Tom Duckpower schreef:Lelijke Eend schreef:
Diesel klinkt lekker(der) dan een benzinemotor, net zoals dat ik een Eend mooier vindt dan een ZX ofzo, die weer voordeliger is in het gebruik.
ik vind een v8 nog altijd mooier klinken dan een diesel…...vooral de oudere diesels… als die koud zijn, een en al genagel…..
moderne diesels zitten onder afddekkappen dus is er al minder te horen…:D
Ouwe diesel V8
Bram schreef:Lelijke Eend schreef:Diesel klinkt lekker(der) dan een benzinemotor, net zoals dat ik een Eend mooier vindt dan een ZX ofzo, die weer voordeliger is in het gebruik.
Nou…...niet helemaal met je eens….ik hoor toch liever een Ferrari V 12-cylinder brullen.
![]()
Maar ja….daar kan dan ook geen Diesel tegenop.
![]()
Zag er vandaag (al)weer eentje voorbij janken…(lijkt wel alsof er steeds meer op de weg komen)...heerlijk....ik nog krampachtige pogingen doen om hem bij te houden in het stadsverkeer (om zodoende even achter hem te komen staan en te genieten van dat schitterende gebrom/gehuil/gejank (vul zelf in).....maar nee, hier houdt het toch echt wel op voor m’n TZd-turbo’tje
![]()
Ehm ... Ik zal het zo netjes mogelijk zeggen ...
Ik vindt fraaries veel te dure verkeersdrempels op wielen
Schijt aan originaliteit.
benzine natuurlijk, ik kook op gas, stook mijn huis warm met olie, douche met water en electriciteit is voor de neon in mijn auto!
Xantia 2.0 16 soupapes VSX 1993
gechyparsed en vele extra`s!!!
http://www.xantiaclub.nl
Even een tussenstand :
Diesel….......... 18
Benzine…........ 14
LPG…............. 10
Anders :........... 3
Hmm…..ik had wel wat meer Benzine-fanaten verwacht.
Ik heb van 1990 tot en met 2001 met veel plezier diesel gereden. Begonnen met een bx trd zonder turbo en daarna twee maal de turbodiesel uitvoering van PSA. Ik vond dit zeer plezierige dieselmotoren. In 1999 heb ik een tdi 110 pk van volkswagen gekocht en daar heb ik ook met heel veel plezier in gereden. Ik reed daarmee voornamelijk in duitsland en kruiste dan ook regelmatig met 190 km/u. het verbruik schommelde tussen de 6 en 7 litr/100 km.
In 2001 heb ik de fout gemaakt om die tdi in te ruilen tegen een (peugeot 307) hdi 110 pk met roetfilter. Deze motor geeft het ouderwetse trage dieselgevoel aan de auto en smorgens staat hij te schokken alsof het een oude benzinemotor is waarvan de choke te vroeg indedrukt is. Ook het verbruik van deze motor viel me zwaar tegen. Gemiddeld verbruikte ik 1,5 ltr/100 km meer dan met de tdi. Door de hoeveelheid elektronika die de huidige dieselmotoren nodig hebben zijn ook de storingen toegenomen.
Ik ben dus genezen van het dieselrijden en ben momenteel zeer gelukkig met mijn xantia 1.8i. Wat mij tegenhoud om LPG te gaan rijden is inderdaad die grote tank in mijn kofferbak. Je hebt niet altijd de ruimte nodig maar als je hem wel nodig hebt kan je die tank er niet even uithalen.
zeiler schreef:In 2001 heb ik de fout gemaakt om die tdi in te ruilen tegen een (peugeot 307) hdi 110 pk met roetfilter.
Deze motor geeft het ouderwetse trage dieselgevoel aan de auto en smorgens staat hij te schokken alsof het een oude benzinemotor is waarvan de choke te vroeg ingedrukt is.
Ook het verbruik van deze motor viel me zwaar tegen.
Oh…..is dat zo ?
Hebben meer HDI-110 pk rijders deze ervaring ??
Ik moet nog steeds eens een keer met dat type motor gaan rijden, (bijvoorbeeld in een C5).....alhoewel ik me afvraag of ik wel als serieuze *koper* zal worden beschouwd, als ik met een 93’er BX tzd-turbo voor de deur sta.
Wel vind ik het zachte gefluit (al bij het optrekken) heel fraai klinken…(eigenlijk klinkt het bij die HDI meer als gesis)....bij de TD van een Xantia hoor je de turbo ook goed.
Bij mijn BX hoor je de turbo helemaal niet…..(maar je *voelt* hem weldegelijk!)
Tsja…..dit soort discussie’s over het z.g. *verbeteren* van de techniek….door al die electronische *rommel*...heb ik al eens op dat Xantiaforum gevoerd…eind vorig jaar.
Ik kwam met voorbeelden aanzetten van auto’s van rond eind jaren 70 en 80…..(dan had ik het wel over benzinemotoren)....over de prestatie’s die ze toen al leverden (qua pk’s en brandst.verbr.)....maar zij hebben mij toen niet kunnen overtuigen dat de huidige auto’s nu zoveel *beter* (een ook zuiniger) zijn dan die van rond de 20 jaar geleden.
Ik rijd auto vanaf 1968…..en de auto’s uit de jaren 60 (en daarvoor) waren inderdaad vaak storings-gevoelig en waren met 140.000 km wel zo’n beetje op.
Maar vanaf midden jaren 70 hebben zowel de Fransen als de Duitsers motoren ontwikkeld (vooral Renault met die als een naaimachine lopende 1100 motor uit de R-5 en R6)...die nog aardig kunnen wedijveren met de auto’s van de laatste 10 jaar.
Wel is roest nu uit den boze…..en zijn ze qua geluids-productie een stuk stiller geworden…...maar neem nu eens de STOELEN ??
Wie een klassieker bezit zoals een DS….Een Peugeot-504….of een Renault-16 (waar ik er ook 3 van heb gehad)....dat waren Sofa’s….daar zat je lekkerder in dan de stoel thuis, zal ik maar zeggen.
Allemaal leuke meningen over de verschillende voorkeuren wat betrefd brandstoffen.
Wat ik eigenlijk een klein beetje mis zijn de specifiek cijfers ivm de kosten die per jaar maakt en de hoeveelheid km.
Wat zijn de kosten voor motorijtuigenbelasting en verzekering en onderhoudskosten.
Dat maakt het voor een ander misschien intressesant om een andere brandstof {uiteraard icm auto} te overwegen.
Wie wil eens het spits afbijten?
xantia 1.8-16v g3 268.000 km, naar polen.
xsara 1.6-16v g3 165.000 km, ingeruild.
c5 2.0-16v g3 ligne prestige, wat een pret.
Ik denk dat de kosten totaal afhankelijk zijn van het type auto en het type motor dat er in ligt, waardoor je die kosten niet goed kan vergelijken.

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Mijn oplossing: XM V6 op LPG - toch V6, toch een boel souplesse, geen benzine kosten. Ik durf te beweren dat ie met gemak alle XM diesels er uit trekt, en het kost ongeveer ‘t zelfde. Als al mijn plannen doorgang vinden zet ik er een LPi installatie in een keer. Dan net zoveel vermogen als een normale benzine variant…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:Mijn oplossing: XM V6 op LPG - toch V6, toch een boel souplesse, geen benzine kosten. Ik durf te beweren dat ie met gemak alle XM diesels er uit trekt, en het kost ongeveer ‘t zelfde. Als al mijn plannen doorgang vinden zet ik er een LPi installatie in een keer. Dan net zoveel vermogen als een normale benzine variant…
Zo’n auto heeft mijn broer gehad. Die V6 reed op de teller 250 km/uur op LPG!
Als je echt hard wilde optrekken, dan werd ie ff op benzine gezet en knalde ie bijna iedere auto weg, ook dankzij de lange overbrengingen zodat je maar één keer hoeft te schakelen tot aan de 100 km/uur.
