3000 toeren is 100, 3500 is 120
Dat heb ik zo bijna een jaar volgehouden…
Jos van der Voort
Hmmm,
ik had in de Xantia ook zo’n euvel. Daar sloeg de snelheidsmeter af en toe op hol (en nee: probeer geen oplossingen aan te dragen: de Xant heb ik niet meer). Lag dus voor het grijpen een tabelletje met de toerentallen bij 30, 50, 70, 80, 90, 100 en 120 in meerdere versnellingen. (30, 50 en 70 trouwens in 4 versnellingen!)
Nou hier zijn de foto’s die Marco gemaakt heeft:
Dit is Tim (Blaze) - dat is die lange en niet zo brede -, ik zei de gek - ik ben die dikke - en op de achtergrond heb je Elmer (Lelijke Eend) met zijn jas nog aan.
Mijn ZX is hier al in redelijke staat van ontbinding. Als je in de achterbak kijkt kun je zien dat ik twee kratten met onderdelen heb meegenomen. Dit is nog een erfenis van de poging om de koppakking te vervangen. Uiteindelijk hebben we toen een donorblok geplaatst. In de kratten zit alles wat van het oude blok afgeschroefd kon worden + alle nieuwe onderdelen die ik al had van de koppakkingwissel.
De rest van de crew was hier zeker even koffiedrinken want je ziet mij hier een intelligente blik werpen op het binnenste van de ZX van Marco Aura. Met zo’n 1.4 in een ZX heb je echt een zee van ruimte om het blok. Dat sleutelt toch wel een stuk gemakkelijker. Verder heb ik ook weer geleerd dat kleppen stellen aan zo’n 1.4 niks voorstelt terwijl het bij mijn 1.6 XU motor toch wel een klein project is.
En Elmer staat maar met zijn jas aan… Wat is dat met die noorderlingen: op de foto’s van de sleutelmeeting in Roermond zie je Simpele Ziel ook alleen maar met zijn handen in zijn zakken. Of is dat allemaal toeval en maken wij expres deze foto’s zo dat het allemaal net zo lijkt alsof… En of wij het erom doen!
Als ik het goed zie is Blaze hier het dashboard in het motorcompartiment aan het losmaken. Niet lang hierna konden we het hele dash eruit tillen en konden we het kachelhuis zien waar de verrotte kachelradiator in zit.
Dit is weer de auto van Marco. Goed te zien is dat je hier best wel nog wat ruimte om het blok heen hebt. Je kunt overal redelijk goed bij.
En daar is de boosdoener!
Ik had eerlijk zelf gedacht dat het ding veel groter was. Je kunt goed zien dat-ie lek is. De onderkant is helemaal bruin. De twee pijpjes die aan de radiator zitten zijn de twee pijpjes die uit je auto het motorcompartiment insteken en waar de kachelslangen aanzitten die naar je motorblok lopen. Dat is nog best wel een gepiel om die los te krijgen want ze steken door een rubber heen en dat zit er redelijk strak omheen. Als je de pijpjes los hebt dan kun je het hele kachelhuis uit de auto nemen en de radiator schuif je er dan zo naar boven uit. Daar zit-ie met een paar clipjes vast aan het kachelhuis waarvan er bij mij zo spontaan natuurlijk een paar afbraken.
Als je boven op de radiator kijkt dan kun je zien wat voor merk het is. Pas dan kun je naar de dealer om een nieuwe te halen. Citroën heeft twee merken door elkaar gebruikt (Behr en Valeo) die onderling niet uitwisselbaar zijn. Het is dus zaak van te voren een adres te regelen waar je allebei de radiators uit voorraad kan ophalen. Onderschat dit niet want ik heb hiervoor een tiental dealers moeten bellen!
En hier nog een sfeerfoto: op de achtergrond zie je de auto van Marco ZX Aura en op de voorgrond de mijne. De foto is denk ik door Marco genomen toen ik met ZX1.4i naar de dealer was om de radiator op te halen.
