Sinds enige dagen ontdekte ik een flinke plas olie onder mijn 19 TZI met 285 dkm. In de gaten gehouden, en nu lijkt het mij te komen vanuit de buurt van de d-snaar. Niet goed toegankelijk voor bezichting. De plas ligt onder de gehele voortrein, dus waarschijnlijk een flink uitvloeiende lekkage vanuit één punt. Na te hebben geparkeerd ontstaat er echt een plas. Moet nog uitzoeken hoeveel de lekkage is met lopende motor. In ieder geval gaat het van “drup-drup-drup” na te hebben geparkeerd. Ik vrees het ergste, overdruk wegens een versleten motor. Einde verhaal van mijn geliefde 19 TZI. En net wanneer ik er twee verse Michelin’s onder heb gezet, en nieuwe koplampen, frisse dynamo en snaren. Nu staat er een begeerlijke 19 TZI Break op Marktplaats ( die van 1250,-), maar iets in mijn verstand zegt me géén BX meer te kopen. De jongste is inmiddels 13 jaar oud, en roest en aantasting van metaal hebben niets met kilometerstanden te maken, zo lijkt me. Ik zal snel eens mijn garagist aanschieten. De 19TZI wacht het doodvonnis, of clementie. Ik ontdekte laatst ook het bekende roestgat in de kofferbak, boven de uitlaat. Met perslucht blies ik er zo een gat in. En al sinds enige tijd het roestgat bij de bestuurdersdeur-ophanging, Maar dan wat? Alle nieuwe onderdelen eraf halen voordat hij in de pers gaat? De Michelin’s zijn nog geen 1000 km oud. Ik prefereer een BX 1.9 boven een Xantia, maar het lijkt mij erg onverstandig daaraan toe te blijven geven…....anno 2006.
ik heb wel gewoon en bx terug gekocht. ze kosten nihiel en de onderdelen kun je zelf weer gebruiken.
mocht je de boel uit elkaar halen pm me dan ff ik zoek nog wel wat van een 1.9 tzi.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Kom op, niet bij de pakken neerzitten.
het lijkt mijn niet dat je motor zoveel carterdruk geeft dat de olie eruit wordt geperst.
Immers, bij stilstaande motor lekt hij ook.
En bij dat, een en ander zou een hoog verbruik geven, maar geen spuitende oliegaten.
Ik denk dat je cartenpanpakking wel wat gaar is, en krukas/nokkenas keerring(en).
Als je die tesamen met de distributie laat vervangen, is het niet eens zo heel veel duurder.
Ook de kleppendekselpakking wil wel eens gaan lekken.
Ik denk als je die zaken weer voor elkaar hebt, dat het weer een stuk beter zal gaan.
En wat die roest betreft, ik had ook een gat in de kofferbak en bij het bovenste scharnier van het bestuurdersportier. Ik ben in totaal een half uur aan het lassen geweest, in een garage is dat dur een half uurloon+5 euro materiaalkosten. kost je de kop ook niet.
Succes ermee!!
Test
Is het wel motorolie? Is het geen LHM? Klinkt eerder als een lekke octopus, eigenlijk…
Chinco schreef:Is het wel motorolie? Is het geen LHM? Klinkt eerder als een lekke octopus, eigenlijk…
Ja dat kan ook nog natuurlijk. Al is motorolie bruin/zwart, en LHM groen. (In het ergste geval geel).
Koelvloeistof kan ook groen zijn, en lijkt in de verte wel wat op LHM.
Test
Het is absoluut motorolie. Vandaag een ritje van 100 km, kon meteen een 1/2 liter bijvullen. Onder de motorkap zag ik ook oliespatten tegen het schutbord. Ook de stuurbekrachtiging begaf het wegens olie op de snaar…..............stinken! Ik neig het op te geven en struin inmiddels Marktplaats voor een Xantia 2.0i of een 1.8 16v. Een 2.0 CT Turbo durf ik niet aan. Vooropgesteld, een 19TZI met 285dkm en verse APK tot 11-07. Verse Michelins met 1000 km, verse koplampen, remschijven en blokken, verse dynamo en een goed veersysteem. Het ding rijdt heerlijk, maar vertrouwen doe ik hem niet meer. Moet ik 500 uitgeven aan reparatie, of gaan voor een Xantia 2.0 of 1.8 16v? Het zal pijn doen, het afscheid van de 19TZI. Maar een trouwe Xantia 2.0 of 1.8 -16v zal me weer blij maken. Ik geloof er niet meer in, dat deze 19TZI me nog lang zal dienen.
