Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Omdat ik een tijdje met een kapot demperrubber reed,en het me mateloos irriteerde dat hierdoor de demper tegen de carrosserie aan lag te rammelen,heb ik een nieuw rubber geplaatst.
Tot mijn schrik zag ik dat de roestvorming op de rechterlonqueron steviger was dan dat ik in eerste instantie had aangenomen…
Met een hamer was het een kleine moeite om een behoorlijk gat te slaan…
Wat is raadzaam nu: alleen de bodem onder de lonqueron wegslijpen en er een nieuwe bodem inlassen of de hele lonqueron verwijderen en een nieuwe plaatsen?
Van vakmensen hoorde ik dat de tweede optie niet alleen mooier is ,maar qua werk ook goed te doen is en in tijd reuze meevalt.
Ik ben alleen bang dat ik dan van het ene in het andere val,ondanks dat de rest van de bodem (en kofferbak) nog goed is (lees: hard).
Wie oh wie?
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb alleen de bodem gedaan. Daar is mooi overzet plaatwerk voor te koop en de zijkanten waren bij mij nog erg goed!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
1 tip geef ik je wel mee pascal: A.U.B. GEEN OVERzetplaatwerk.
De oude/verrotte plaatdelen kun je vaak verwijderen dmv de proplassen uit te boren en daar nieuw vervangend plaatwerk voor in de plaats lassen
die dirk sassen heeft daar vaak mooie plaatjes van
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
waar zit dit euvel precies? ik hoor dat moeilijke franse woord vaker…
.komma
Dirkman schreef:waar zit dit euvel precies? ik hoor dat moeilijke franse woord vaker…
in deze hoek moet je het zoeken…......en in het verlengde van de langsbalk
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Re: Aiai..lonqueron rot
Pascal schreef:
Wat is raadzaam nu: alleen de bodem onder de lonqueron wegslijpen en er een nieuwe bodem inlassen of de hele lonqueron verwijderen en een nieuwe plaatsen?
Het vervangen van de bodem onder de longeron is echt veel simpeler dan de hele longeron. Vaak is het onderstukje van het binnen vertikale deel ook niet goed meer, maar ook daar kan je heel makkelijk hoek stukjes in zetten.
Als je de hele longeron pakt, kom je een hoop ingewikklede zaken tegen: de bevestiging van de A, B en C stijl de dorpels etc.
Als je mijn fotoreportage over mijn DS cabrio volgt vanaf:
http://www.xs4all.nl/~meeter/dscabrio/1/page/image51.html
dan krijg je een aardig beeld van hoe het allemaal zit. Uiteraard moet je de verstevigingen die ik gemaakt heb overslaan.
Vanaf:
http://www.xs4all.nl/~meeter/dscabrio/3/page/image4.html
zie je het reparatie plaatwerk
Als je dit gaat doen: Benzine tank er eerst uit halen !!!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Dirkman schreef:waar zit dit euvel precies? ik hoor dat moeilijke franse woord vaker…
De lonquerons zijn de balken die van voor naar achteren lopen.
Als je onder de auto kijkt en je gaat van buiten naar binnen,tref je eerst een afdekplaat aan tussen deur en lonqueron (hieronder/-achter zitten de brandstofleidingen bijvoorbeeld),en dan zit je op de lonqueron zelf.
Is dus het dragend deel van het chassis…
@Egbert: dat idee had ik dus zelf ook al,want de deurstijlen (AB enC) zitten op de lonqueron.
Daar heb ik dus geen zin in,temeer deze bij mij goed zijn.
Er is in het verleden al eens een klein plaatje gelast in de voetenbak passagierszijde,op de overgang bodem-lonqueron.
Verder is het vertikale gedeelte hard (lees: goed).
Jammer is alleen wel dat wanneer je dus de bodem onder een lonqueron wegslijpt en je zet er plaatwek in dat je het oude bodemprofiel kwijt bent en het dus altijd zichtbaar is dat er wat aan de bodem is gedaan.
Voor de purist een twistpunt,voor mij persoonlijk het geruststellende gevoel dat de bodem (weer) hard is…
Gaatjes boren voor een ‘holle ruimte-behandeling’,waar kan ik dit het best doen na de reparatie: onderin of van binnenuit in het vertikale stuk?
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:
Gaatjes boren voor een ‘holle ruimte-behandeling’,waar kan ik dit het best doen na de reparatie: onderin of van binnenuit in het vertikale stuk?
Als de bekleding van de longerons er af is, kan je de ovale gaten waar de kachelslang door gaat goed gebruiken.
