motorblok in/uit bouwen
johanb
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-02-2006

Gepost: 03 januari 2007 12:19 AM

Is het makkelijk een motorblok van een c5 uit te wisselen met een ander blok (zelfde type)
en waar moet ik op letten of raakt mijn computer helemaal van slag ?
aangezien mijn oude blok heel erg is beschadigt (alle kleppen krom en zuigers beschadigt lijkt mij dit de beste oplossing)

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 03 januari 2007 12:39 AM
  [ # 1 ]

In principe zit er aan je motorblok een aantal motorsteunen waarmee hij aan de auto hangt. Bij mijn ZX zijn dat er twee: een links en een rechts. Daarnaast zit mijn blok gefixeerd aan de voorwielophanging via een onderste motorsteun die ook als doorvoer dient voor de rechter aandrijfas. Ook zit er nog een uitlaat vast aan je blok.

Grof gezegd:

- koelvloeistof eruit
- alle kabel aansluitingen loshalen en opzij leggen. Goed labelen wat waar vanaf komt
- alle slangen losmaken van het motorblok en labellen
- andere dingen losmaken en opzijleggen zoals kabels (koppeling, gas), schakelmechanisme, etc.
- uitlaat losmaken van motorblok
- Aandrijfassen losmaken en uit de bak halen (eerst olie uit de bak laten lopen)
- onderste motorsteun losmaken
- takel aan blok: hiervoor zitten er als het goed is ophangogen aan (takel huren!)
- motorsteun links en rechts losmaken en blok eruit takelen

Je nieuwe blok komt waarschijnlijk zonder bak, dynamo, stuurbekrachtigingspomp, startmotor, evt Airco aanhangsels. Die moet je dus overbouwen voordat je de nieuwe motor kunt monteren.

Montage in omgekeerde volgorde.

Het lijkt allemaal simpel maar is een flinke operatie die je niet zomaar even doet. Ik ben ongetwijfeld nog wat zaken vergeten.

Als je blok eruit is komen er nog wat dingen bij: moet er gelijk een nieuwe koppeling op nou alles open ligt? Alles aan de distributiekant vernieuwen, Nieuwe bougiekabels en bougies?

Plus koelvloeistof, olie, bakolie, pakkingen, etc.

Je vraag over de computer: daar hoef je je weinig zorgen over te maken. Die kan eventueel (bij de dealer) gereset worden. Dat geeft je waarschijnlijk de minste hoofdbrekens.

Jos van der Voort

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 03 januari 2007 01:15 PM
  [ # 2 ]
ZX-Enschede schreef:

(..)

Je vraag over de computer: daar hoef je je weinig zorgen over te maken. Die kan eventueel (bij de dealer) gereset worden. Dat geeft je waarschijnlijk de minste hoofdbrekens.

Als je de oude electronica op je nieuwe motor zet is dat misschien het geval, maar anders moet je zeker met de garage compu de BSI,BMI en het MM inleren. Denk alleen maar aan de startcode.

Kijk dus ook goed of jouw motor van hetzelfde type is (productie datum) als de vervanging. Ik heb geen gegevens voor de 2.0, maar op de 2.2 zijn de eerste twee jaar al twee totaal verschillen MM in gebruik geweest. (Met 88pins verbinding en met 112pins, niet compatibel dus…) ook andere zaken (dynamo, waterpomp, etc.) kunnen in de loop van de tijd veranderd zijn. Neem je ze over van de nieuwe motor is het niet zeker dat ze werken met de oude electronica en omgekeerd.

De C5 heeft overigens 4 motor/baksteunen, een twee vertikale aan zowel de bak-kant als de andere, een horizontale bij de bak en eentje aan de bovenkant van de motor om het koppel op te vangen.

Ik zou zeggen koop de RTA of de Haynes of een Nederlandstalige vraagbaak en lees wat er allemaal aan te pas komt.

Naast de elektronica en alle puur mechanische ellende, lijken mij lastige zaken ook de verbindingen tussen koelsysteem en verwarmingssysteem (drie circuits die samenkomen op de motor), en die tussen EGR (uitlaat) en remservo.