Ben de Hoog schreef:Het is absoluut motorolie. Vandaag een ritje van 100 km, kon meteen een 1/2 liter bijvullen. Onder de motorkap zag ik ook oliespatten tegen het schutbord. Ook de stuurbekrachtiging begaf het wegens olie op de snaar…..............stinken! Ik neig het op te geven en struin inmiddels Marktplaats voor een Xantia 2.0i of een 1.8 16v. Een 2.0 CT Turbo durf ik niet aan. Vooropgesteld, een 19TZI met 285dkm en verse APK tot 11-07. Verse Michelins met 1000 km, verse koplampen, remschijven en blokken, verse dynamo en een goed veersysteem. Het ding rijdt heerlijk, maar vertrouwen doe ik hem niet meer. Moet ik 500 uitgeven aan reparatie, of gaan voor een Xantia 2.0 of 1.8 16v? Het zal pijn doen, het afscheid van de 19TZI. Maar een trouwe Xantia 2.0 of 1.8 -16v zal me weer blij maken. Ik geloof er niet meer in, dat deze 19TZI me nog lang zal dienen.
Het is maar net in wat voor een type Citroën je wilt rijden. Wanneer je een Xantia erg mooi vind kun je natuurlijk op zoek gaan naar een mooie Xantia.
Ik denk dat ik de BX zal laten maken wanneer ik weet dat de rest van de techniek nog in goede staat verkeerd.
Of ik zal op zoek gaan naar een andere BX. Je merkt al dat ik een BX verkies boven een Xantia
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Eventueel een ander blokje er in!!! kost toch ook zo veel niet op een sloop,ik zou eerst het lek eens proberen te lokaliseren door de motor schoon te spuiten en dan laten draaien en kijken van waar de olie letterlijk komt!! kan de carterpan zijn,zoals Thijs aanhaalde of de oliedruksensor,en dat is zeker de hoogste kost niet O:)
Klinkt als zonde om op te geven, maar als je eenmaal het vertrouwen kwijt bent zul je (bij elke auto) makkelijk gelijk krijgen bij een volgend geval (en dat komt altijd ongelegen, let maar op).
Daarentegen, als je een Xantia moet kopen uit dezelfde prijsklasse als een BX, dan heb ik mijn twijfels over de betrouwbaarheid van die Xantia… 8-[
Hoe dan ook, als ik moet kiezen zal het altijd de BX zijn. Voor een Xant stap ik nog eerder naar een ander merk, als ik eerlijk ben?! :-#
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Donderdag de BX gebracht bij mijn vertrouwde garagist. Vrijdag gebeld over de stand van zaken. Wat ik reeds vermoedde bleek juist te zijn. Blok is op met zijn 285dkm. Door onderdruk kwam de olie er overal uit. Kleppendeksel-pakking, carterpakking, oliekeerringen…….gewoon overal. Afgeschreven dus. Ik baalde van het feit dat hij net APK was gekeurd, en dat er net nieuwe Michelin’s onder zaten. Omdat ik reeds vermoedde dat het dood-vonnis nabij was keek ik al verder. Een Xantia moest het worden. Liefst een 2.0, en anders een 1.8-16V. Een BX 19 Tzi heeft koppel icm een laag gewicht, daar ben ik dol op……sleurkracht. Een 2.0 voldoet daarin beter dan een 1.8-16v. Ik vertelde mijn garagist dat ik baalde van mijn nieuwe banden. Hij opperde te kijken naar een auto met dezelfde maat, en dat had ik inmiddels gedaan via autoweek.nl. Een Xantia 1.8 of 1.8-16v. En die had hij nu net juist staan. Een groene 1.8-16v met 200dkm. Verse d-snaar en altijd bij hem in onderhoud geweest. Moet zaterdag gaan kijken, maar ik vermoed een Tentation of een Allure te treffen voor 1250,-. Niet mijn eerste keuze, maar mét die prijs en met zijn onderhoud. Dat stemt me vrolijk! Zaterdag dus proefrijden. Maar wat nu met mijn BX? Aanbieden op Marktplaats zonder velgen/banden? Hij heeft een frisse dynamo, frisse snaren, draagarmlagers, koplampen, remmerij…….. Laten ophalen door een sloperij? Waarschijnlijk wel, maar het staat me tegen om goed spul weg te gooien. Ik ga een poging wagen op Marktplaats. Voor een bespottelijke prijs………100 tot 150 oid. Apk tot 11-2007.