Ook handig is om de gaten aan de buitenkant van de longeron te gebruiken die boven de bevestiginssteuntjes van de afschermplaten in de instapdorpels zitten ( die platen waar de leidingbundel achter zit)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
Egbert schreef:Pascal schreef:
Ook handig is om de gaten aan de buitenkant van de longeron te gebruiken die boven de bevestiginssteuntjes van de afschermplaten in de instapdorpels zitten ( die platen waar de leidingbundel achter zit)
zo heb ik dat bij mij ook gedaan na restauratie. gaat prima
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009
citroen23 schreef:1 tip geef ik je wel mee pascal: A.U.B. GEEN OVERzetplaatwerk.
De oude/verrotte plaatdelen kun je vaak verwijderen dmv de proplassen uit te boren en daar nieuw vervangend plaatwerk voor in de plaats lassen
Leuk!
Maar eigenlijk is al het plaatwerk wat er wordt geleverd en soort van overzet plaatwerk.
De term overzet stamt al uit de jaren 70.
Echter slijpen/zagen we nu wel netjes de oude rotte delen eruit, wat overigens vroegah niet echt gebeurde.
Vandaar dat eigenlijk niemand het nog overzet plaatwerk durft te noemen, maar reparatie delen.
Wil je echt orgineel bestel dan maar de bodemplaat compleet, ben je een honderd of 800 lichter en een paar dagen van de straat
Ajeto!!!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
mike schreef:citroen23 schreef:1 tip geef ik je wel mee pascal: A.U.B. GEEN OVERzetplaatwerk.
De oude/verrotte plaatdelen kun je vaak verwijderen dmv de proplassen uit te boren en daar nieuw vervangend plaatwerk voor in de plaats lassen
Leuk!
Maar eigenlijk is al het plaatwerk wat er wordt geleverd en soort van overzet plaatwerk.
De term overzet stamt al uit de jaren 70.
Echter slijpen/zagen we nu wel netjes de oude rotte delen eruit, wat overigens vroegah niet echt gebeurde.
Vandaar dat eigenlijk niemand het nog overzet plaatwerk durft te noemen, maar reparatie delen.
Wil je echt orgineel bestel dan maar de bodemplaat compleet, ben je een honderd of 800 lichter en een paar dagen van de straat
838 euro, bij Sassen in Duitsland, en dan heb je inderdaad een hele bodemplaat, maar niet eens een orginele…..
Citroen!
Egbert schreef:Pascal schreef:
Gaatjes boren voor een ‘holle ruimte-behandeling’,waar kan ik dit het best doen na de reparatie: onderin of van binnenuit in het vertikale stuk?
Als de bekleding van de longerons er af is, kan je de ovale gaten waar de kachelslang door gaat goed gebruiken.
Ook handig is om de gaten aan de buitenkant van de longeron te gebruiken die boven de bevestiginssteuntjes van de afschermplaten in de instapdorpels zitten ( die platen waar de leidingbundel achter zit)
Nou ben ik even nieuwschierig, want als ik het goed begrepen heb zijn die longerns de onderbalken. Bij mij zitten daar onderop platen opgeschroefd met rubbers eromheen. Als je die losschroeft dan kan je zo de hele balk aan de binnenkant dinitrollen (of vloek ik nu ?).
Is dit in de loop der jaren veranderd ?
Rob
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Dit zijn eigenlijk de dorpels, zie illustratie
MVG O:)
super.alexander schreef:Dit zijn eigenlijk de dorpels, zie illustratie
MVG O:)
Nou is me alles opeens een stuk duidelijker.
Duidelijke tekening.
Bedankt.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
super.alexander schreef:Dit zijn eigenlijk de dorpels, zie illustratie
MVG O:)
Juist en door dat verstevegings plaatje rotten de onderkanten van de balk er altijd uit. Die stukken kan je dus nieuw kopen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mmm,duidelijke schets.
Ik weet niet hoeslecht alles is (ik heb de moed nog niet verzameld om er echt mee bezig te gaan..),en hoe ik dit het best kan aanpakken..
Die delen; waar kan ik die kopen en is dit goed spul?
Ik hoor de heren bij Citro Classique bijvoorbeeld wel klagen over het plaatwerk dat door de club wordt verkocht om deuren op te lappen.
Dit is naar hun zin veuls te dun en ze leveren daarom dus ook ‘eigen’ plaatwerk wat beduidend dikker is.
Geldt dat voor bodemdelen ook?
‘Spirit of avant-garde’