Ja, das waarschijnlijk wel de verstandigste keuze…
Handbak had ik zowiezo al voor gekozen. Ik wil absoluut geen automaat! Vindt dat gewoon geen echt autorijden. Daarbij is de handbak gewoon steviger…
24V heb ik eerlijk gezegd wel serieus in overweging gehad. Dat geluid is gewoon te mooi voor woorden
Maar zoals ik net al typte: het hele TCT gebeuren bevalt me ook wel eigenlijk… Ik denk nog wel meer dan V6… En ik stel nogal hoge eisen wat uiterlijk en technische staat betreft, dus das zowiezo al lastig zoeken…
Xsara_Coupe
Ja die TCT uit 2000 mankeerde zeker voor zijn leeftijd te veel.
Koppeling ging mij te stug (hadden we eigenlijk in die schuur bij die
andere ook moeten checken, maar ja hij was niet rijklaar).
Het matrix display was afgekoppeld, dat beviel me erg matig vanwege
de eventuele meldingen.
De motor vond ik vreselijk nukkig en stotterig zowel bij gasgeven,
als plots loslaten. Ik had nog geen ervaring met stotterende TCT’s
maar dit was er een. De vering leek in orde, reageerde wel aardig.
Ik kreeg alleen het gevoel dat die continue in de sport stand stond.
Of anders gezegd, ik miste het XM zweef gevoel te veel.
Uiterlijk was het wel aardig, eigenlijk wel goed. Maar voor een auto
van 2000 was het wat marginaal.
Al met al, een best aardige XM, maar voor zijn leeftijd te matig.
Ik wens Xsara_Coupe veel succes verder, en niet te snel verliefd worden.
Die in de schuur leek inderdaad TOP, maar je moet er ook natuurlijk
in rijden nog. En het is een aanslag op je bankrekening.
Maar wel een gezellig dagje Citroen geworden.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
citro-power schreef:Als je een V6 wil , mag ik je dan aanraden om geen 24V te nemen en geen automaat?
Bij dit type V6 heb je nog redelijke onderhoudskosten die niet de pan uitrijzen.
XM + V6 + automaat = ultieme cruiser, doet bijna amerikaans aan
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Willem schreef:citro-power schreef:Als je een V6 wil , mag ik je dan aanraden om geen 24V te nemen en geen automaat?
Bij dit type V6 heb je nog redelijke onderhoudskosten die niet de pan uitrijzen.XM + V6 + automaat = ultieme cruiser, doet bijna amerikaans aan
Ben ik met je eens , maar die automaat….
Daar zijn hier aardig wat topicjes over volgeschreven.
Ik hou het bij mijn XM V6 handbak.
Vandaag even bij de dealer langsgereden en daar meteen geinformeerd naar hun mening over de TCT in het algemeen. Wat onderhoud betreft is het gewoon een 2.0, en das natuurlijk wel ideaal. Het verbruik zou echter gelijk zijn met een v6. Bovendien verwachten zij dat een v6.24 meer waard blijft.
De TCT zou bovendien vaak schokken/inhouden. Vooral bij constante snelheden. Mij is verteld dat niet iedere TCT dit heeft, maar wel het overgrote deel. Nieuwe bougies zouden het probleem alleen verminderen, niet doen verdwijnen…
De keuze wordt steeds moeilijker…
Ik vond het principe van een TCT geweldig rijden. Op de snelweg in zn vijf gas geven en gewoon wegschieten.
Daartegenover staat dat ik totaal verliefd ben op het geluid en de rij-eigenschappen van een v6. Het geluid heb ik reeds bij meerdere xm’s gehoord en de rij-eigenschappen weet ik nog heel goed van mijn vaders C5. Nadeel is dat veel V6’en in nederland met een automaat zijn uitgerust.
Op zich totaal niets mis mee, want het cruised natuurlijk wel heel relaxed, maar ik zit een beetje in over de betrouwbaarheid…
Hoe zit dit bij de laatste types?
Xsara_Coupe
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Denk dat het bij de latere types wel goed zit kwa betrouwbaarheid. Ik neem aan dat de schoonheidsfoutjes bij 97+ modellen toch wel een beetje zijn verholpen door Citroen…
Alhoewel als je op xmnl meeleest… maar dat is dan meestal niet 24v specifiek.
Het gaat toch gewoon weer om die onderhoudshistorie en hoe de rijstijl was van vorige eigenaar…
Onderhoud is meestal wel na te gaan (NAP, garagerekeningen), rijstijl niet…
Kwestie van elke dag (meerdere keren per dag) de verkoopsites afstruinen… \:D/
ieksEmmu schreef:
Kwestie van elke dag (meerdere keren per dag) de verkoopsites afstruinen… \:D/
Die sites afstruinen doe ik al hele dagen, zowel in frankrijk, duitsland, belgie als nederland
Maar soms is de afstand gewoon té groot… 7.5 uur rijden om een auto te bezichtigen vindt ik te ver gaan. Zeker na de vorige twee xm’s in Duitsland waar ik uren voor heb gereden.
In Nederland staat wel wat leuks, maar dat staat vooral bij dealers. En die schijnen te denken dat een xm evenveel waard is als een nieuwe c4…
Soms wordt tot 3 keer de door autoweek opgegeven waarde gevraagd. Ik begrijp dat de xm een liefhebbersauto is en dus wat meer waard is (in mijn ogen zelfs heel wat meer) maar soms wordt het wel wat erg overdreven hoor :-s
Enne, om nog even mee te doen met de laatste forumrage: \:D/
Xsara_Coupe
Zo, ik ben nog steeds aan het rondkijken.
Ik heb nu een v6.24 automaat van t nieuwe type op t oog met recentelijk een hele stapel onderhoud en de TCT die uiterlijk perfect is en die ik motorisch nog af moet wachten.
Bij de dealer werd mij meteen afgeraden om een TCT te kopen. 90% zou stotteren en dat zou haast nooit op te lossen zijn… In hoeverre klopt dit?
Is het echt verstandiger voor een v6 te gaan? Ook al is de V6 een automaat en de TCT een handbak…
Mijn grootste zorg met de tct is dus gewoon de betrouwbaarheid.
Xsara_Coupe
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Als ik jou was zou ik me geen zorgen maken over de betrouwbaarheid van de TCT. Stotteren is vrijwel altijd op te lossen of in ieder geval vrijwel tot zeer acceptable niveau reduceren door plaatsen van nieuwe bougiekabels en de JUISTE bougies.
Een ES9J4 V6 heeft trouwens een distributieriem die in tegenstelling tot de ketting bij de ZPJ(4) wel vervangen moet worden eens in de zoveel tijd. Niet echt een goedkope actie.
Groet,
L
Laat die distributieriem er nou net nieuw omliggen
En de bak is ook gereviseerd…
Ik wil een xm voor het comfort. En dat verhaal van: tot een zeer acceptabel niveau hoorde ik ook van de dealer. En aangezien hij mij kent raadt ie mij toch af om niet zo’n motor te kopen. De dealer is maar een mening, vandaar dat ik het hier nog is vraag…
Xsara_Coupe
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Tsja, je moet het zelf weten, maar een TCT laten staan vanwege vermeende onbetrouwbaarheid is onzin.
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
TCT’s hebben zeer betrouwbare blokken. Ik ga met Lucas mee…laten staan wegens onbetrouwbaarheid is onzin, mits het blok natuurlijk goed is. Let alleen erop of de turbo nog netjes z’n werk doet.
See, buy, fly C5 V6
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
TCT is probleemloos, alleen de turbo ZOU roet in het eten kunnen gooien. Maar dat komt bij de RGX-motoren vanaf modeljaar 1994 niet of zeer zelden voor. De TCT heeft wel veel slangetjes lopen.
In 9 van de 10 gevallen is het een gebrek aan onderhoud, ze denken vaak zolang de motor loopt, dus waarom nieuwe bougies erin?
Toen ik m’n TCT kocht, ging ik meteen naar de automaterialenzaak en heb de bougies en kabels vervangen en toen stotterde hij niet meer.
Vergeet niet dat een oud-type V6 een dure verdelerkap en rotor heeft, kost ongeveer 100 euro en dat is eigenlijk het grote onderhoud dat je aan de motor hoeft te doen, behalve olie-verversen.
Nieuw type V6 heeft dat niet, maar heeft de dure distributieriem
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Xsara_Coupe schreef:Laat die distributieriem er nou net nieuw omliggen
Gaan voor die V6! (die kan dr weer 100.000(?) km tegen)
Xsara_Coupe schreef:Ik wil een xm voor het comfort.
Gaan voor die Turbo! (Power wanneer je t nodig hebt, in zo’n V6 blijf je alleen maar racen…)
Zal lastig kiezen worden… een perfect koetswerk is ook niet te versmaden trouwens…
Ja en het koetswerk van die TCT die hij op het oog heeft, lijkt perfect.
Ik denk haast showroom status.
Ach het is een luxe probleem zo’n keuze, maar toch een dillema.
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!