Verbruik was ong. 1 op 6/7.
met mijn 2e lpg auto bezig. en eerlijk gezegd nog nooit problemen mee gehad.
nadelen:
hoger verbruik
grote tank in de kofferbak
indien het een g1 of g2 installatie is, iets minder vermogen
voordelen: minder dan 50 cent per liter
rijdt net zo lekker als benzine (mensen die anders beweren hebben gewoon een slechte installatie gehad)
bij g3 bijna geen extra wegenbelasting (helaas in de bx een g1 installatie… )
motor blijft brandschoon
het allerlekkerste vind ik gewoon lpg. lekker goedkoop rijden en als je het volle vermogen van je motor wilt benutten ff op benzine zetten.
diesel vind ik helemaal niks. traktorgeluid en een kort toerenbereik.
niks voor mij.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
HDI Diesel
Rijd nu zelf een C5 HDI, zo’n leuke 110 PK variant. Moet zeggen dat de motor vrij veel lawaai maakt. Dit gebeurt echter alleen bij stilstand, dus bij gewoon stationair lopen, vooral warm, maakt de motor veel lawaai. Op snelheid, al is het maar 30 hoor je de motor bijna niet meer.
Ik heb ook zo’n vw tdi motor gehad alleen dan in een Seat Leon, die zijn wat minder goed geisoleerd. Fijne motor, alleen maken die nog wat meer nagelend lawaai dan de HDI’s van Peugeot. Het scheelt gewoon heel veel of de auto goed geisoleerd is of niet. Als je buiten de C5 staat hoor je de auto heel goed, zit je erin dan valt het wel mee.
Wat me wel opgevallen is, is dat bij stilstand in Neutraal (ik heb een automaat), de auto de hele tijd schokt en trilt, terwijl als ik hem in D laat staan ik daar geen last van heb.
Verder prima auto, veel power op ieder moment voorhanden. Ik wil niets anders meer dan Diesel.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Benzine, diesel, LPG; wat maakt het uit, als de auto fatsoenlijk afgesteld is rijdt het allemaal lekker. Het excuus van “de slome diesel” is net als de kreet “hij klinkt als een traktor” ondertussen achterhaald. Heb regelmatig met lease bakken van de zaak rond getuft (BMW, Peugeot, VW, Rover) die allemaal diesels waren en alleen door het voorgloeien wist je dat je diesel reed. Mijn Jaguar is uitgerust met een 60 liter lpg tank (+2 45 l. benzinetanks) en geeft geen ander verschil in het rijden op benzine of lpg dan het verbruik (benzine 1 op 7/8 ; lpg 1 op 5/6) en de kosten aan de pomp.
Helaas is het in Nederland zo dat niet het milieuaspect telt voor het bepalen van de houderschapsbelasting maar de prijs die je voor de brandstof kwijt bent. Benzine is duur dus houderschapsbelasting relatief laag ; LPG is goedkoop dus houderschapsbelasting relatief hoog. Het excuus dat de houderschapsbelasting bepaalt wordt door het gewicht van de auto is in principe lariekoek; dat ze een voorbeeld nemen aan België waar de houderschapsbelasting bepaalt wordt door het aantal CC van de moter (daar rijdt 3/4 van de mensen in diesels).
Ondanks dat ik de uitlaatgeur van ongelode benzine zal gaan missen zit ik met spanning te wachten op de introductie (op grote schaal) van de brandstofcel, uitstoot 0 (op wat water na) en een complete energiecentrale aan boord van je wagen.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Persoonlijk lijkit mij aardgas ook wel leuk, mits dat technisch goed voor elkaar gebracht wordt.
En een diesel klinkt lekker vindt ik. Trekkers (en dan met name de oudjes) klinken toch ook mooi ?
heb tot nu toe een benzine ,diesel en een lpg auto bereden
en het beste is toch lpg vind ik omdat bij een diesel ben je veel geld kwijt aan wegenbelasting enz .
bij benzine is de benzine zelf zo duur en als je gas rijdt gooi je je tank vol voor 20 eurie en je betaald nauwelijks extra wegenbelasting en onderhoud.
dus voor mij lpg g3 :listen
citroenc2 schreef:als je gas rijdt gooi je je tank vol voor 20 eurie en je betaald nauwelijks extra wegenbelasting en onderhoud.
dus voor mij lpg g3 :listen
Hoeveel extra belasting komt er dan op, m`n Jag is ook uitgerust met `n gasinstallatie en daar explodeerde de belasting naar bijna het dubbele ! (en geloof me hij kost al genoeg in belasting) Nu weet ik niet zeker of het een G-3 installatie is maar ik dacht van wel. Ik heb de installatie in België laten inbouwen (scheelde vrij veel centjes/frankskes met Nederland).
En amai ja; ik ben unne `Ollander.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)