Vandaag kreeg ik iemand aan de pomp (ja ik was de *piep* en moest werken met kerst) en die vroeg om koelvloeistof voor zijn C5. Dus ik pakte gewoon een flesje maar kennelijk moet er speciale kvs in een C5. We hadden ook wel flessen van kroonoil staan waar aanduiding citroen (en peugeot en nog wat) op stond maar ik had eigenlijk geen idee of dat dan was wat er voor een C5 nodig is. Ik dacht dat het allemaal dezelfde meuk was??
De vraag is dus waarom zit er verschil in en wat is dan het verschil?
Poeh, dat zou ik niet weten. Wel weet ik dat er wagens*zijn die persé antivries moeten hebben, en weer geen koelwater. En door mekaar gooien is al helemaal uit den boze.
*Vooral grote bedrijfswagens, bussen en vrachtwagens enzo.
En ik doe altijd de helft KVS en de helft leidingwater.
In het voorjaar wil ik zelfs nog wel eens puur leidingwater gebruiken. Ergend eind november ofzo laat ik de helft er dan uitlopen, en gooi er KVS bij.
En ja, KVS heb je in allerlei kleuren. Van verblindend roze, tot aanstekelijk groen.
Test
Antivries meng je met gedestilleerd water ivm kalkafzetting in je systeem, en koelvloeistof is kant en klaar. koelvloeistof en antivries/water mengen niet met elkaar, dus als je het niet zeker weet, alles eruit en verversen met normaal gesproken koelvloeistof.
Daar zijn weer meerdere types in van goedkoop tot duur en dat ligt aan de toevoegingen die erin zitten, bijvoorbeeld smering waterpomp en additieven die roest op lichtmetalen onderdelen tegengaan.
Succes, Jonne
Een beetje aan de late kant, maar aangezien dit een technisch onderwerp is, heb ik hem naar diversen/algemeen verplaatst. Wie het er niet mee eens is kan een PB sturen.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Een beetje aan de late kant, maar aangezien dit een technisch onderwerp is, heb ik hem naar diversen/algemeen verplaatst. Wie het er niet mee eens is kan een PB sturen.
Ja ik weet het hier nooit, koelvloeistof gaat in meerdere merken he
Maar misschien dat er dan in dit subforum wat meer mensen reageren.
Ik vroeg me eigenlijk gewoon af of je nou persé speciale 3x zo dure meuk in een C5 moet gooien of dat goedkope koelvloeistof ook volstaat…
ik meen dat er iig 3 kleuren zijn:
blauw: goedkope meuk, zit in de meeste auto’s en moet ook regelmatig ververst worden.
rood: volkswagen. specs ken ik niet
en
groen: wordt door PSA gebruikt en is een longlife….
meer weet ik er niet van.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Ik weet er zover van dat we een geval met onze heftruck op het werk hebben gehad. Dit was een oud model linde met een renault motor. Renault scheen de motor af te testen met koelvloeistof type zoveel. Daarin tegen was het standaard aanvul koelvloeistof welk wij gebruikten van een ander type. Deze 2 gingen op een of andere manier reageren… wat weer leide tot een afzetting in de radiateur…..
Dat is wat ik weet. Als mijn systeem lek is gaat er water in en voor de rest helemaal leeg en KVS erin. De kleur verschilt van de leverancier.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
bij Renault moet je koelvloeistof gebruiken, gebruik je water, dan krijg je modder in je systeem en knalt je koppakking er uit.
Tegenwoordig gebruiken ze een speciale koelvloeistof, die Kroon die werd genoemd, kan prima gebruikt worden
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002