Spannen van de riem bij Xant 1.9 TurboD
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 30 december 2006 11:52 AM

Bij het (koud) starten van de 1.9 TurboD van m’n ouders hoor je de (multi?)riem fluiten Sad{|=  Normaal hoef ik om een snaartje te spannen geen forum bericht te plaatsen, maar toen ik het bij de Xant wou doen begreep ik niet helemaal hoe het zit.
Ik zie dat de dynamo helemaal vast zit dus die is niet te verstellen, de hydroliekpomp idem. Nou kan ik me indenken dat het met de span(!)rol moet, máár hoe kom ik makkelijk bij dat ding zodat ik kan zien hoe ie vast zit en dus te verstellen is? Het is er trouwens één zonder airco…
Alvast bedankt voor de reacties!!

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 30 december 2006 12:04 PM
  [ # 1 ]

Misschien heb je hier wat aan. Even gelinkt naar het Xantiaforum:

 

Succes!

Jeroen

Profiel  
 
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 30 december 2006 12:18 PM
  [ # 2 ]

Jazeker, nog niet het antwoordt gevonden maar wel een vraag gesteld. TNKX!

Maar verdere reacties zijn altijd welkom natuurlijk!  Very Happy

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 30 december 2006 03:46 PM
  [ # 3 ]

Ik beantwoord je vraag effe hier, zit niet zo vaak (meer) op XC.

Voor een 1.9D of TD zonder airco is het ook ongeveer plaatje, je heb dan geen automatische spanrol (nr. 3), enkel de vaste spanrol (nr.2). De HD pomp zit dan op de plek van de Airco als het goed is, maar de werkwijze m.b.t. de vast spanrol is hetzelfde zoals ik hieronder beschrijf.

Om de riem te spannen of losser te zetten, draai je de inbusbouten bij 5 los, met de inbusbout bij 1 kun je die spanrol dan verstellen voor strakker of losser. Let op het is een beetje vreemde constructie, als je goed kijkt dan snap je wat ik bedoel, je moet de inbusbout bij 1 indraaien om de riem losser te zetten en uitdraaien om strakker te zetten.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 30 december 2006 04:33 PM
  [ # 4 ]

Gisteravond nog juist een riempje bijgespannen : bout 1 uitdraaien is bij mij AANSPANNEN .

Walter O:)

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 30 december 2006 04:52 PM
  [ # 5 ]

Om er goed bij te kunnen moet je wellicht even het binnespatbord (een plastic kap) verwijderen.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 30 december 2006 06:33 PM
  [ # 6 ]
wbogaerts schreef:

Gisteravond nog juist een riempje bijgespannen : bout 1 uitdraaien is bij mij AANSPANNEN .

Thanx, gelukkig was jij al goed wakker Very Happy
Ik heb me vergist, heb het nu gecorrigeerd in mijn bericht.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook