Vanavond reed ik met mijn auto (een C5 break), met winterbanden (Michelin Pilot Alpin), op een verkeerswisselaar (knooppunt van twee snelwegen). Het wegdek was nat (maar het regende niet), de buitentemperatuur was ongeveer 10 graden, en er was zeer veel wind (rukwinden tot 90 km/h). Ik reed gewoon met de stroom auto’s mee, toen mijn auto in de bocht begon te glijden en om zijn as wou draaien. Gelukkig heb ik mijn auto terug onder controle gekregen en is er niets gebeurd, ik ben er met de schrik van af gekomen.
Mijn vraag : waaraan ligt dit nu ? Ligt het aan de combinatie winterbanden/buitentemperatuur ? Ligt het aan de zijwindgevoeligheid van de auto (op de snelweg waren de rukwinden goed voelbaar) ? Of denken jullie aan nog andere mogelijke oorzaken ?
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Heb je in de bocht je gas losgelaten?
Dat zou eea verklaren..
Als dat niet het geval is denk ik dat er een (diesel)oliespoor lag….
Maar gelukkig ben je er goed uit gekomen!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Ik denk ook aan vuil (rubber en olierommel) op de weg. Hoe is het met de bandenspanning?
Gelukkig zonder kleerscheuren vanaf gekomen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het zal wel niet dooslaggevend geweest zijn, maar de Alpin is geen bijster toffe band. Ik rijd er ook al een tijdje mee en merk dat ie metname bij nat weer in bochten niet erg stabiel reageert.
Animal triste post coitum
Ik denk ook dat het aan de combinatie van de band + niet al te koude regen ligt.
WYD schreef:Ik denk ook dat het aan de combinatie van de band + niet al te koude regen ligt.
inderdaad een nadeel van winterbanden
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
er moet toch wel iets aan de hand geweest zijn?
als je gewoon rustig rijdt dan moet naar mijn idee je auto nooit zomaar gaan slippen
met uitzondering van sneeuw en ijs, maar als je je dan rustig houd kan je ook (zelfs op zomerbanden) normaal het bochtje om..
iets op de weg zou een verklaring zijn, maar waarom zouden andere daar dan geen last van hebben?
er rijden zat auto rond die stuk minder grip hebben dan een C5 met winterbanden…
Een paar weken geleden heeft er nog een artikel over winterbanden in vergelijking met all-seasonsbanden in de Autoweek gestaan.
Winterbanden kwamen daar behoorlijk slecht uit de test, zeker met de Nederlandse gemiddelde temperaturen in de winter.
Alleen als het echt onder nul was of in de sneeuw, scoorde de winterband beter. Verder verloor de winterband het behoorlijk van de all-seasonsband.
Dus onder de door jou beschreven weersomstandigheden, zal de winterband een veel slechtere grip hebben dan al die andere auto die all-seasonsbanden hebben gemonteerd.
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Als het wegdek net nat is geworden kan het op sommige plaatsen tijdelijk glad worden.
Dit is afhankelijk van het wegdek, soort asfalt en hoe ligt de bocht.
Het belangrijkste is de rommel die op het wegdek ligt zoals olie en rubber die wordt afgezet. Op een rotonde is dit nauurlijk nog meer van toepassing. Als het wegdek net een beetje nat wordt kan er een glibberig laagje op het wegdek vormen. Deze verdwijnt meestal snel als het even dooregent.
Je winterbanden zouden niet de veroorzaker moeten zijn ..... de rubbersamenstelling van een winterband is veel zachter dan een “zomerband”.
Dit verklaard met gelijk met het groffere profiel ook de werking van een winterband ...... zachterrubber met grof profiel .... hierdoor vervormt de band waardoor profiel zich als het ware vastgrijpt (vastzuigd) in het wegdek, sneeuw of wat dan ook. Daarom ook het advies om de winterbanden te gebruiken onder een temperatuur van 7 graden. Bij warmer weer slijten je winterbanden zogezegt als sneeuw voor de zon. Hoe zachter het rubber betekent meer grip en meer slijtage.
Het grooste probleem van een banden fabrikant ....... banden moeten maximale grip hebben (zacht) en moeten een lange levensduur hebben (hard). Dit is een soort van water en vuur.
Ron
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Eric Vertogen schreef:Een paar weken geleden heeft er nog een artikel over winterbanden in vergelijking met all-seasonsbanden in de Autoweek gestaan.
Winterbanden kwamen daar behoorlijk slecht uit de test, zeker met de Nederlandse gemiddelde temperaturen in de winter.
Alleen als het echt onder nul was of in de sneeuw, scoorde de winterband beter. Verder verloor de winterband het behoorlijk van de all-seasonsband.
Dus onder de door jou beschreven weersomstandigheden, zal de winterband een veel slechtere grip hebben dan al die andere auto die all-seasonsbanden hebben gemonteerd.
Dit komt weer doordat een winterband minder “contactvlakken” heeft dan een zomer of all seasonband. Het profiel is groffer dus minder rubber op het wegdek, dus in ´principe` minder grip. Daarom heeft een sportieveband meestal een fijn profiel, racebanden zelfs geen. Een winterband werkt dmv vervorming van het profiel i.c.m. zachter rubber zoals ik al vertelde.
Maar of dat het slippende probleem heeft veroorzaakt geloof ik niet, het was 10 graden, een winterband heeft vanaf 7 graden en lager pas echt nut, het verschil is dus niet zo groot. Ook zijn er verder zoals ik lees geen extreme omstandigheden of snelheden geweest.
Ik houd het op een glibberig wegdek en daar is de ene auto weer gevoeliger op dan de andere.
Dit heeft weer te maken met de constructie van de auto, wielbasis, wielophanging, vering, staat van de ophanging spelingen enz. Maar ook de banden en velgen, offset / breete van de band, soort band en banden spanning.
Ron
Ik rij nu zo’n zes jaar op winterbanden, maar dan wel het hele jaar.
Mijn laatste setje alpin’s gingen 140.000 mee.
Nog geen echte problemen met de wegligging kunnen bemerken.
Maar wat altijd een goede indicatie van troep op de weg is, is schuim op de weg zodra de eerste regen is gevallen.
Met name na een droge periode kan dit erg veraderlijk zijn.
Denk dat die sterke wind ook van invloed kan zijn geweest, als je zit tegen te sturen en de wind valt weg terwijl jij de spliting op draait en gas los laat om de snelheid eruit te halen heb je alle factoren tegelijk aanwezig.
Gelukkig geen schade of letsel.
Piet Visser schreef:Ik rij nu zo’n zes jaar op winterbanden, maar dan wel het hele jaar.
Mijn laatste setje alpin’s gingen 140.000 mee.
Nog geen echte problemen met de wegligging kunnen bemerken.
Maar wat altijd een goede indicatie van troep op de weg is, is schuim op de weg zodra de eerste regen is gevallen.
Met name na een droge periode kan dit erg veraderlijk zijn.
Denk dat die sterke wind ook van invloed kan zijn geweest, als je zit tegen te sturen en de wind valt weg terwijl jij de spliting op draait en gas los laat om de snelheid eruit te halen heb je alle factoren tegelijk aanwezig.
Gelukkig geen schade of letsel.
Waarom het hele jaar op winterbanden als deze alleen in echte winter (temp net boven nul en/of sneeuw) een meerwaarde hebben boven zomerbanden en bovendien harder slijten met hogere temperauren? :-k
Ik hou het trouwens ook op rommel/modder/olie of iets dergelijks. Moderne banden onder een moderne auto gaan echt niet zomaar schuiven.