in de garage heb je natuurlijk een pomp, moet je het er niet ingieten
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ik heb een probleem met schakelen. nu weet ik niet of het door de stangen is of de olie, maar in 1ste, 2de en achteruit schakelen is moeilijk. vooral de achteruit wil er soms niet in. probleem met olie?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
dabeatisflo schreef:ik heb een probleem met schakelen. nu weet ik niet of het door de stangen is of de olie, maar in 1ste, 2de en achteruit schakelen is moeilijk. vooral de achteruit wil er soms niet in. probleem met olie?
Ontkoppelt hij wel goed? Dit soort dingen is vaak te danken aan afstelling koppelingskabel of druklager…
en wat als je een blok hebt waar de motor en versnellingsbak dezelvde olie gebruiken. Dit is het geval met mijn 1400 cc blok (antiek). Wat is dan de beste olie keuze?
Citroen Bx Deauville 1993
Eric schreef:en wat als je een blok hebt waar de motor en versnellingsbak gelijk zijn. Dit is het geval met mijn 1400 cc blok (antiek). Wat is dan de beste olie keuze?
Volgens specificatie van de fabrikant: 10w40.
ZX Enschede schreef:Voor mij is nog steeds niet helder waarom het niet volgens de onofficiële plug aan de bovenkant zou mogen.
Wat vinden de Citroën monteurs hier op het forum hiervan? Die zullen meestal van onder de wagen werken denk ik (auto op de brug) en dus de officiële weg volgen of niet?
Het maakt echt niet zoveel uit hoe de olie erin komt. Enige verschil is dat je via de bovenkant het peil niet goed kan vaststellen. Je moet er maar op de gok wat ingooien. Als je via de zijkant vult kun je het peil wel goed checken. Je kan ook via de bovenkant vullen en via de zijkant het peil checken, dan is dat bezwaar opgelost.
Overigens kun je via de zijkant met een knijpfles met tuit prima bijvullen.
Ik kom er aan de bovenkant volstrekt niet bij, dus voor mij is de zijkant de enige aangewezen oplossing.
Bij een ZX met XU motor hoef je alleen maar een connector los te maken van een sensor op het blok en even de aanvoer naar het luchtfilter opzij te leggen. Dan kun je er prima bij!
Jos van der Voort
Even een kleine aanvulling op die ontluchting.
Na verloop van tijd wil het witte kapje volledig dichtkoeken met vuil.
Gevolg is dat de bak niet goed zijn overdruk kwijt kan tijdends opwarmen. Kan ie lelijk van gaan ‘zweten’want die overdruk, hoe klein ook zoekt zelf wel een weg.
Het witte dopje kan je uit de zwarte behuizing trekken en kuisen, scheelt een natte bak.
Over dat schakelen: Giet er zelf meestel een 1/2 literje automaatolie bij, werkt als een speer en helemaal als ie koud is.
en welk type olie is die automaatolie?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Ijs schreef:dabeatisflo schreef:ik heb een probleem met schakelen. nu weet ik niet of het door de stangen is of de olie, maar in 1ste, 2de en achteruit schakelen is moeilijk. vooral de achteruit wil er soms niet in. probleem met olie?
Ontkoppelt hij wel goed? Dit soort dingen is vaak te danken aan afstelling koppelingskabel of druklager…
wel, mijn koppeling is ver versleten, ze zit opt einde. Dus ik heb de kabel zo afgesteld dat de pedaal minder hoog komt, dus dat ik niet zoveel pedaalafstand heb want die is toch niet nodig aangezien de koppeling pas samendrukt als ik de pedaal niet meer aanraak.
nu mag ik gas geven zoveel ik wil in gelijk welke versnelling, met de koppelingspedaal ingedrukt geeft de wagen geen kick. trouwens , de koppeling slipt snel, dus dat wil zeggen dat de assen zeker en vast ontkoppeld zijn van de versnellingsbak, en dus schakelen vlot moet gaan. dus de kabel kan niet slecht afgesteld geraken, ik heb bijna geen koppeling meer en binnekort slipt ze altijd.
trouwens ik hoef maar 1 mm op de pedaal te drukken en de koppeling slipt al dusja ...
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht