doen. Het ding heet ook: “veiligheidsklep remsysteem / verdeelblok” in de vraagbaak.
Chinco schreef:Bij AANVOER heb je gelijk, breekt er een leiding na de veiligheidsklep blijft je rem het gewoon doen. Het ding heet ook: “veiligheidsklep remsysteem / verdeelblok” in de vraagbaak.
Als er een leiding tussen remklauwen en accubol knap (bijv. onder de bak) dan ben je sowieso op de handrem/noodrem aangewezen. Mocht er een leiding in het veersysteem knappen, DAN heeft de veiligheidsklep nut. Het veersysteem loopt leeg, maar de auto kan nog wel gewoon remmen. Meja, volgens mij pompt ie dan toch nog eerst alle olie uit het reservoir het veersystem in tot dat op is en dan houd je nog even de restdruk (en dan maar hopen dat je drukregelaar niet te vaak tikte).
mpostma schreef:Chinco schreef:Bij AANVOER heb je gelijk, breekt er een leiding na de veiligheidsklep blijft je rem het gewoon doen. Het ding heet ook: “veiligheidsklep remsysteem / verdeelblok” in de vraagbaak.
Als er een leiding tussen remklauwen en accubol knap (bijv. onder de bak) dan ben je sowieso op de handrem/noodrem aangewezen. Mocht er een leiding in het veersysteem knappen, DAN heeft de veiligheidsklep nut. Het veersysteem loopt leeg, maar de auto kan nog wel gewoon remmen. Meja, volgens mij pompt ie dan toch nog eerst alle olie uit het reservoir het veersystem in tot dat op is en dan houd je nog even de restdruk (en dan maar hopen dat je drukregelaar niet te vaak tikte).
Nee, als het goed is doet dan OF voor OF achter het nog. Niet dat ik het graag wil proberen, hoor! Want volgens mij loopt ie inderdaad ook heeeeel hard leeg en moet je het doen met de voorraad in de voorraadbol. Dat ZOU genoeg moeten zijn voor 30 keer remmen, maar dat is meestal niet zo (zoals je al aangaf met het vake tikken )
Chinco schreef:mpostma schreef:Chinco schreef:Bij AANVOER heb je gelijk, breekt er een leiding na de veiligheidsklep blijft je rem het gewoon doen. Het ding heet ook: “veiligheidsklep remsysteem / verdeelblok” in de vraagbaak.
Als er een leiding tussen remklauwen en accubol knap (bijv. onder de bak) dan ben je sowieso op de handrem/noodrem aangewezen. Mocht er een leiding in het veersysteem knappen, DAN heeft de veiligheidsklep nut. Het veersysteem loopt leeg, maar de auto kan nog wel gewoon remmen. Meja, volgens mij pompt ie dan toch nog eerst alle olie uit het reservoir het veersystem in tot dat op is en dan houd je nog even de restdruk (en dan maar hopen dat je drukregelaar niet te vaak tikte).
Nee, als het goed is doet dan OF voor OF achter het nog. Niet dat ik het graag wil proberen, hoor! Want volgens mij loopt ie inderdaad ook heeeeel hard leeg en moet je het doen met de voorraad in de voorraadbol. Dat ZOU genoeg moeten zijn voor 30 keer remmen, maar dat is meestal niet zo (zoals je al aangaf met het vake tikken )
Natuurlijk heb je gelijk. Als de leiding tussen accubol en remservo knapt vallen idd alleen de voorremmen weg. Maar jij weet ook wel dat je aan de achterremmen alleen echt geen donder hebt, zeker niet als je zoals Eric Vertogen ooit eens beschreef met hoogst illegale snelheid op de staart van een file aan komt razen en je komt er dan ineens achter dat ie niet remt.
mpostma schreef:Chinco schreef:mpostma schreef:
Als er een leiding tussen remklauwen en accubol knap (bijv. onder de bak) dan ben je sowieso op de handrem/noodrem aangewezen. Mocht er een leiding in het veersysteem knappen, DAN heeft de veiligheidsklep nut. Het veersysteem loopt leeg, maar de auto kan nog wel gewoon remmen. Meja, volgens mij pompt ie dan toch nog eerst alle olie uit het reservoir het veersystem in tot dat op is en dan houd je nog even de restdruk (en dan maar hopen dat je drukregelaar niet te vaak tikte).
Nee, als het goed is doet dan OF voor OF achter het nog. Niet dat ik het graag wil proberen, hoor! Want volgens mij loopt ie inderdaad ook heeeeel hard leeg en moet je het doen met de voorraad in de voorraadbol. Dat ZOU genoeg moeten zijn voor 30 keer remmen, maar dat is meestal niet zo (zoals je al aangaf met het vake tikken )
Natuurlijk heb je gelijk. Als de leiding tussen accubol en remservo knapt vallen idd alleen de voorremmen weg. Maar jij weet ook wel dat je aan de achterremmen alleen echt geen donder hebt, zeker niet als je zoals Eric Vertogen ooit eens beschreef met hoogst illegale snelheid op de staart van een file aan komt razen en je komt er dan ineens achter dat ie niet remt.
(rustig maar, niet boos worden… )
Ja, ok! Maar als de achterremleiding knapt heb je nog wel de voorremmen. Das wel lekker, dan. Toch?
Het ging ook meer om de functie van de veiligheidsklep ansich dan wat je er uiteindelijk aan hebt . . .
Groeten,
Jan
Chinco schreef:mpostma schreef:Chinco schreef:mpostma schreef:
Als er een leiding tussen remklauwen en accubol knap (bijv. onder de bak) dan ben je sowieso op de handrem/noodrem aangewezen. Mocht er een leiding in het veersysteem knappen, DAN heeft de veiligheidsklep nut. Het veersysteem loopt leeg, maar de auto kan nog wel gewoon remmen. Meja, volgens mij pompt ie dan toch nog eerst alle olie uit het reservoir het veersystem in tot dat op is en dan houd je nog even de restdruk (en dan maar hopen dat je drukregelaar niet te vaak tikte).
Nee, als het goed is doet dan OF voor OF achter het nog. Niet dat ik het graag wil proberen, hoor! Want volgens mij loopt ie inderdaad ook heeeeel hard leeg en moet je het doen met de voorraad in de voorraadbol. Dat ZOU genoeg moeten zijn voor 30 keer remmen, maar dat is meestal niet zo (zoals je al aangaf met het vake tikken )
Natuurlijk heb je gelijk. Als de leiding tussen accubol en remservo knapt vallen idd alleen de voorremmen weg. Maar jij weet ook wel dat je aan de achterremmen alleen echt geen donder hebt, zeker niet als je zoals Eric Vertogen ooit eens beschreef met hoogst illegale snelheid op de staart van een file aan komt razen en je komt er dan ineens achter dat ie niet remt.
(rustig maar, niet boos worden… )
Ja, ok! Maar als de achterremleiding knapt heb je nog wel de voorremmen. Das wel lekker, dan. Toch?
Het ging ook meer om de functie van de veiligheidsklep ansich dan wat je er uiteindelijk aan hebt . . .Groeten,
Jan
Hehe, als de achterremleiding knapt heb je uberhaupt geen drukverlies dus ook geen veiligheidsklep nodig. Alleen als je op de rem trapt verlies je dan wat vloeistof, maar dat is zo weinig dat het niet echt hard boeit.
(ja, ik ben op dit vlak ervaringsdeskundige…)
Die veiligheidsklep zit er dus echt meer voor het idee dan dat je er echt wat aan hebt, qua remmen dan. Een auto zonder wegligging ís niet meer te remmen (vrijwel geen wegcontact = geen grip = kansloos bij remmen), dus laten we het dan maar over die boeg gooien…
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Een auto zonder wegligging ís niet meer te remmen (vrijwel geen wegcontact = geen grip = kansloos bij remmen), dus laten we het dan maar over die boeg gooien…
Absoluut. Een maat van me had nieuwe schokdempers onder zijn bejaarde franse spingveertjes spaarpotje gezet en dat toonde toch wel aan hoe wezenlijk de invloed van goede vering en demping is op het weggedrag en de remmerij.