Bij mijn ID19 B met opstaande klinken moet ik de slotjes vervangen. Het is een set van drie, 2 voor de voorportieren en 1 voor de achterklep. Gaat dit op een makkelijke manier? Wie heeft het gedaan en heeft wat tips voor mij?
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Voor het kofferdeksel moet je eerst de hele slotcilinder uit de kofferhandgreep halen en dan moet je een veer (klips) verwijderen. Dan kan je het slotje uit de slotcilinder halen.
Voor de deuren heb ik geen ervaring (heb inliggende klinken). Maar misschien is dit wel hetzelfde systeem.
Ze werken allemaal hetzelfde en het is een ENORM gekut. Je moet de cylinderbehuizing uit het plaatwerk halen en vervolgens een borgveertje eruit zien te peuteren met een heel klein schroevendraaiertje oid (daar ben je wel ff zoet mee :doubt: ). Daarna steek je een dikke schroef in de cylinder en zet je de behuizing in de bankschroef. Vervolgens ros je met een tang op de schroef de cylinder uit z’n huis en klaar is kees.
Succes!
Animal triste post coitum
Serge schreef:en vervolgens een borgveertje eruit zien te peuteren met een heel klein schroevendraaiertje oid (
Wat helpt is om vlak naast het borgbeertje met een dun ijzerzaagje een zaagsnede te maken. Dan kan je het veertje veel makkelijke lichten met een dun schroevendraaiertje
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Dat is zeker geen gekke tip!!
Animal triste post coitum
Bedankt mensen,
Ga vanavond dan eerst maar even naar de sportschool
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
‘t clipje komt er heel soepel uit als je je dunste voelermaatje er tussensteekt. Veel dunner dan welk schroevendraaiertje dan ook en lekker soepel. Mijn voelermaatje bleek er nog tegen te kunnen ook.
slotjes vervangen
bij de dueren moet je de bekeding verwijderen, das duidelijk denk ik.
dan met de moer met het asje eruit schroeven en dan kan je eigenlijk de hele “knop"eruit halen. Dan is het slotje wisselen weinig moeite meer.
Let wel op bij het wisselen laat het sleuteltje erin zitten want dan zijn de pennetjes naar binnen en werkt het veel makkelijker.
Kun je er niet goed bij dan kan je ook de hele greep demonteren van de deur: moer aan de voorzijde van de greep eruit draaien, verende grondplaat 90 graden verdraaien en los trekken, dan de greep uit de deur nemen.
slotjes wisselen:
Totale tijd ongeveer een uurtje werk.
succes.
tip: bij het smeren: of grafiet of olie maar altijd bij het zelfde blijven i.v.m. verklontering en dus geen smerende werking.
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
Vandaag begonnen met vervangen om half 3….omg half 4 was ik klaar. Tis echt onwijs gemakkelijk. Bedankt allemaal voor die tips….er mag dus nu een euh slotje op hihi
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!