Tenslotte moet je heel wat gespecialiseerde gereedschappen hebben (op maat voor de C5) het is dus wel handing als je dingen kunt fabriceren.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 03 januari 2007 02:34 PM
  [ # 3 ]

Ik zei het al: het is een niet te onderschatten klus! De motorelectronica, motormanagement enzo is dus blijkbaar nog listiger dan ik al dacht.

Wat betreft het inlezen op de materie (Haynes, vraagbaak) sluit ik me bij de vorige spreker aan.

Ook zul je moeten beslissen waar je het blok vandaan laat komen. Voor recente modellen als de C5 zijn die zelfs bij de sloop niet goedkoop. Als ze die al hebben.

Jos van der Voort

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 03 januari 2007 02:48 PM
  [ # 4 ]
ZX-Enschede schreef:

Ik zei het al: het is een niet te onderschatten klus! De motorelectronica, motormanagement enzo is dus blijkbaar nog listiger dan ik al dacht.

Wat betreft het inlezen op de materie (Haynes, vraagbaak) sluit ik me bij de vorige spreker aan.

Ook zul je moeten beslissen waar je het blok vandaan laat komen. Voor recente modellen als de C5 zijn die zelfs bij de sloop niet goedkoop. Als ze die al hebben.

Bart Ebben heeft er een stuk of tien Shocked liggen, de duurste is een testmotah met weinag kilometahs: TEST MOTOR ALS NIEUW EW10J4 co 1650EUR:

http://www.carparts-nl.com/common/mainframe.php?portal=bart&sqlserver=localhost&sqldb=nl&dirname=common&lang=nl_NL

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
johanb
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-02-2006

Gepost: 03 januari 2007 06:57 PM
  [ # 5 ]

wat een gedoe als ik dat allemaal lees

ik dacht motor steunen los en motor er uit nieuwe erin en klaar
aangezien ik mijn cillinderkop al er af heb en alle stekkers,slangen ,uitlaat en inlaat er al af liggen

dacht ik alleen nog maar aan de motorsteunen en de versnellingsbak
en waarvoor heb je dan speciaal gereedschap nodig???????

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 03 januari 2007 07:42 PM
  [ # 6 ]
johanb schreef:

wat een gedoe als ik dat allemaal lees

(..)

en waarvoor heb je dan speciaal gereedschap nodig???????

ik heb ff snel de RTA gescand en dan zie ik nogal vaak iets van outil PSA xx.xx staan, daar moet je dus een bijzonder stukje gereedschap gebruiken. Bijv bij de montage van de cilinderkop/distributie.

Heb je al een andere motor op het oog?

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
johanb
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-02-2006

Gepost: 03 januari 2007 08:20 PM
  [ # 7 ]

ik heb een blok op het oog uit 2001 mijn c5 is ook uit 2001 dus dat moet goed gaan
en verder het blok heb 42.000km gelopen
dat is ook niet veel voor mijn gevoel
en hij kost 1000 euro niet veel dacht ik zo en met 3 maanden garantie

Profiel  
 
johanb
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-02-2006

Gepost: 05 januari 2007 08:44 PM
  [ # 8 ]

ik heb het blok opgehaald maar de motor code is anders
het is de FFLDA EW10 en mijn blok is de rfn ew10j4

wat is nu het verschil alles is het zelfde aan de buitenkant

Profiel  
 
tmrrental
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 21-01-2006

Gepost: 24 oktober 2010 09:09 PM
  [ # 9 ]

Hoe is dit afgelopen?
Ik weet dat het een tijd geleden is maar ben toch wel benieuwd…

Of zijn er anderen die al eens een 2.0 16v (rfn) vervangen hebben?

Ik ga binnenkort iemand hiermee helpen en als ik dit zo lees maak ik me wel zorgen over het op nieuw inleren van oa de startcode.

Groet Xeno

Profiel  
 
tmrrental
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 21-01-2006

Gepost: 28 oktober 2010 04:24 PM
  [ # 10 ]

niemand?? sta ik toch van te kijken…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook