Chinco schreef:Wat Marten al zegt: INLASSEN! Dus een plaatje maken in de vorm van het gat en dan erin leggen en dan lassen. Dat is het netst.
Zeker de bumper eraf halen, dat last ook een stuk makkelijker. Ik heb destijds een gedeelte van buiten gedaan en ook een rups gelegd aan de binnenkant waar nodig. Mooi afwerken met de lamellenschijf en je bent weer helemaal het heertje. Daarna heb ik het in de menie gezet. Daarna kun je het afwerken met wat zwarte lak oid.
Maargoed, das wel meer werk.Groeten,
Jan
Zonder meer idd de achterbumper eaf halen. JE ziet dan mogelijk wel meer ellende, maar je kan het maar beter in 1 x goed aangepakt hebben. Het is daar geen zichtwerk: dat scheelt.
Verder: ik zou het alleen afwerken met zwarte verf als het zichtwerk is. Als het niet in het zicht zit zou ik gewoon de menie laten zitten. Dan weet je voor de volgende keer ook veel beter wat je in de gaten moet houden qua roest.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
De naam van het spul wat alles kan repareren is Molykote, oftewel een soort ruitenkit.
Ik heb een tijdje in de autoexport gewerkt en we hebben meerdere rotte (hoe kan het ook anders) Opels gerepareerd met stukgeknipte nummerborden, molykote en veel tectyl…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Toch ga ik met *angst en beven* :doubt: morgen voor het eerst de brug op en maar eens kijken hoe het met de TZD ervoor staat. 8-[
Als eerste kijk ik natuurlijk ook naar dit bekende hoekje boven de uitlaat (steun).
En Maurice….ja, Molycote is al een oud en beproefd middel, ik wist niet eens dat dit nog bestond.
Ik ken het al uit de jaren 70.
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Ik zal zeker de achterbumper er af halen ik hoop niet dat alles eronder is weggerot |
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Bram schreef:Toch ga ik met *angst en beven* :doubt: morgen voor het eerst de brug op en maar eens kijken hoe het met de TZD ervoor staat. 8-[
Als eerste kijk ik natuurlijk ook naar dit bekende hoekje boven de uitlaat (steun).En Maurice….ja, Molycote is al een oud en beproefd middel, ik wist niet eens dat dit nog bestond.
Ik ken het al uit de jaren 70.
Bram: heeft de TZD een trekhaak? Trekkers van zware caravans hebben duidelijk toch te leiden van de krachen die de trekhaak uitoefent op de achterkant van de auto.
Ik zou die methode met stukken kentekenplaat en molykote toch meer als een lapmiddel beschouwen voor oude export opels dan voor een serieus middel aan een auto die je wat waard is.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
die roest en plamuur heeft de vorige eigenaar niets mee te maken [-( \:D/
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
mpostma schreef:Bram: heeft de TZD een trekhaak?
Jawel….ik ben trouwens nog nooit een TZD tegen gekomen zonder 8-[
Alle BX (turbo) diesels hadden er eentje op zitten.
Maar het ligt er natuurlijk maar aan WAT hij in het verleden heeft getrokken….kan ook een lichte aanhangwagen zijn geweest
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik heb laatst eens bij mij in de kofferbak van de BX gekeken maar er is nog niets te ontdekken!
Kan ik het behandelen met tectyl zodat ik de roest voor ben of is dit niet mogelijk omdat het dubbele plaat is o.i.d.
Bij GS’en weet ik de beruchte plekken wel en wat je daar aan doen moet maar bij de BX niet.
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Van onder kan je er wel bijkomen als je geen trekhaak hebt anders kom je er lastig bij volgens mij D
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
citro-power schreef:Ik heb laatst eens bij mij in de kofferbak van de BX gekeken maar er is nog niets te ontdekken!
Kan ik het behandelen met tectyl zodat ik de roest voor ben of is dit niet mogelijk omdat het dubbele plaat is o.i.d.
Bij GS’en weet ik de beruchte plekken wel en wat je daar aan doen moet maar bij de BX niet.
JE ziet meer als je de bumper eraf haalt. Aan de binnenkant kan het ook nog bedekt worden door coating. En sowieso moet je dan de mat en de zijschotten eruit hebben om ook maar iets te kunnen zien.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mpostma schreef:
JE ziet meer als je de bumper eraf haalt. Aan de binnenkant kan het ook nog bedekt worden door coating. En sowieso moet je dan de mat en de zijschotten eruit hebben om ook maar iets te kunnen zien.
De matten en zijschotten heb ik er uit gehad , maar geen roest tegen gekomen.
Maar hoe kan ik dit tegen gaan , waar moet ik het tectyleren.
Zoals beloofd wat foto’s van hoe het bij mij nu zit. Allereerst de 5 imbusboutjes losgemaakt (de 6e zat ooit waar nu mijn trekhaak zit). De bumper daarna er even afgetrokken. Daar werd ik nog niet veel wijzer van vanwege de ongelofelijke hoeveelheid vuil en rotzooi die daar opgehoopt was. Dus PrutsyLJ is weer even in de oto gesprongen en naar het tankstation gereden om daar even de hogedrukspuit er op te zetten. De foto’s zijn niet allemaal even duidelijk vanwege het gebrek aan een fatsoenlijke camera, en zijn dus met de phone genomen.
Plaatje bevestigt onder het linker achterlicht (ja, daar zat dus ook een gat.)
De 2 plaatjes die de achterkant van buiten bedekken
Uitlaatbeugel
Uitlaatbeugel 2
En de binnenkant waar wat van de bekleding in de tectyl is blijven hangen ](*,)
De zijkant van de kofferbak linsachter het gedeelte waar de uitlaatbeugel dus aan hangt.
De achterkant van binnen
Total view
De plaatjes zijn van RVS. Dus die roesten gelukkig niet meer zo hard . Een paar andere plekken die ik mooi kaal had gemaakt zijn daarentegen wel weer begonnen :-k . Dus als het weer wat beter word gaat de bumper er weer af en gaan die plekken eens echt grondig aangepakt worden.
Verder is het op de foto’s niet goed te zien, maar de plaatjes zijn helemaal naar de vorm van de auto geklopt, en ze passen ook precies in lelkaar. De plaatjes aan de binnenkant zitten door middel van opstaande randjes echt helemaal in elkaar gefabriekt. Dit in combinatie met de popnagels en de grote hoeveelheid kit zou toch meer dan genoeg moeten zijn.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Plak RVS op staal en het staal gaat roesten (sneller dan eerst).
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Zo dat ziet er niet slecht uit D ik denk dat ik dat ook maar zo ga doen, is de goedkoopste oplossing zo bedankt dat je er effe fotos van heb gemaakt
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Heel gebruikelijk bij de BX helaas.
Het beste kun je een plaatje maken met een randje eraan die je maakt met een verzettang. In deze rand boor je op verschillende plekken een klein gaatje van ong. 4mm. Dit doe je om de 3/4cm.
Dit plaatje moet je aan de achterkant er tegen aan houden zodat hij precies in het gat valt en de verzette rand op het oude goeie plaatwerk ligt. Dan las je het plaatje vast in de geboorde gaatjes.
Vervolgens kun je het plaatje aan de binnenkant heel mooi vast lassen in het kiertje tussen het plaatje en het plaatwerk, dit kun je met de afbraamschijf mooi gladmaken. Inspuiten met zinkspray en eventueel met een spuitbusje bijwerken zodat je er niets meer van ziet.