5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
   
wat nu weer, ik blijf bezig met het hp-systeem!!!
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 31 december 2006 07:42 PM
  [ # 61 ]

update: @ piet: ik heb de orginele aanzuigslang weer eens ff teruggemonteerd en er voor gezorgd dat ie goed afsloot. wat er toen gebeurde werd ik niet erg vrolijk van en het herrinnerde me eraan waarom ik ook alweer een nieuwe slang had gemonteerd. nml: de drukregelaar bleef lang openstaan, zo’n 5 á 6 seconden. als de motor koud is zelfs nog veel langer en de auto doet er een eeuwigheid over om op rijhoogte- laat staan hoogste stand- te komen. dus ik heb de “nieuwe” maar weer terug gezet. zo zie je toch maar weer wat een grotere diameter scheelt zonder scherpe bochten. dan denk ik toch dat de orginele ergens verstopt of bekneld zit. heb ik weer iets uit te leggen bij de apk komende donderdag bij de citroën-dealer.

groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 31 december 2006 07:45 PM
  [ # 62 ]

Heej, dat viel me gistermiddag ook al op dat het lang duurde voor ie op zijn poten stond :-s

Ik hoop in elk geval dat de apk geen vervelende dingen aan het licht brengt.

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 31 december 2006 07:50 PM
  [ # 63 ]

dat staat er los van Marc, ik heb die slang pas vanmiddag gedaan…....
een xantia met opbrengstverdeler is zowiezo langzamer als jouw bx zonder stuurbekrachtiging.

groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 02 januari 2007 10:47 PM
  [ # 64 ]

Als de aanzuigslang leeg is, bijv na wisselen v.d. slang moet je bij de eerste start niet vergeten het overstort-ventiel op de HD regelaar open te laten staan.
Anders kan de pomp niet aanzuigen, met het ventiel open bouwt ie geen druk op maar kan ie wel alle lucht terug gooien naar het reservoir.
Gewoon een seconde of twintig open laten staan na starten en dan pas dichtdraaien.
De slang is niet gauw een beperking tijdens aanzuigen, haal hem maar eens los terwijl het tankje nog vol zit, de straal tijdens hevelen spreekt voor zich.
Hoop dat je eruit komt.

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 03 januari 2007 04:20 PM
  [ # 65 ]

ik heb uiteraard de ontlastschroef enige keren open en dicht gedraaid, ook voor langere tijd. de opbrengstverdeler blijft vrij lang sissen en de drukregelaar blijft langer open staan als voorheen. vreemd toch als je bedenkt dat ik niet meer gedaan heb als een andere slang aangesloten en zeker weten op de goeie manier en goed afgedicht. je zou haast denken dat er iets van vuiligheid in de pomp is terecht gekomen tijdens de wissel. het blijft een apart systeem, zo’n hp-systeem.

groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 januari 2007 03:55 AM
  [ # 66 ]
leuke pelg schreef:

Ik vind het verwonderlijk dat nog niemand de suggestie gedaan heeft, maar aan de hand van uw beschrijving in uw eerste bericht, denk ik ogenblikkelijk aan een defecte gedempte krukaspoelie.
Ik weet echter niet of de oudere modellen een gedempte krukaspoelie hebben.
Indien ja, dan zijn de fenomenen die u beschrijft perfect te mappen op deze oorzaak.
Het TAK-TAK-TAK geluid kan hier inderdaad vandaan komen.
Het geluid komt dan uit de buurt van de distributie.
Er kunnen stukjes metaal loskomen, gelijkend op veerstaal, die je terugvindt op de beschermplaat onder het carter.
De poelie bestaat uit twee concentrische wielen met een laagje rubber ertussen. Het rubber verslijt en als gevolg kunnen de twee delen ten opzichte van elkaar bewegen.
Als het ding volledig naar de marine is, draait enkel het middelste deel nog mee. De accessoireriem valt hierdoor soms zelfs stil. Als gevolg valt ook de hogedrukpomp stil.
De gevolgen daarvan zijn : geen stuurbekrachtiging meer.
Al deze fenomenen heb ik zelf onlangs mogen meemaken.
Het zakken van de vering heb ik niet gezien.

Als dit de oorzaak blijkt te zijn : dringend vervangen.

Voor extra inf en foto’s van het onderdeel kan je op het xantiaclub forum terecht. Daar heb ik ook deelgenomen aan een discussie hierover (onderwerp : Aandrijving ->resonantie tussen 2200 en 2500 toeren ; berichten van rb en web).

Op zich best mogelijk, maar dan zal de dynamo ook moeten stoppen met laden: wat wel waar te nemen is aan het gaan branden van het acculampje.

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 06 januari 2007 05:43 PM
  [ # 67 ]

Gelukkig kan ik zeggen dat het na bovenstaande gelezen te hebben zeggen dat het dat niet is.

Het tak-tak-tak geluid heeft zich naar mijn mening na het vervangen van de distributie riem en spanrol niet meer voor gedaan. De spanrol (wat ook het jankende geluid veroorzaakte) was redelijk naar zijn grootje….die rolde echt niet meer met plezier Evil or Very Mad

De riemen zijn vers, nergens geen speling of rare luchtjes te ruiken.

Overigens is de Xantia deze week redelijk probleemloos door de apk gerold dus dat is wel weer een pluspunt.

Wat het hp-gedoe betreft ben ik toch van mening dat de debietregelaar (of hoe heet dat ding alweer) eens duchtig gereviseerd moet worden….ik denk dat daar het probleem zit. Vooral na het verhaal van Goofblikscha gelezen te hebben met zijn bx.

Klopt mijn verhaal niet dan zal broerlief me vast wel aanvullen (of 1 dezer dagen aanvallen Twisted Evil ).

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 07 januari 2007 01:12 AM
  [ # 68 ]

de distributieriem is zo’n maand geleden vervangen en de krukaspoelie hebben we er inderdaad ook vanaf gehaald. hier was niets mis mee. leuke pelg bedoeld de trillingsdemper ( de rubberrand ) en die is nog intact. het “getakketak” deed zich alleen voor tiijdens het afremmen bij bijna stilstand. op het moment dat de auto stilstaat is er niets verdachts meer te horen. ik heb dit geluid ook al zeker zo’n 2 maanden niet meer gehoord….... maar, ik begrijp wat leuke pelg probeert te zeggen: als de trillingsdemper op is, blijft de krukaspoelie stilstaan ( de buitenste rand )op het moment van meer weerstand als de pomp druk moet leveren. maar dan zou dit ook moeten gebeuren op het moment dat de auto s’morgens gestart wordt en in korte tijd de pomp maximale capaciteit moet leveren om het systeem op druk te brengen en de auto op rijhoogte te brengen. hier heb ik nog nooit een probleem mee gehad.
maar ondertussen ben ik in dit topic alweer een aantal stappen verder ( @ leuke pelg: toch bedankt voor het mee-brainstormen, iedere input is welkom )
ik heb vandaag met een bevriende citrofiel ( ome wiel Wink @marx-7) lopen brainstormen wat betreft de tekortkomingen van het systeem van het eerste bouwjaar van de xantia ( 6-plunjer pomp en debietregelaar ). de auto is ondertussen 14 jaar oud en ik moet niet meer verwachten dat het hp-systeem nog steeds feilloos werkt. ondertussen is er al een hele reeks aan vervangen en gespoeld en ontlucht en er treedt geen echte verbetering op. we waren aan het denken om de pomp te vervangen voor een 8-plunjer pomp zonder de debietregelaar te laten vervallen. in theorie moet dit kunnen, alleen zal ik dan de 2 hd-leidingen moeten samenvoegen tot een naar de ingang van de drukregelaar. of ik de pomp op zo’n manier kan monteren dat hij ook op de zelfde plaats past als ie nu zit…..dat weet ik nu nog niet. wat ik hiermee wil bereiken is dat de pomp in principe overcapaciteit heeft en drukregelaar minder vaak druk vraagt als nu. als jullie nu eens jullie licht hierover laten schijnen? Wink

groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
 
5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook