Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
hierbij een foto van mijn zelfgebouwde testbank
(ik hoop dat het werkt)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat zo’n manometer ong. kost. En waar gaat die leiding aan de linkerkant naar toe?
Eigenlijk zou je voor een systeem om de stuurbekrachtiging te testen nog een tweede manometer nodig hebben.
Was het in jouw geval niet logischer om de manometer tussen de afsluiter en de drukregelaar te bevestigen? Of maakt het ontbrekende deel aan de linkerkant dat weer verklaarbaar?
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Sorry voor de grootte van de foto, ik zal de volgende keer iets kleiners proberen
ter toelichting
de lekzak is het voorraadvat, is voldoende om te testen
de pomp draai je met de hand rond, je kunt tot ca 110 bar pompen, daarna gaat het zwaar, in de praktijk is dat ruim voldoende
de drukregelaar heb ik gebruikt om een retour te maken (via de ontlastschroef), een klein nadeel is dat de druk automatisch bij ca 160-170 bar begrensd wordt doordat dan een klep opent, die vervolgens weer sluit bij 140 bar. Let op, geen bol monteren, want dan blijf je pompen, dus een oude bol leeg laten lopen, open slijpen en dichtlassen (wordt dan een plug)
de afsluiter heb ik gekocht bij een bedrijf dat in hydraulische slangen doet, deze is nodig om het linkse deel van het circuit echt af te sluiten, waarna je via de manometer kunt aflezen op een te testen onderdeel lekt, en hoeveel
voorzover de leidingen niet gebruik maken van originele citroenverbindingen, heb ik eea gewoon gesoldeerd om passende verbindingen te krijgen. In de praktijk blijkt dit sterk genoeg.
De dikke leiding tussen pomp en drukregelaar moet uiteraard voorzien van twee verdikkingen om goed vast te kunnen zetten. Om die te maken heb ik twee dunne koperen draadjes als een ring erop gesoldeerd. Ook dat blijkt sterk genoeg
Om de druk in bollen te testen heb een testbankje met een veercylinder gemaakt, even de cylinder op druk brengen, daarna kun je exact aflezen wat de restdruk in je te testen bol is
Een foto ervan zal ik eerst wat kleiner maken, voordat ik hem publiceer
succes!
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
foto is prima, even bewaart en buiten de browser geopend
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat zo’n manometer ong. kost. En waar gaat die leiding aan de linkerkant naar toe?
Eigenlijk zou je voor een systeem om de stuurbekrachtiging te testen nog een tweede manometer nodig hebben.
Was het in jouw geval niet logischer om de manometer tussen de afsluiter en de drukregelaar te bevestigen? Of maakt het ontbrekende deel aan de linkerkant dat weer verklaarbaar?
De kosten herinner ik me niet meer, eea is een aantal jaren geleden gekocht.
De leiding aan de linkerzijde gaat naar het te testen onderdeel: daarom zit de afsluiter na de drukregelaar, zodat de manometer exact kan meten wat er met de druk gebeurd. In de drukregelaar treedt altijd lekverlies op, waardoor de meting niet nauwkeurig is zonder een afsluiter.
Met het testen van een stuurhuis heb ik geen ervaring, dat zou inderdaad een extra manometer vragen en wellicht ook extra leidingen etc.
In bijgaande foto een opstelling van een veercylinder, die getest wordt op interne lekkage. Als de plug vervangen wordt door een veerbol, kun je met deze opstelling de restdruk in de bol meten.
Ik heb zelf ook een test bank gemaakt van een oude brandstofpomp daar op een verdeelblok
met twee afsluiters een drukmeter een stuk hoge drukleiding met daar aan een zeskant met
dezelfde draad (word bij ons op de zaak gebuikt voor de stelmoeren van de tuimelaars) er in
getapt als van een veerbol en het werk perfect
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mpostma schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat zo’n manometer ong. kost. ?
Ik heb er een voor benzine druk tot 2,5 bar. in rvs kostte 19 euro.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
dickesse schreef :
de drukregelaar heb ik gebruikt om een retour te maken (via de ontlastschroef), een klein nadeel is dat de druk automatisch bij ca 160-170 bar begrensd wordt doordat dan een klep opent, die vervolgens weer sluit bij 140 bar.
Zou i.p.v. een hogedrukregelaar een kraan of klep te gebruiken zijn? (dat is als ik het goed begrijp de enige functie de je van de hogedrukregelaar gebruikt)
DSMobiel schreef:Interessant topic! Leuk om diverse, creatieve oplossingen te zien. Bij de regio Amsterdam hebben we zo’n origineel bollen testapparaat (Fenwick : ) waarvan ik a.s. zater(sleutel)dag even wat foto’s zal maken. Bollen vullen we daar ook voor slechts € 7,50 per bol voor alle types. Adres staat in La Bombe…
Ik vind het ook erg interessant.
De ‘creatieve oplossingen’ liggen binnen het bereik van de meeste onder ons, gezien we toch met simpele onderdelen een ferm apparaatje kunnen bouwen hé en we kunnen veel ellende oplossen met dit apparaat denk ik.
Hydrauliek is toch het kloppend hart van onze Godinnen..
Nu we toch goed op dreef zijn,wat is er nodig om stuurhuizen te testen ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:mpostma schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat zo’n manometer ong. kost. ?
Ik heb er een voor benzine druk tot 2.5 bar. in rvs kostte 19 euro.
shit, ik heb er een van Snap-on… koste 230 eurotjes…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Deze: Bij berepoot in hilversum
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Deze: Bij berepoot in hilversum
Hmm, met 2.5 bar ga ik het niet redden. Een schaalverdeling tot 200 bar zou het mooist zijn. Liefst wel met een nauwkeurigheid van minimaal 5 % (wat nog vrij onnauwkeurig is, maar voor hobbytest doeleinden wel toereikend).
Nu staat dit onder het DS draadje maar om een stuurhuis van een BX/XM/Xantia te testen moet je eigenlijk kunnen testen dat er met draaiende pomp nog steeds een bepaalde max. druk gehaald kan worden als je de zaak afknijpt. Normaal wordt de volledige opbrengst door het stuurcommando heengepompt zonder weerstand. Als je gaat sturen, dan gaat het stuurhuis tegendruk geven. Dat zou je kunnen nabootsen met een kraan die je geleidelijk kan afsluiten. Met een manometer moet je dan zien dat ie nog steeds maximaal 140 bar druk haalt. Het lastige van stuurservo’s is wel dat ze pas wat gaan doen als je ook echt tegendruk van de wielen krijgt. Echter, om alleen de debietregelaar te testen is een kraantje genoeg om tegendruk te simuleren. Wil je het stuurhuis zelf testen, zou je moeten zien dat ie in alle standen zonder tegendruk van de wielen geen druk opbouwt maar de LHM stroom gewoon ongehinderd doorlaat. Zodra er tegendruk van de wielen komt zou je moeten zien dat ie druk gaat opbouwen. Het is dan weer de taak van de debietverdeler om die 140 bar ook te leveren.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die manometers zijn er in alle drukken en schalen…
Als je het mooi wil doen moet je alle componenten monteren en waar nodig Tstukjes met manometers monteren. Chypasre heeft een originele pomp aangedreven met een elektromotortje en ee HD regelaar. Daarop sluit je het stuurhuis aan. je kan dan de druk zien dalen bij een gaar stuurhuis ( als je niks doet) en als je stuurt (bij een goede). onder de 140 bar gaat de HD regelaar weer dicht en gaat de pomp weer ‘werken’
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Quote:
de drukregelaar heb ik gebruikt om een retour te maken (via de ontlastschroef), een klein nadeel is dat de druk automatisch bij ca 160-170 bar begrensd wordt doordat dan een klep opent, die vervolgens weer sluit bij 140 bar.Zou i.p.v. een hogedrukregelaar een kraan of klep te gebruiken zijn? (dat is als ik het goed begrijp de enige functie de je van de hogedrukregelaar gebruikt)
Het lijkt me dat je inderdaad de afsluiter en de drukregelaar kan vervangen door een driewegafsluiter (pomp-testcircuit en testcircuit-retour) als de afsluiter dan ook nog een (tussen-)stand heeft waarbij het testcircuit afgesloten kan worden.
Ik heb hier eerlijk gezegd bij het bouwen niet aan gedacht omdat ik uitging van een primair circuit en een secundair testcircuit, die van elkaar gescheiden moeten worden.
Leuk idee voor de volgende versie!