hallo,
ik heb gehoord dat namaakveerbollen en nadeel hebben:
ze zouden na verloop van tijd sneller stukgaan en de stikstof zou dan lekken en in het LHM circuit terecht komen, en dat zou de HD pomp kunnen beschadigen..
is dit waar of niet waar?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Nou, mijn pa heeft eens een geklapt membraam meegemaakt in zijn snoek, en dat heeft toen de LHM tank opgeblaze, althans de bovenkant stond bol, er komen dan wel flink wat krachten los mocht zo’n membraam scheuren, aan de andere kant zie ik niet in waarom replica-bollen van mindere kwaliteit zouden zijn…
nog even een aanvulling.
Alle bollen lekken na verloop van tijd, na 2 jaar moet je ze ongeveer een keer laten vullen bij dagelijks gebruik, en na nog eens 2 jaar moeten ze in principe vervangen worden, alhoewel mijn ervaring is dat dat wel wat langer door gaat. alleen in het zeer zeldzame geval wanneer een membraam echt in een kapotspringt terwijl de bol goed op druk is kan het schadelijk zijn voor het systeem.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
maar de xm die ik weet staan heeft volgens de garage stukke veerbollen en rijdt heel stug en hard. nu is de vraag, wat is er juist stuk aan die bollen?
er is niks te merken aan het voorraadvat????
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Het enige wat echt “stuk” kan gaan is het membraan. De rest is van ijzer, dus dat gaat niet zo snel kapot.
Dat de wagen dan hard aanvoelt, heeft ermee te maken dat je enkel maar vloeistof (LHM) in je bollen hebt zitten. En aangezien je vloeistof niet kan samendrukken en gas (stikstof) wel… Tel 1 en 1 even bij elkaar en je weet wat het probleem is.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
namaakbollen bestaan niet en als er een bol ploft, is het door een ander probleem veroorzaakt
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
je moet het zo zien dat een veerbol niets anders is dan een stalen bol met daarin een ballon waar stikstof in zit. Stikstof in comprimeer/samendrukbaar. Bij heuvels wordt olie door de leidingen naar de bol gestuwd waar het stuit op de ballon in de bol. Het gas wordt ineen gedrukt, zet zichzelf weer uit en duwt de olie weer weg. Dat is de verende werking van de veerbol.
Het gas echter verliest na verloop van tijd druk waardoor er minder gas comprimeerbaar is en dus de verende werking van de bol wegvalt. Als je te lang wacht beschadigt daardoor de ballon en is die niet meer opnieuw opblaasbaar. Ben je er op tijd bij, dan kan er gewoon nieuwe stikstof in de ballon worden geblazen en is de vering ervan weer goed!
Even een simpele uitleg van een veerbol, zal wel niet 100% kloppen maar ik rij nu ook volvo O:)
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!