Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Ik had gisteren niets te doen ik dacht ik ga het kleine roestplekje wat al een keer door de vorige eigenaar is bijgewerkt eens netjes bijwerken maar ik haalde met de schroevendraaier het overtollige plamuur weg maar ik stak er zo door heen en ik had in een keer een gat er in.
Ik de dremel gepakt en al het roest weggehaald voor de voorbereiding voor het laswerk wat er aan zit te komen.
En de achterbak was ook een beetje vies en ik had de stofzuiger gepakt om hem schoon te maken maar ik dacht laat ik de mat er maar even uit trekken en toen kwam ik nog meer tegen eerst linksachterin een gat en toen ik verder keek ook aan de andere kant een gat.
Ik ga nu ook nog de achterbumper eraf halen want ik ben bang dat daar ook nog wel wat zit aan roest als je dan toch bezig bent met lassen dan maar gelijkt alles.
Maar moet ik nu onder de auto een plaatje er tegen laten lassen of in de auto een plaatje er tegen aan??
Want alles moet er onder vandaan de uitlaat het reservewiel de trekhaak en de reservetank ook want dat is toch dat zwarte ding rechtsonder???
Hier nog wat fotos http//www.mijnalbum.nl/Album=CZQRZ4GM
Al het advies is welkom
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Vergeleken bij het gat in mijn GTi is dit erg klein. Ik denk dat je nog van geluk kan spreken dat je er zo snel bij bent. Ik heb dit opgelost met behulp van mijn leraar lassen. Die heeft een aantal plaatjes staal van 1.5 mm dik op maat gesneden en gebogen. En dat hebben we er tegen aan gekit en gepopt. Daarna heb ik het in de tectiel gezet. En het houd zich prima \:D/
Succes er mee!
Edit: het kleine tankje is idd de 2e kleine benzinetank. En waar zit dat andere gat nou dan? Ik heb het gat linksachter van binnen dichtgemaakt, en aan de achterkant (de bumperkant) ook nog een keer van buiten.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Zo das inderdaad een stuk groter maar heb je die plaatjes staal heb je die aan de onderkant van de auto of in de kofferbak vastgelast??
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
citroenbxcx schreef:Zo das inderdaad een stuk groter maar heb je die plaatjes staal heb je die aan de onderkant van de auto of in de kofferbak vastgelast??
Die zitten dus aan de binnenkant er in. En zijn niet vast gelast, maar gekit en gepopt. Alleen aan de achterkant, waar dus normaal gesproken de bumper overheen valt daar zit nog een 2e plaatje ook aan de buitenkant.
Ik moet eigenlijk nog eens checken hoe het er nu uitziet. Ik wil morgen de bumper en kofferbakbekleding nog wel eens weg trekken en er wat foto’s van maken voor je
Het beruchte gat nadat het voor het grootste gedeelte ontroest was
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Het gat wat al netjes is bijgewerkt is bij de linkerachterdeur in een koker shock
Dat zou mooi zijn ik eigenlijk ook nooit een achterbumper los gehaald maar dat zal wel niet zo moeilijk zijn D
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
mij lijkt het ‘t beste om van buitenuit ( indien mogelijk ) te lassen en goed af te werken met kit en tektiel en van binnenuit ook mooi afwerken.
je moet water niet de kans geven om van buitenuit naar binnen te komen.
succes en groeten Pasqual. oja, en de beste wensen O:)
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Het grote voordeel dan kitten en poppen is dat je niet bang hoeft te zijn dat je benzinetank in de hens vliegt O:). Het nadeel is dat het er niet zo netjes uitziet in vergelijking tot als je het (netjes) last. Ik heb hier thuis ook een lasapparaat staan, maar dat is een electrode apparaat en daarmee ga je zo DOOR het dunne plaatwerk van de BX. Als je dit allemaal netjes wil (laten) lassen, dan moet je naar mijn mening een mig/tig lasapparaat gebruiken. Maar nogmaals het kitten en poppen werkt ook perfect \:D/
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
dat is wel zo met die benzinetank erbij misschien ga ik het ook wel zo oplossen een beetje kitten en de rest tectyleren D want lassen wordt wel lastig natuurlijk.
Wat voor kit heb je eigenlijk gebruikt??
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Dat weet ik zo niet meer. Ik zal morgen de tube er nog eens bij pakken. Vergeet niet dat je met alleen kit er niet of niet helemaal komt. Om de stevigheid te garanderen is poppen wel erg verstandig!
Maar goed ik zal morgen eens kijken wat voor kit het ook alweer was en ik zal even foto’s maken van hoe mijn “ex gat” nu dicht zit
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Is goed ik ben benieuwd D
Dan kan ik er altijd nog over denken of om te lassen of dicht kitten en popnagelen )
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
PrutsyLJ schreef:Als je dit allemaal netjes wil (laten) lassen, dan moet je naar mijn mening een mig/tig lasapparaat
Is het niet Mig/Mag lasapparaat?
Autofan schreef:PrutsyLJ schreef:Als je dit allemaal netjes wil (laten) lassen, dan moet je naar mijn mening een mig/tig lasapparaat
Is het niet Mig/Mag lasapparaat?
Ik bedoelde dus MIG/MAG en TIG idd ](*,) TIG is het allermooiste voor de oto. Daarmee krijg je het allermooiste resultaat en kan je zelfs aluminium lassen. Maar, TIG lassen is moeilijker dan MIG/MAG en vooral ook duurder :-k
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
De ex-bx van mijn broer had een gigantisch gat in de voetenbak voor de achterpassagiers. Ook bleek er een stuk uit de dorpel weg te zijn (aan de binnenkant). Het bleek dat de bx ooit eens een aanrijding had gehad, wel netjes was gerepareerd maar slecht afgewerkt waardoor roest weer een kans kreeg.
Dit is toen goed en proffesioneel gerepareerd via de onderkant (lees buitenkant). Van binnen is daarna alles goed afgekit (naam van het spul weet ik ook niet meer), vloerbedekking erover heen en van binnen en buiten zag je helemaal niet meer dat er gelast was.
Indien mogelijk zou ik het inderdaad van buiten doen. Het lijkt me sterker in elk geval.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:Indien mogelijk zou ik het inderdaad van buiten doen. Het lijkt me sterker in elk geval.
Bij het gat in de kofferbak maakt dat niet zoveel uit. Dat is geen dragend gedeelte. Het dient enkel en alleen zodat er niets uit je kofferbak mietert en er geen vocht binnen komt Bij wijze van spreken uiteraard. Bij mij zit de kit ook overal waar mogelijk is zodat binnenkomend vocht echt onmogelijk is. Verder is het gat in de kofferbak van buiten erg moeilijk te fiksen. Je hebt er niet zoveel ruimte en je krijgt het ook niet zo mooi vlak als van binnen.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Hmm, die dorpels is wel vervelend. Maar ook ik heb inmiddels al een gaatje moeten fixen in een dorpel. Al was het bij mij nog heel klein en was ik er op tijd bij. Ik heb de roest weggehaald en het toen ingesmeerd met owatrol en menie. En daarna helemaal niks aan gedaan!! Allleen dorpellijsten van Rene er overheen geplakt. Ik doe er ook liever niks aan omdat je met lassen een hoop hitte krijgt waardoor je weer alle lak en bescherming in de buurt wegbrandt. Dan moet het weer goed bechermd worden en dat blijft een heikel punt, zeker in zo’n dorpel waar je toch moeilijk bij kunt komen.
Die rot in de kofferbak is helaas ook wel vaker voorkomend. Gewoon allemaal uitknippen, achterbumper er idd af en dan een plaatje ein laten lassen: tenminste dat heb ik laten doen. Daarna weer goed beschermen tegen roest: dat is nog veel belangrijker.
Bumper zit vast met 6 schroeven boven en onder. Nadat die schroeven eraf zijn schuif je hem er zo af. De middelte schroef onder is wel lastig bereikbaar met een trekhaak. Bij mij hebben ze die steun doorgezaagd zodat die schroef niet meer los hoeft. Maar met bumper eraf kom je er wel veel makkelijker bij.
Wat Marten al zegt: INLASSEN! Dus een plaatje maken in de vorm van het gat en dan erin leggen en dan lassen. Dat is het netst.
Zeker de bumper eraf halen, dat last ook een stuk makkelijker. Ik heb destijds een gedeelte van buiten gedaan en ook een rups gelegd aan de binnenkant waar nodig. Mooi afwerken met de lamellenschijf en je bent weer helemaal het heertje. Daarna heb ik het in de menie gezet. Daarna kun je het afwerken met wat zwarte lak oid.
Maargoed, das wel meer werk.
Groeten,
Jan