Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik wilde de stuurbuis op het stuurhuis vastschroeven, maar de bout wil er niet gemakkelijk doorheen. De oude bout wilde er ook niet makkelijk uit.
Ik zag dat het asje van het stuurhuis naast de normale groeven voor grip tijdens draaien van het stuur, ronde groeven heeft. Moet de bout precies door / langs zo’n ronde groef lopen? Zo ja, hoe zorg ik ervoor dat de stuurbuis hier op aansluit (stuur iets naar vooren of achteren)
Ja, de bout moet precies door een van die ronde groeven lopen! Dit kan je regelen door aan het stuur te trekken of te duwen. Daarna pas je stuurhuis vastzetten.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Juist. in zo’n groef! beveiliging dat je buis er niet af kan als er een bout inzit!
Je buis wordt door een opgespannen veer naar beneden gehouden. die moet mischien eerst los. Klem zit valk onder je veerbol vast met een ‘wielewaal’ boutje.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Dus om dit goed te krijgen moet ik zo’n wielewaal tool gebruiken? In mijn stuur zit namelijk geen speling, ik kan het stuur niet naar voren of achteren bewegen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die tool is het handigst! Je kan em er ook met een waterpomp tang uitdraaien en vervangen door een imbusboutje!
Chyparse verkoopt de tool.
Ff de bol eraf en je kan er goed bij!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Bedankt, ik ben weer een stuk wijzer, ik ga ermee aan de slag.
De middelste van de drie groeven wordt gebruikt voor die bout. De eerste groef dient als steunpunt voor het gereedschap (1955-T) dat je kunt gebruiken om de kanteling van het stuurhuis af te stellen.
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
bogaard77 schreef:Juist. in zo’n groef! beveiliging dat je buis er niet af kan als er een bout inzit!
Je buis wordt door een opgespannen veer naar beneden gehouden. die moet mischien eerst los. Klem zit valk onder je veerbol vast met een ‘wielewaal’ boutje.
wielewaalboutje….....m weer wat geleerd, ik zelf noem het meestal een cutboutje
en zet er dus ook altijd een imbus- of torxboutje in.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
PHoskam schreef:bogaard77 schreef:Juist. in zo’n groef! beveiliging dat je buis er niet af kan als er een bout inzit!
Je buis wordt door een opgespannen veer naar beneden gehouden. die moet mischien eerst los. Klem zit valk onder je veerbol vast met een ‘wielewaal’ boutje.
wielewaalboutje….....m weer wat geleerd, ik zelf noem het meestal een cutboutje
en zet er dus ook altijd een imbus- of torxboutje in.
Ik wou net dezelfde reply doen, echt k*t dingen die wielwaalrotzooi..
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vikingo schreef:Ik wou net dezelfde reply doen, echt k*t dingen die wielwaalrotzooi..
Niet als je het tooltje hebt. dan is het een eitje…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ik heb er zelf een tooltje voor gemaakt, ook zo gebeurd
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
De middelste van de drie groeven wordt gebruikt voor die bout. De eerste groef dient als steunpunt voor het gereedschap (1955-T) dat je kunt gebruiken om de kanteling van het stuurhuis af te stellen.
eeeh, klopt dit? Als ik op de uitleg van de Parijse ds club site bij plaatje 8 kijk, komt het middelste pikkie van de 1955-T tool op het zelfde punt uit als bij mijn stuurhuis. Dat is niet in de groef, maar er precies voor.
Verder heb ik de stuurbuis los weten te peuteren met dat aparte wielewaal boutje, maar ik krijg die stuurbuis niet ver genoeg om de bout door de middelste groef te krijgen. Zoals die van de opengewerkte DS. Ik kan de stuurbuis wel op de eerste groef krijgen.
Ik heb trouwens een buis doormidden gezaagd en er een moer op gelast, waar flinke een bout in kan. Daarmee druk ik die veer aan. Ik heb een bout gebruikt om makkelijker tussen alle leidingen te kunnen manouvreren. Om die wielewaal bout open en dicht te krijgen heb ik een 5.5 mm dop van zo’n goedkope DHZ dopsleutelset tussen de bankschroef geplet. Past precies
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
okay, volgens mij antwoord op mijn eigen vraag gevonden. In de manual 841, eerste deel, bij removing and fitting steering wheel zie ik dat in het geval van een nieuw stuur een groef wordt gekozen. Eentje die simpelweg past, wanneer het stuur 40 tot 60 cm van het schakelpookje (halfautomaat) af zit. Lijkt me duidelijk
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Juist! en het tooltje hoort idd op de splines(langsgroeven) te steunen en niet ertussen. Het kan zijn dat je stuurslot ring de beperking vormt dat je stuurbuis niet verder naar beneden kan. Maak die los en zet het boutej in de middelste dwarsgroef.
Stuurhuis uitlijnen voordat je de buis vastzet en de veer aanspant.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ubogaart schreef:De middelste van de drie groeven wordt gebruikt voor die bout. De eerste groef dient als steunpunt voor het gereedschap (1955-T) dat je kunt gebruiken om de kanteling van het stuurhuis af te stellen.
Oei, helemaal verkeerd in de tekening gekeken. De tool valt (zoals bogaard77 al schreef) er op en niet er tussen. Excuses!
Mocht je gereedschap 1955-T niet hebben, dan heb ik een tekeningetje om zelf een tooltje te maken. Bij interesse effe een PB’tje.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
excuses aanvaard, ubogaart en je hebt idd een PB-tje.
Okay, dus die middelste groef gebruiken, ik denk dat ie ook te gammel zit op die laatste groef.
Ik hoop dat het stuur nog naar voren wil, want de spaak van het stuur zit al dicht tegen dashboard. Het stuur hoeft ook niet echt veel naar voren, kwestie van proberen en dan WEL met geduld en een goed humeur.