Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Op een ander forum van peugeot 205 loopt een topic over mistlampen als daglampen te gebruiken. Hier voor heb ik het volgende tekening / schema uitgewerkt. De basis hiervoor bied de bedieningskast welk gebruikt word voor aansturing dubbelle koelvin.
Ipv dan de koelvin aan te sluiten, sluit je de mistlampen aan. En met de 2 draadjes waar normaal de temp schakellaar de relay aanstuurt. Doe je dit nu met + dimlicht en een “schakellaar mistlamp voor”
Het verhaal, plaatje en uitleg:
=================================================================================================
De werking dan maar even uitgelegd. Type relay zijn standaard 1 polig wissel relay’s welk in menig auto zitten (zwart of paars van kleur, 5 pootjes) voor R2.
Voor R1 en R3 zijn gewoon enkelpolig, geen wissel relay (zwart of groen van kleur, 4 pootjes) (wissel relay mag, maar hoeft dus niet).
Zodra je het contact aanzet gaan de mistlampen in serie, flauw dus, branden. Stand daglicht dus. Aangezien daglichten geen combinatie met dimlicht mogen vormen zorgt relay 3 ervoor dat de serie schakelling uit gaat zodra dimlicht aan gaat.
Eventueel kan men met schakellaar S1 de mistlampen aanzetten.
Bij gebruik grootlicht gaan de lampen weer in serie staan, maar aangezien men vaak wil dat de mistlampen dan weer gaan branden zou ik dit overbruggen door een grootlicht + met een diode parallel aan de schakeldraad van S1 te koppellen (aan de groene draad)[/img]
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Re: Mistlampen als daglicht gebruiken.
Ieks.
Dit is sowieso niet toegestaan. Je bent verplicht met mist minimaal dimlicht en optioneel mistlichten te voeren.
Maar goed: met mist WIL Je geen grootlichten aanhebben. Onder de omstandigheden dat je grootlicht zou willen voeren (geen harde regen of mist of sneeuw) dan is mistlicht weer verboden.
Wat je wel hebt is een soort daglicht verlichting die de reflectoren wel op doet lichten, maar praktisch niet echt veel hinder zal veroorzaken. Het effect is puur optisch: soms vind men het mooi die lichten te voeren.
Op zich is de serie/parallelschakeling trouwens wel aardig gevonden.
Met grootlicht kun je je mistlampen wel vol aan zetten. Onder de condities waaronder je grootlicht mag voeren is er toch niemand die het kan controleren ... Het nut van mistlampen bij grootlicht is behoorlijk beperkt. Hooguit ultieme verblinding.
Je loopt wel het risico hiermee regelmatig naar de kant gehaald te worden omdat formeel daglichtverlichting geen apart begrip is in NL en dus niet toegelaten.
Meja, technisch kan het volgens mij wel zoals je het zegt. Ze gaan ook in elk geval uit als je je contact af zet
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
De wet is zo dat je geen dubelle verlichting mag voeren. Vandaar ze ook uit gaan bij dimlicht aan doen! Maar met grootlicht mag dat wel weer.
Verder mag je geen verblinde verlichting voeren overdag. Ze branden half dus niet verblindend.
Voor daglichten staan ook wel opgevoerde stadslichten (in zweden ed) met 21 watt lamp. Aangezien een mistlamp 55 watt is produceerd deze in serie schakelling (gedeelt door 2) 26 watt.
Formeel gezien doe je niks fout met deze manier van dagverlichting.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
GoodOldDiesel schreef:De wet is zo dat je geen dubelle verlichting mag voeren. Vandaar ze ook uit gaan bij dimlicht aan doen! Maar met grootlicht mag dat wel weer.
Verder mag je geen verblinde verlichting voeren overdag. Ze branden half dus niet verblindend.
Voor daglichten staan ook wel opgevoerde stadslichten (in zweden ed) met 21 watt lamp. Aangezien een mistlamp 55 watt is produceerd deze in serie schakelling (gedeelt door 2) 26 watt.
Formeel gezien doe je niks fout met deze manier van dagverlichting.
Je gebruikt nog steeds refectoren die niet zijn goedgekeurd voor dimlicht.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Doen stadslampen (aparte stadslampen los vd koplamp) met een 21 watt peer dat wel dan?
Dat is wat in zweden goedgekeurd word als daglicht!
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
GoodOldDiesel schreef:Doen stadslampen (aparte stadslampen los vd koplamp) met een 21 watt peer dat wel dan?
Dat is wat in zweden goedgekeurd word als daglicht!
Hmm goeie vraag. Maar ja, dat is wel volgens Zweedse wetgeving. In NL wetgeving staat er niks over. Alleen maar dimlicht toegestaan. Maar goed, dat is regeltjesgezeur. Ik denk dat het technisch best een leuk idee is met die dubbele fans draadboom. Wel opletten trouwens dat je de massa van de mistlampen niet meer aan het lampje vast komt te zitten. die komt in serie rond de 6 volt te hangen.