Dikke kans dat wanneer je XM veert als een duitser, juist die 2 bollen zo lek zijn als een mandje. Dat zijn de hydractivebollen. Zijn die lek dan staat ze eigenlijk gewoon in de sportstand. Ze worden vaak ‘vergeten’ door garages(afhankelijk van het model moet een deel uitlaat losgemaakt worden om erbij te kunnen…).
Animal triste post coitum
Wie heeft jou zo bang gemaakt voor het veersysteen van Citroën, dabeatisflo?
Het is redelijk simpel: Veerbollen, “echt” of “namaak”, verliezen langzaam hun stikstof. Face it. Dat is nu eenmaal slijtage.
Bollen kun je laten vullen (voor zover ik weet) op twee enigszins verschillende manieren. De verschillen zitten ‘m in de afdichtbouten die eropkomen.
In veerbollen zitten dempers. Tenminste, op de vier bollen die bij je veerpoten/armen zitten. Tussenbollen hebben geen dempers en zijn dus “open” op je hydrauliekleidingen. Dan zit er voorin nog een bol; die is voor je stuurservo en remservo. Of hier een demper inzit weet ik niet, al gok ik van niet.
Ga nu gewoon eens een afspraakje maken bij Chyparse; die paar kilometers met een diesel zijn de kosten niet. Zij checken je bollen en - afhankelijk van wat jij zelf beslist - vullen ze de bollen, zetten ze er gevulde bollen onder of nieuwe.
Je een kloot laten aftrekken bij de lokale garage kan altijd nog.
wel garagisten maken me bang… het gaat ni lukken, ge gaat da ni kunne, das moeilijk, daar is een speciaal toestel voor nodig, die goedkopere bollen deugen niet, enz ...
en hier op het forum spreekt iederen alsof het peanuts is…
nujah ik heb heus wel handen aan mijn lijf hoor… dus dat moet lukken…
ik heb mijn vleugel en deur zelf gespoten en op de wagen gestoken met de nodige bekleding… en de ruiten omgewisseld en ja idd ook dat irritante klein ruitje
aleen de bollen…het is de eerste keer, en ik zit wat met druk van mijn ouders…
als ik een eigen huis had werkte ik aan mijn wagen wanneer ik wou en plaats was geen probleem… maar nu ...
mijn ma haar wagen moet binnenstaan en ze wordt al lastig als de mijne te lang in de garage staat als ik eraan werk. 2 dagen is al teveel…
ik heb nu het voordeel van een goede werkput, maar mijn ouders hebben van techniek geen balle verstand dus is het wat zonde dat ik niet ten volle van die werkput kan gebruik maken ... wanneer ik wil… en ja ...
dus vandaar…
maar ik ga op men kop staan, ik kan die bollen zelf doen.. tenminste als iedereen mij hier kan garanderen dat er niks fout kan gaan als ik het doe zoals beschreven ...? en als ideren me wat helpt
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Serge schreef:Dikke kans dat wanneer je XM veert als een duitser, juist die 2 bollen zo lek zijn als een mandje. Dat zijn de hydractivebollen. Zijn die lek dan staat ze eigenlijk gewoon in de sportstand. Ze worden vaak ‘vergeten’ door garages(afhankelijk van het model moet een deel uitlaat losgemaakt worden om erbij te kunnen…).
hydractive? hij is van 92 en heeft dat speciaal systeem niet… of hebben ze dat allemaal en is het hydractive 1 ipv 2
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Je kan de bollen ook nog verkeerd om monteren, daarna twijfel je je hele leven of de bollen goed zitten
Ik ben het met daffie eens!
Breng dat ding naar een échte specialist die je poten niet uitdraait!
Chyparse is er zo eentje, of renard in beneden leeuwen! (bij tiel)
In een uurtje is het klaar, en je mag toekijken…ze leggen bij chyparse precies uit wat ze doen…daar leer je van! GRATIS…
Oh, gratis spreekt alleen hollanders aan
Als er naast je pook een knopje zit waar ‘sport’ op staat, dan heb je hydractive en dus ook die 2 bollen. Praktisch alle XM’s hebben dat.
Animal triste post coitum
en indien niet, hoeveel bollen heeft een xm in totaal?
maar ja als er geen stikstof meer inzit lijkt me het niet evident om daar enkele uren mee te gaan rijden die wagen heeft geen vering meer…
de enige vering die het nog heeft is het drukverschil van de olie ...
trouwens hij geraakt nooit door de keuring zonder dat bollenprobleem op te lossen… dus ik moet het vanuit hier doen…
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
mpostma schreef:Bram schreef:
Hoe zouden ze het ook moeten controleren.
Gewoon een schokdempertest. Die doen ze bij mijn APK station altijd. Als de bollen leeg zijn, gaat dat niet goed meer.
Hm…...ik heb al zeker 12 jaar dat nog nooit gezien bij het APK station waar ik altijd met de BX’en kom.
En het APK station waar ik daarvoor kwam had ook geen schokbreker testbank.
Leg eens uit hoe ze dat dan doen (en vooral bij een HP geveerde auto) ?
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=apk+de+waarder&btnG=Google+zoeken&meta=lr=lang_nl
hier wordt de resonantie gemeten van de schokbrekers op trilplaten, en als die afwijkt ist prijs…
ik kreeg al een opmerking omdat er niet genoeg water uit men sproeier kwam.. dusja je moet ni vrage hoe streng ze zijn ...
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Die keuring (voor wat betreft die trilplaat) stelt geen zak voor. Het enige wat je auto moet kunnen is 50% wegcontact maken. Zelfs met volledig lege bollen kom je er nog door.
Als je niet met die auto naar Chyparse wil rijden of naar Renard, ga dan met een andere wagen en haal bollen die op druk zijn. Steek per stuk die in een doos of een plastic zak en schrijf er duidelijk op waar ze moeten zitten. Thuis rij je de wagen boven de put, zet ‘m in de laagste stand en schroeft de bollen eraf. De verse bollen draai je er zo onder. Handvast is voldoende.
De oude bollen kun je alsnog eens bij Chyparse ofzo laten testen en vullen. Dan heb je reservebollen.
weet je wat?
ik ga naar de keuring met deze bollen nah :p
en ik weet het wel te zeggen wat dat geeft
kan het kwaad om zo te rijden op kapotte bollen?
echt kapot zullen ze niet zijn anders zou de wagen zo mooi niet meer omhoog komen denk ik?
hij komt wel mooi omhoog, pomp tikt niet alles is normaal, ik heb er alleen nog niet meegereden maar de garagist zegt dat ze op zijn.
je start hem en 2 sec later is hij op hoogte het gaat 5 keer zo snel als mijn bx… want eer mijn bx op hoogte is da duurt wel 10 sec…
mijn bx moet eerst weg voor ik ermee ga rijden en die staat nu te koop
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
dabeatisflo schreef:en indien niet, hoeveel bollen heeft een xm in totaal?
7-2=5
Zoek het Chyparse draadje maar eens op, daar heb ik nog een verhaal staan over rijden met kapotte hydractivebollen.
Overigens veert een XM in sportstand net zoals een BMW 3serie. Ik geef je gelijk als je zegt dat die eigenlijk niet door de APK zouden mogen komen, maar dat doen ze wel .
Animal triste post coitum
Bram schreef:
Leg eens uit hoe ze dat dan doen (en vooral bij een HP geveerde auto) ?
Bij mijn APK station (is een puur APK station: dus niks anders) hebben ze daar trilplaten voor. Daar staat de wagen dan even op te dansen en dan is het goed. Ze hebben daar ook een rollenbank voor de remmen en van die schuivende platen om de ophanging te testen op speling. Ik denk dat dat soort inrichtingen voor veel garages te duur zijn, maar voor dit soort bedrijven waar heel veel auto’s gekeurd worden, scheelt het een hoop tijd als ze het snel en efficient kunnen testen.
vroeger werd de vering getest door ze snel en diep met een toestel in te duwen, met gevolg dat er soms veringen doorbraken… vandaar het systeem met trilplaten
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Serge schreef:dabeatisflo schreef:en indien niet, hoeveel bollen heeft een xm in totaal?
7-2=5
Zoek het Chyparse draadje maar eens op, daar heb ik nog een verhaal staan over rijden met kapotte hydractivebollen.Overigens veert een XM in sportstand net zoals een BMW 3serie. Ik geef je gelijk als je zegt dat die eigenlijk niet door de APK zouden mogen komen, maar dat doen ze wel .
Ik vind ook dat een BMW niet door de APK mag komen….