Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Al surfend over het web, kwam ik deze website tegen >>> Klik!
Kijk vooral ook even naar de foto’s! >>> klik!
Als ik het zo bekijk, dan heeft deze gast in 36 uur zijn trailer volledig ontroest. Dat klink mij als muziek in de oren.
Heeft iemand toevallig ervaring met deae techniek? Ik ben ook erg benieuwd naar hoe eventuele verfresten zich gedragen tijdens het proces.
Ik zit er aan te denken om dit toch eens uit te proberen zodra ik weer wat meer tijd heb.
Volgens mij moet je dan ook een lasapparaat (heel) lang continu aan laten staan. Ik weet niet hoe fijn dat lasapparaat dat zal vinden ...
Schijt aan originaliteit.
Water en stroom is ook niet gratis… Plus behoorlijk bewerkelijk. Als je een hele koets wilt doen, berg je dan maar…
Voor kleine onderdelen zou het wel een leuke oplossing zijn. Als je het geprobeerd hebt, maak je dan zo’n verslagje in het nederlands?
Trouwens, ik weet niet of je em kent: http://www.autobeitserij.nl/
Groeten,
Jan
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Btw, LE praat over een lasapparaat, op de site hebben ze het over een Battery charger. Dus dat valt al weer mee!
Als ik er aan ga beginnen, dan zal ik zeker een uitgebreid verslag maken!
Heb je je eigen link wel gelezen ? Het gaat om de 2e.
A DC welder (+) was connected to electrode grid, the (-) connected to the trailer frame.
En een ‘welder’ is nog altijd een lasapparaat
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Heb je je eigen link wel gelezen ? Het gaat om de 2e.
A DC welder (+) was connected to electrode grid, the (-) connected to the trailer frame.
En een ‘welder’ is nog altijd een lasapparaat
maar hij staat op laagste stand, kan hij dus 100% geven, hij kan continue aanstaan en zal niet stuk gaan
ruwe berekening geeft 20 euro elektriciteit en 16 euro water
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Een lasapparaat is niet gemaakt om zo lang continu aan te staan. Dat wil niet zeggen dat ik uitsluit dat het wel kan. Maar als je het probeert moet je er bij blijven (stel er smelt iets kapot waardoor je kortsluiting krijgt) en als het mislukt omdat het lasapparaat het niet aan kan, dan kost het je een lasapparaat. En die dingen zijn niet goedkoop (een goedkoop lasappraat voor electrodelassen kost bij de aldi al €80,-).
Schijt aan originaliteit.
Hoe werkt het principe dan? Dat is net zoals veerpotten in een Visa toch? Daar lopen stekkertjes + draad naar toe. Ook electrolyse? Hoe werkt dat?
Moet je even op de links in de 1e post klikken.
Schijt aan originaliteit.
Heb ik gedaan. Maar hoe gaat het natuurkundig gezien, in zijn werking? Hoe kan het dat elektriciteit roest van het metaal afhaald?
de ijzeroxide is een ionbinding (metaal gebonden aan niet metaal),
en heeft dus positieve deeltjes en negatieve deeltjes door en dmv dat elektroliet spanning op te zetten zal het gaan splitsen,
de negatieve deeltjes gaan aangetrokken worden tot de positieve pool, en de positieve deeltjes gaan aangetrokken worden tot de negatieve pool.
(als ik het me goed herinner)
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Visa Ventje schreef:Hoe werkt het principe dan?
De vertaling is zo ongeveer :
Electrolyse
Eerst zullen wij het woord bekijken:
Het woord ‘elektrolyse” kan in twee delen worden gebroken: electro en lysis. “Lysis” betekent op te splitsen, of verbreken van een band. “Electro” betekent ruwweg elektrische of elektrische stroom, elektriciteit. Zo is het woord elektrolyse een combinatie van twee termen en betekent het; het breken van een band door het gebruiken van elektriciteit.
In dit geval willen wij “roest” afsplitsen en het te behandelen voorwerp roestvrij krijgen.
De roest is een combinatie van ijzer en zuurstof (geoxideerde ijzerverbinding (Fe2O3). Tijdens elektrolyse gebruiken we elektriciteit om de band tussen zuurstof en ijzeratomen te breken. Dit is een zeer eenvoudige verklaring, als u dit wenst, u kunt complexere details in wetenschapsboeken vinden, of op Internet, enz.
De atomen worden gedeeltelijk samengesteld uit elektrisch geladen deeltjes - elektronen met een negatieve last en protonen met een positieve last. De elektrolyse zal helpen om hen opnieuw apart te nemen. De atomen kunnen elektronen verliezen of opnemen. Dit geeft hen een positieve of negatieve last omdat er niet meer een evenwicht is tussen het aantal elektronen en protonen in een atoom. De elektronen kunnen van één atoom naar een andere worden gestoten. De oplossing die met water en soda wordt gemaakt is eenvoudig en veilig te maken, omdat er geen chemische producten verkregen worden die onveilig zijn.
De elektroden moeten in de water en sodaoplossing worden ondergedompeld. De anode heeft een positieve elektrische last. De anode wordt vastgehaakt aan de positieve draad van de batterijlader. De positieve draad geleid de elektronen goed. Wanneer 12 volt spanning wordt gezet op de anode, wordt het water geoxydeerd aan de anodeoppervlakte en geeft elektronen aan de anode.
De kathode wordt verbonden met de negatieve draad van de batterij. De negatieve draad levert elektronen. De bellen die uit de kathode komen zijn waterstofgas. (De elektrolyse van de roest moet daarom op een goed geventileerde plaats worden gedaan zodat er geen explosieve concentraties van waterstof en zuurstof worden bereikt.) Het roestige metaal neemt elektronen over en daardoor wordt de binding/aantrekking met de zuurstofatomen kleiner en vervolgens verbroken.
Tijdens elektrolyse verkleurd de roest van oranje naar zwart. Meestal zal de oude roest naast het ijzer wordt gereduceerd tot ijzermetaal. Dit gereduceerde ijzer zal een enigszins poreuze laag van nieuw ijzer op het metaalvoorwerp vormen dat wordt schoongemaakt. Na elektrolyse zal het schoongemaakte voorwerp zonder behandeling snel opnieuw roesten omdat dit nieuw gevormde ijzermetaal (Fe304een relatief grote oppervlakte heeft. Dit zachte zwarte materiaal dat kan worden weggewreven is een mengsel van ijzermetaal en magnetiet, een ijzeroxyde.
Na het uit de vloeistof nemen van de behandelde voorwerpen zult u de losse ijzerdeeltjes moeten wegspoelen of wegborstelen. Daarna de producten snel en grondig droog maken en beschermen met primer of een andere anti-roestbehandeling.
Verkocht, helaas schade gereden!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Deze knakker doet het met een 12V voeding!
Het bakje is in dit geval ook “ietsje” kleine natuurlijk. Misschien dat ik het ook eerst eens met een voedinkje ga proberen in eenklein bakje met wat boutjes ofzo.
Dus de - op het roestige onderdeel doen. De + op een RVS stukje metaal. Mogen die beiden onderdelen zich zeker niet raken? Wel leuk om te proberen. Zou het werken met een pc voeding?
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Het moet wel gelijkstroom zijn, dus als je netspanning gebruikt moet het na een gelijkrichter. Een PC voeding zal wel een lage stroomsterkte leveren, dus zeker niet snel resultaat.
Verkocht, helaas schade gereden!
wizardwilly schreef:Het moet wel gelijkstroom zijn, dus als je netspanning gebruikt moet het na een gelijkrichter. Een PC voeding zal wel een lage stroomsterkte leveren, dus zeker niet snel resultaat.
Valt wel mee eigenlijk met die lage stroomsterkte. Een beetje PC voeding levert duidelijk meer vermogen dan een standaard acculader.