Het kachelhuis zit na de lekkage vol met nattigheid van de koelvloeistof. Ook lag er veel ongerechtigheid in dat via de ventilatorfan naar binnen gezogen was. In mijn geval veel dennennaalden. Heel duidelijk is dat allerlei kleine troep zich een weg vind via het rooster dat in de bak onder de ruitenwisser zit. Daarom is het verstandig om het advies van ZX1.4i op te volgen. Doe een oude panty om het rooster en plaats het dan terug. Zo houd je de troep uit je kachelhuis!
Overigens is het kachelhuis in een bovendeel en onderdeel te splitsen. Op de foto zie je het onderste deel wat ik met lucht schoon aan het spuiten ben.
Persoonlijk vind ik dit één van de aardigste foto’s. Dit is de spanner van de distributieriem die ZX1.4i altijd gebruikt. Eigenlijk doet hij het met twee pakken suiker maar Marco leende gewoon een gewicht van twee kilo bij hem op de sportschool. Op de foto kun je heel goed zien hoe dit gewicht gebruikt wordt om de riem te spannen.
De laatste foto is eigenlijk de vreemdste. Ik ken eigenlijk niemand die het kleppendeksel eraf haalt om de olie bij te vullen. Of zijn ze hier iets anders aan het doen… En waarom was het interessant genoeg om er een foto van te maken????
Tot zover het fotoverslag. Lullig dat we vandaag het bericht kregen dat Tim zijn auto total loss is. Gelukkig heeft-ie zelf niks en dat is het belangrijkste!
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Daarom is het verstandig om het advies van ZX1.4i op te volgen. Doe een oude panty om het rooster en plaats het dan terug. Zo houd je de troep uit je kachelhuis!
En de kans op ruzie met je vrouw/vriendin
ZX-Enschede schreef:
De laatste foto is eigenlijk de vreemdste. Ik ken eigenlijk niemand die het kleppendeksel eraf haalt om de olie bij te vullen. Of zijn ze hier iets anders aan het doen… En waarom was het interessant genoeg om er een foto van te maken????
We hadden net de kleppen gesteld, en het kleppendeksel van binnen schoongemaakt, dan kun je net zo makkelijk de olie er zo in gieten. De kans op ernaast morsen al dan niet met een trechter door het bijvulgat in het kleppendeksel is zo kleiner.
Grappig detail, dacht dat de motorsteun bij een ZX met TU motor kon blijven zitten, dat kan ook tot de nieuwe riem erop zit. Je krijgt echter het spangereedschap niet in de excentrische spanrol, daarvoor moet de steun er wel af, maar dat is pas op het laatst.
Ik heb dat op de sleutelmeeting niet zo meegekregen maar gebruik jij ook nog een speciaal spangereedschap? Op de foto zien we alleen het gewicht dat eraan hangt.
Van diverse kanten hoor ik dat het genoeg is als je de D-riem maximaal een kwartslag kan “kantelen” en dat ie dan strak genoeg zit. Wat vind jij daarvan?
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Ik heb dat op de sleutelmeeting niet zo meegekregen maar gebruik jij ook nog een speciaal spangereedschap? Op de foto zien we alleen het gewicht dat eraan hangt.
Een (zelfgemaakt) haaks sleuteltje met een vierkant 7mm dat in het gat van de excentrische spanrol past.
Dit is de officiele procedure zoals deze vermeld staat in de handboeken.
Van diverse kanten hoor ik dat het genoeg is als je de D-riem maximaal een kwartslag kan “kantelen” en dat ie dan strak genoeg zit. Wat vind jij daarvan?
Heb je hier nog een mening over dan? (Wetende dat je zelf heel erg secuur bent)?
Jos van der Voort
Ja??? Leuk als controle maar ik gebruik liever de officiele methode zoals voorgeschreven.
Een ander verhaal word het bij motoren waar een SEEM Spanningsmeter nodig is, zo een apparaat heb ik niet en schijnt nogal duur te zijn, dan maar de kwartslag draaien methode. Maar je maakt me nu wel nieuwsgierig om op jacht te gaan naar zo een ding, voor een toekomstige Xantia HDI of C5 HDI zal ik dat ding toch wel nodig hebben . Eerst maar eens die paar miljoen belastingvrij zien te winnen O:)