Even tussenrapportage (Italauto is nu op vakantie, dus het ligt even stil):
Bollen worden door Italauto uitgesloten geacht.
Nauwkeurige bestudering van de auto levert op dat er voorin een kastje in het hydraulische systeem schijnt te zitten, dat niet in de “officiële” Merak of SM documentatie staat. Men is op zijn zachtst gezegd in verwarring. Geen idee wat het is. De vraag is nu voorgelegd in Italië aan een kenner, en we wachten op antwoord.
Dit is dus de ellende die je meemaakt met handgemaakte auto’s. Ze deden maar wat in die tijd. Er zijn er echt geen twee hetzelfde. Waarschijnlijk is er iemand bij Maserati geweest die heeft gedacht: “allemaal leuk en aardig wat die Fransozen doen, maar ze hebben een onderdeel vergeten. Dat zal ik wel es effe oplossen”. En vervolgens heeft hij vergeten het in de documentatie op te nemen, het was namelijk tijd voor pranza.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Lucas_P schreef:Dit is dus de ellende die je meemaakt met handgemaakte auto’s.
Dat heet karakter! En dat maakt het spannend, uniek, speciaal, bijzonder, etc.
Dat heet karakter! En dat maakt het spannend, uniek, speciaal, bijzonder, etc.
Kortom: “DUUR”
Nou, voor hen die het interesseert: men is er uit.
Maserati heeft op de Meraks (en Khamsins en Bora’s) voor de USA en Zwitserland een attribuut toegevoegd dat voor deze modellen voor de rest van de wereld achterwege is gelaten. Het betreft een stalen buisje van 10 cm. lang, aan beide zijden afgesloten, met hierin een plunjer met een veer erachter, en aan de onderkant twee nippels die op het hydraulische remcircuit zijn aangesloten. De plunjer zit met een stangetje aan een electrisch contactje (excuses voor mijn a-technische beschrijving, ik ben redelijk blont) Het doel van het ding is een lampje te doen branden als de druk in het systeem zou wegvallen. Het probleem is nu dat de nippels aan de onderkant van het buisje zitten, en er aan de bovenkant van het buisje geen ontluchtingsnippel zit. Je kunt het systeem dus ontluchten tot je een ons weegt, maar de lucht die in het buisje zit gaat er nooit uit. Nu is het ding ernstig overbodig, omdat er al een toeter en een knoert van een lamp in zitten die geaktiveerd worden als de druk wegvalt (á la de SM en de DS). De remedie is dus gewoon het ding er tussenuit slopen en vervangen door een stukje leiding.
Er wordt nu mee getest, maar volgens de garage is dit 98% zeker het probleem. Nou maar hopen dat we niet in die 2% zitten…
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tsja,
waarom zou je als italiaan een onderdeel van citroen van het hydraulische systeem gebruiken. Door ontwikkeld en perfect te ontluchten. Doet het zelfde : Zet de Stoplamp aan als de druk wegvalt. Zit op alle Ds en en SM’s..
Maar goed. Fijn dat het bijna zeker is opgelost!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Sterker nog: ze gebruiken het Citroën systeem óók! Dus het is dubbelop. Het Citroën systeem zit er ook volledig in met alle toeters en bellen.
We vroegen ons al ca. 2 jaar af waarvoor een rood lampje zonder enige tekst of symbool op het dashboard diende. Het staat in geen enkel instruktieboekje. Nou dat is ie dus.
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aha, Nou gewoon verwijderen. Ik heb op de SM ook al een aantal ‘extra’ onderdelen laten vervallen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Update: We zaten dus in de 2%. Het was het probleem niet. Na hem blij opgehaald te hebben heeft ie weer een paar ritjes gemaakt en het probleem blijft bestaan.
Na krachttermen uitgewisseld te hebben staat hij weer bij de garage. Het enige dat nog niet verwisseld was is de veerbol, na enig aandringen is dat nu toch maar geprobeerd ondanks het feit dat iedereen die het kan weten zegt dat het eigenlijk niet kan gezien de aard van de storing. Enfin, hij staat nu weer een paar dagen stil te staan bij de garagist om hem te kunnen uitproberen.
Als dit het niet blijkt te zijn hebben we besloten om er maar mee te leren leven dat we bij het wegrijden 1 keer moeten remmen met een klap, want het geintje gaat nogal fors in de papieren lopen langzamerhand.
Oh wat fijn is het toch om een “karaktervolle” exoot te hebben. Verder is het een geweldig ding hoor, maar soms, heel soms word je er wel eens moe van.
Weer eens een update: We zijn nu een half jaartje verder, waarvan de auto in totaal een maandje bij huis is geweest en de rest in de garage. Er is door de garage gebeld dat ie nu goed is.
De leidingen zijn vervangen door doorzichtige exemplaren om te zien wat er gebeurt. Er bleven dus belletjes in de leidingen zichtbaar. Een ouwe Italiaanse man die bij de ontwikkeling van de Merak betrokken was is door Kees van Stokkum uit het bejaardenhuis getrommeld om te vragen wat er loos zou kunnen zijn. Zijn commentaar was volgens Kees: “Ja dat probleem kwam heel af en toe voor, maar daar deden we niets aan, de mensen leerden er mee te leven”. Waar gebeurd.
Eindconclusie: De pomp was gereviseerd, maar kennelijk niet goed, dus die is nu opnieuw -onder garantie- gereviseerd…
Dat was dus het probleem. Hoop ik. Je weet maar nooit. Hij staat nu weer 4 dagen stil om hem nog een finale test te laten ondergaan.
Jeremy Clarkson zei het al verleden week: Als je Fransen en Italianen samen een auto laat bouwen, hoed je dan maar.
Een tweede reden waarom het zo lang heeft geduurd is trouwens ook dat er een nieuwe uitlaat onder moest, en die plukken ze bij Kwik fit niet direkt uit het rek.
Ik houd u op de hoogte van verdere ontwikkelingen van de wondere wereld die Maserati Merak heet.
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lucas_P schreef:
Eindconclusie: De pomp was gereviseerd, maar kennelijk niet goed, dus die is nu opnieuw -onder garantie- gereviseerd…
Dat is een heel bekend probleem, en ook de reden om altijd voor een goede gebruikte pomp uit een Cx te kiezen! Past met een paar bijna onzichtbare aanpassingen erg netjes in de Merak!
Maar ja, da’s mosterd na de maaltijd…
Die revisiepompen kon je in 70% van de gevallen 3 keer vervangen in de garantie periode… daar stop je dus heel erg gauw mee, als je uren niet worden betaald door een leverancier.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Zijn er :photo ‘s te zien van dit exemplaar?
Even een korte epiloog: Na de 2e pomprevisie bleef het probleem toch nog bestaan. Uiteindelijk bleek het gelegen aan 2 zaken: 1. dat bij de Merak maar voor misschien 5% gebruik gemaakt wordt van de capaciteit van het hydraulische systeem (alleen voor het remmen en het koppelen, en de bediening van de koplampdeksels) en het ding dus zwaar overbemeten is en 2. het feit dat de reparatie kennelijk met veel nauwere toleranties was gedaan dan dat de schepper destijds ooit voor ogen had gehad. Vraag me niet precies wat (ik ben geen techneut, men heeft het me uit geprobeerd te leggen, maar dat is niet gelukt). Er is in ieder geval een kunstmatig “lekje” gemaakt en dat werkt!. Sinds april rijdt ie nu zonder problemen… [-o< Alhoewel… We wilden de defecte airco toch wel weer eens aan de praat hebben (het wordt loeiheet in de auto ‘s zomers). Dat proces loopt nu sinds oktober. Pomp gereviseerd (en omgebouwd naar modern koelmiddel). Als alles goed is is hij deze week klaar. Probleem was de onvindbaarheid van een nieuwe condensor, er is nu iets gevonden wat er erg op lijkt en wat met enige creativiteit passend is gemaakt. Maar goed dat is verder geen Citroën achtige aangelegenheid meer dus daar zal ik jullie niet verder mee vermoeien.
Wel met het feit dat ik zometeen ga kijken naar een DS “voor erbij” \:D/
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lucas_P schreef:
Wel met het feit dat ik zometeen ga kijken naar een DS “voor erbij” \:D/
Wat vervelend voor je!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
iek zie ook wel eens de term “lekzakken” hier op t forum voorbij komen… mbt tot de auto’s dan he…
Lekzakken… 8-[
Tja, een Merak is geen simpel en goedkoop vervoermiddeltje ben ik al achter
Ik heb de DS 20 halfautomaat gekocht. Zal nog wel dit forum bestoken met vragen tzt neem ik aan…