Ehm, voor dat bedrag heb je ook een vers blokje in je wagen. Minder vaste lasten en goedkoper in onderhoud dan een Xantia. En zoveel minder heeft die Xantia ook niet gelopen… :S
Ik zou de BX voorzien van een vers blokje…
Als je het toch niet doet: veel succes met de xantia.
Groeten,
Jan
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Er bied hier ook nog iemand een 1900 aan voor onderdelen..
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Deze morgen een proefrit gemaakt in de Xantia 1.8, dus geen 16V. Reed goed, hoewel er niets sportiefs aan is. Maar dat doe ik toch zelden. Ik rij wel snel, maar niet met acceleren. Gewoon een nette auto met een verse D-snaar. Alleen de draagarmlagers aan vervanging toe, dacht eerst dat de banden niet op spanning waren. Maar de vage achterkant komt dus van de versleten draagarmlagers, wordt gefixed voor aflevering. Ik heb gewoon de vraagprijs betaald, en ben daarmee misschien niet echt goedkoop uit. Maar een goede garagist die niet moeilijk doet en goed zijn werk doet is me ook wat waard. Als ik een goedkopere van Marktplaats haal is de kans redelijk groot tegen andere kosten aan te lopen. Aan deze heb ik voorlopig geen omkijken naar. Helaas is het veren van een Xantia niet zo heerlijk als dat van mijn BX 19 TZI. En zijn de stoelen inderdaad niet zo bijzonder fijn als die van de BX. Verder wel een heerlijke en rustgevende auto. Voelt als méér auto, niet zo gek met de extra kilo’s. En de lak van de achterklep is wat mat geworden, niet storend maar misschien eens in de toekomst wat aandacht aan gesteden. En misschien eens een open dak erin.
Ben de Hoog schreef:Deze morgen een proefrit gemaakt in de Xantia 1.8, dus geen 16V. Reed goed, hoewel er niets sportiefs aan is. Maar dat doe ik toch zelden. Ik rij wel snel, maar niet met acceleren. Gewoon een nette auto met een verse D-snaar. Alleen de draagarmlagers aan vervanging toe, dacht eerst dat de banden niet op spanning waren. Maar de vage achterkant komt dus van de versleten draagarmlagers, wordt gefixed voor aflevering. Ik heb gewoon de vraagprijs betaald, en ben daarmee misschien niet echt goedkoop uit. Maar een goede garagist die niet moeilijk doet en goed zijn werk doet is me ook wat waard. Als ik een goedkopere van Marktplaats haal is de kans redelijk groot tegen andere kosten aan te lopen. Aan deze heb ik voorlopig geen omkijken naar. Helaas is het veren van een Xantia niet zo heerlijk als dat van mijn BX 19 TZI. En zijn de stoelen inderdaad niet zo bijzonder fijn als die van de BX. Verder wel een heerlijke en rustgevende auto. Voelt als méér auto, niet zo gek met de extra kilo’s. En de lak van de achterklep is wat mat geworden, niet storend maar misschien eens in de toekomst wat aandacht aan gesteden. En misschien eens een open dak erin.
Kijk eens aan gefeliciteerd, en het feit dat je een auto voor de vraagprijs koopt is geen schande, vertrouwen is ook een ding!
Emiel