ZX1.4i schreef:Ik keek effe om en het dashbord lag eruit en keek op de klok en het was nog geen 12:00
Haha…what can i say ops:
ZX-Enschede schreef:Het lag er om half twaalf al uit!
Maja is gelijk je kilometerkabel gemaakt he Jos
Na wat flink gekloot het ding erop te krijge..
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
Hier dan de beloofde foto’s
Op deze foto is de boel een klein beetje ontmanteld. Het tellerhuis lag er redelijk snel uit. Er was weinig gepiel nodig om de KM kabel los te krijgen. Die lag er al los achter. Na wat heen weer testen bleek die dus toch kapot te zijn. Gelukkig had ik al een nieuwe in de achterbak liggen. OP advies van Sohail geen risico genomen en de nieuwe gemonteerd. Gelukkig maar want ik kan nu na bijna een jaar zien hoe hard ik rijdt. Toch maar één keer een bekeuring gehad in al die tijd. [-o< O:) O:)
Deze is vanaf de andere kant. Het is echt een enorm karwei om die kachelradiator te vervangen. Blaze is echt de specialist. Hij had alles er zo uit. Als je het zelf voor het eerst zou moeten doen dan zoek je je een ongeluk om te vinden waar alles vast zit. Gelukkig heeft hij een goed geheugen…
Op deze foto is als ik me goed herinner net het hele dashboard uit de auto getild. Tegen het schutbord kun je goed zien dat daar het kachelhuis tegenaan gemonteerd zit. Het is dat grote zwarte kunststof geval: in werkelijkheid is het ongeveer zo groot als een flinke stofzuiger. Na demontage kun je dat hele ding losmaken van het schutbord. De kachelradiator is ongeveer zo groot als een flink pak rijst en kun je zo uit het kachelhuis schuiven.
Dan komt er een listig moment want dan kun je pas zien wat voor kachelradiator je hebt: een Behr of een Valeo. Deze zijn in de ZX door elkaar gebruikt. Het is dus van belang dat je van te voren regelt dat je een adres hebt waar ze beide (of in elk geval één van de) types op voorraad hebben. Dan kom je niet voor verrassingen te staan. Een paar telefoontjes de dag ervoor leverde op dat de Citroen dealer in Zevenaar beide radiatoren op voorraad en had én me de BTW schonk als ik ze daar haalde. Das toch 15% korting. Hulde Citroën Verbeek in Zevenaar!
Bij het schoonmaken van het kachelhuis bleek ook het voordeel van het werken in een zelfsleutelgarage. Er was volop lucht en in vijf minuten was het hele geval schoongeblazen.
Vermeldenswaard is ook de grote hoeveelheid dennennaalden in het kachelhuis. Onze auto staat regelmatig op een bosrijke parking en veel van de naaldenongerechtigheid lag dus in mijn kachelhuis. Dat valt dus door het rooster dat onder de ruitenwisser in de motorrruimte zit. Sohail gaf me de tip om daar een oude panty omheen te doen zodat de troep niet meer in het kachelhuis kan komen. Een goede tip dus!
Nog wat sfeerfoto’s:
Op deze foto zie je Marco en Sohail. Zij zijn in opperste concentratie aan het studeren op de kop. Je mag raden waar het over ging: Sohail was als koppensneller uitgebreid aan het delibereren en afwegen of er meteen maar een pakkingkje tussen moest of dat dat nog wel even kon wachten. Er werd besloten dat dat nog wel even kon wachten. De lekkage op het bekende plekje viel wel mee.
Op de achtergrond is ook Elmer (Lelijke Eend) te zien. Die was toen net gearriveerd en stond zich uitgebreid te vergapen aan (een overigens redelijk mooie) Eend met een Frans kenteken die daar ook stond.
Op de voorgrond Elmer uitgebreid lachend naar een watergekoeld blok. Zoiets had-ie nog nooit gezien en de zuigers staan omhoog! Alle gekhied op een stokje: ik hoop dat je er wat van opgestoken hebt. Ten slotte ben je daarom helemaal uit het hoge Noorden komen afreizen. De volgende keer zoeken we wél een zelfsleutelplek naast een MacD of een friettent. Als ELmer niet op tijd gevoed wordt dan wordt hij erg onrustig.
:-k :-k Zie ik daar een looplampje?? O:) O:)
De laatste foto:
Ja en dat is nou typisch Sohail! Die werkt ongelooflijk secuur en wil het dus helemaal goed doen. Hij doet dus niet alleen de distributie en waterpomp, een complete grote beurt met alle filters maar ook nog even als bonus stelt-ie de kleppen van de ZX van Marco. Die verlaat dus prachtig lopend de sleutelhal. Petje af!
Ik heb weer warme voeten. Voor mijn rammel in de voortrein hadden we geen puf meer. Dat moet dus nog een andere keer.
Ik zou graag Sohail nog eens vriendelijk willen aankijken om mijn ZX ook zo mooi te laten lopen.
Is het misschien een plan om mijn reservekop een keer bij je te brengen voor een kleppenstel en klepsealmoment en op een later moment een grote beurt ala Marco te laten doen?
Jos van der Voort
Haha en waar is mijn mooie poseerfoto :p
Ja goed verhaal
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
Hulde voor de sleutelaars!
Overigens: Bij XCNL was laatst een airco-meeting. die jongens van coolcar vertelden dat zij begonnen waren als inbouwers van airco’s in Voyagers.
Waar met bij de dealer (de monteurs) daar twee man twee dagen voor kwijt was, deden zij het met twee man in twee uur. Puur door de ervaring.
Kan me dus best voorstellen dat Tim dat héél snel kan! (hem dus te vriend houden: kan hij tzt misschien nog een keer oefenen op een Enschedese ZX maar dan met airco).
Zelfde geldt natuurlijk voor ZX1.4i over koppen…..
Ik heb nog een omleiding die je dan misschien nodig hebt!
Jos van der Voort
BlaZe schreef:Haha en waar is mijn mooie poseerfoto :p
Ja goed verhaal
Hmm… Geen idee eigenlijk. Vreemd want ik heb hem ook niet op mijn camera gezien. Ik weet nu precies welke foto je bedoelt!
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Ik heb nog een omleiding die je dan misschien nodig hebt!
Laten we hopen dat ik hem (voorlopig) niet nodig heb….. [-o<
ZX-Enschede schreef:Hmm… Geen idee eigenlijk. Vreemd want ik heb hem ook niet op mijn camera gezien. Ik weet nu precies welke foto je bedoelt!
Hahaha lens zeker gesprongen :p
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
Jammer… Maar Marco heeft ook foto’s. Die zou-ie ook nog op het forum zetten.
Jos van der Voort
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:
Aaah nee die verschrikkelijke foto met een koekje in mijn mond 8-[
Zeg Elmer je was opeens weg, had je zo een honger? we waren een uur later klaar en hebben toen een heerlijk 6-gangen menu bij de Chinees gehaald . En reken maar dat het smaakt na een dag hard werken :p
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
tjeemig wat een klus, maar heb gezien dat er de nodige kennis en hulp wel aanwezig was.
hoop dat je nu een ietswat probleem loser 2007 tegemoet gaat.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Wel een hoop beenruimte zo
Met de achterbank achterover heb je die beenruimte helemaal niet nodig. Dan kun je liggend rijden.
Die ruimte voor het schutbord is voor de bagage.
Een tellerblok heb ik toch niet nodig: ik rijdt al een jaar zonder teller en de helft van de lampjes deden het toch al niet.
Jos van der Voort
Een tellerblok heb ik toch niet nodig: ik rijdt al een jaar zonder teller
Bij mijn 1.4i is, in de 4e versnelling, de positie van de toerentellernaald vrijwel gelijk aan de positie van de snelheidsmeternaald. Zo kun je ook met een gebroken kilometertellerkabel toch redelijk nauwkeurig inschatten hoe hard je rijdt, mocht je kabel nog eens breken in een gebied met veel flitskasten…