janneman schreef:Heb zojuist even met Hesselink gebeld, en die weerstand blijkt dus inderdaad te missen. Dat is nu hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van alle ellende!!!
Nou zei hij er is dus een weerstand weer tussen te zetten, dan nog kan er een storing/kortsluiting in de bedrading zitten.Als je dat wilt omzeilen, kan je het beste nieuwe draden trekken van de accu, via een relais en de thermocontact, naar de koelvinnen. Dan komt er als voordeel ook bij, dat de koeling doorgaat als je de motor van het contact afzet, dus dat de vinnen nog even na blijven draaien tot de juiste temp. bereikt is.
Wat is nu wijsheid?? Zal ik eerst proberen het op de officiele manier te doen, of maar gelijk de boel te omzeilen?
Die kortsluiting is toch wel eenvoudig uit te sluiten door te meten? Waar het _zou_ kunnen zitten is rond de bumperbalk, als er eens schade geweest is. Voor die 3 draadjes die er lopen lijkt het me niet zo’n hele toer om te onderzoeken of de oorspronkelijke bedrading ok is.
Ich bin ein Breaker
Oke, even een héél grote update..
De laatste is al een tijdje geleden, Om even verder te gaan met de koelproblemen: Er was door mijzelf niet meer uit te komen, en door tijdgebrek heb ik hem toen naar de garage gebracht, met het doel om hem daar helemaal in orde te maken, ik was er flauw van. Dat is ze uiteindelijk prima gelukt, hoewel het ze wel wat moeite heeft gekost om alles goed te krijgen. Hoe het precies zat weet ik ook niet meer, maar het belangrijkste is, hij was gemaakt! Daarna op vakantie gegaan, en een flink aantal heerlijke kilometers gemaakt in de tsjechische bergen. Op de duitse snelweg terug de auto goed los getrokken, en het “oude baasje” wist nog wel wat opschieten was
In deze periode is hij ook over de 350.000 km gegaan. Hiervan even een fototje:
Vervolgens is alles probleemloos verlopen, de auto deed op en toppie zijn best, totdat de startmotor regelmatig begon te haperen. De welbekende “klap met de hamer” deed altijd wonderen, op 1 keer na, toen is hij echt aangeduwd. Op een gegeven moment was het elke keer dat ik instapte een verrassing of hij het wél of niet zou gaan doen.
Inmiddels ikke stiekem uitkijkend naar een andere startmotor, maar ik liep niet tegen een goede aan, en op een gegeven moment ook niet meer gekeken, want hij had al wéééken geen problemen meer gegeven.
Toen een paar weken geleden zag ik dat Ijs een startmotor te koop had, na zijn helaas mislukte motorwisselproject… Die startmotor zou de mijne worden. Ondertussen keek ik ook al stiekem een beetje naar het leren interieur Maar vond het maar erg lastig om die knoop door te hakken. Toen donderdag 2 weken geleden ben ik afgereisd naar Ee, in eerste instantie om zoiezo de startmotor mee te nemen, en te kijken wat hij nog meer aan voor mij nuttige onderdelen had liggen.
Daar aangekomen de startmotor gepakt, en sierstrips voor de voorbumper gescoord, die zijn toch ook wel versleten
Vervolgens het leer even goed bekeken, en het is toch wel heel bijzonder zo’n lederen interieur voor een bx, en het zag er zo mooi uit, ik kon het eigenlijk niet laten staan. Na enig overleg besloten om het lederen interieur mee te nemen! als een kind zo blij was ik, en ik kon niet wachten om het erin te zetten
De dag erna als een gek met het inbouwen begonnen. Maar, toen ik toch eenmaal het interieur eenmaal los had, wou ik gelijk speakerdraden van de achterboxen wegwerken op een nettere manier. De versterker deed het ook niet meer inmiddels, en de subwoofer dus ook niet, en dat ding lag me meer in de weg als dat ik er blij mee was, dus uitbouwen die bende! Wat een beste klus was geweest.
Daarna deeed de radio het niet meer. Achteraf bleek er een draadje losgetrokken te zijn. Na dit alles, was er nog maar weinig tijd over om het leer te plaatsen voor ik aan het werk moest, dus in sneltreinvaart de boel er nog even in gezet.
Met dit als resultaat…...
Het zit voortreffelijk moet ik toegeven, en de staat is toch écht wel netjes te noemen!
De deurpanelen heb ik nog niet gemonteerd, hier heb ik nog geen tijd voor gehad, en ik wil gelijk de deuren wat beter isoleren, ik ben nog aan het rondkijken waarmee ik dat wil gaan doen. Want ik ben inmiddels ook een student geworden, dus het mag niet teveel kosten
Ook moet ik de bumperstrips nog gaan vervangen, de hoedenplankhouders overzetten van een andere achterbank (deze zijn kapot) en de auto goed poetsen (binnen en buiten)
Maar tijdgebrek is toch wel een heel vervelend begrip, maar wel veel van toepassing. Vandaar de late plaatsing van de foto’s.
Ik ben heel blij met het interieur en hoop er nog lang van te mogen genieten
Als afsluiting nog even een foto van hoe de auto er nu bij staat van buiten:
De kilometerstand is inmiddels ook de 360.000 gepasseerd, daar heb ik helaas geen foto van kunnen maken, omdat ik geen camera bij me had ops:
Groetjes,
Zeg is dat leer op te koop, wat moooooooooi
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
zeer mooi
gefeliciteerd met al het nieuwe leuks
lekker genieten van je bixje!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Oke, weer even een update van mijn kant.
Hoe staat het op dit moment met de bx. Nou de bx heeft even een down-time.
De fuseekogel rechtsvoor is wel erg nodig aan vervanging toe, en begint nu nogal te knallen bij elke beweging. Dus ik zou met goede moed die fuseekogel vervangen, nieuwe besteld, pies of koekie zou je denken.
Auto op de krik, band eraf, blablabla. het hele verhaal. We hadden net de onderste bout van de fuseekogel losgemaakt, en we wisten, nu komt het zware werk. De bout was nog maar net los, of de auto zakt een stuk naar beneden Ik kijken, was het punt waar de krik op zit, dat zijn twee plaatjes zeg maar onderop (zoals velen weten). IS eentje daarvan helemaal dubbelgeslagen, uit het niets. De krik stond er gewoon goed onder.
Kennis van me wou snel een tweede krik halen om hem er weer goed onder te zetten, maar hij was nog niet omgedraaid of BOEM daar lag de auto op de grond.
Oke, dat hoeft nog niet zo erg te zijn, zij het dat de krik langs de dorpel is geschaafd, en langs de deur. Gevolg: Deuk in de deur, en de dorpel ziet er niet echt strak meer uit
De deur hebben we weten uit te deuken, daar zie je nagenoeg niets meer van, maar de dorpel, daar kan je niet bijkomen. Dus dat is niet anders.
Maargoed, gelukkig was er verder niets beschadigd alleen de bout van de fuseekogel, maar daar hebben we stukje afgeslepen, en de moer kon er zonder problemen weer op. Durfde op dat moment niet meer verder te klussen, stel je voor dat hij nog een keer naar beneden komt, en je bent net lekker bezig ops:
Dat was dit verhaal, ik heb maar besloten om het te laten doen verder, en dan laat ik gelijk de stuurkogels meenemen, daar zit ook nogal wat speling op kwma ik achter. Aangezien de auto toch weg ging voor een grote beurt, laat ik gelijk dit alles erbij doen. Volgende week donderdag. Hopelijk is dan dit probleem helemaal van de wereld.
Ik heb ook gelijk paar vraagjes.
* Waar zit de stabilisatorstang? en hoe kan ik checken of die op is?
* De stuurkogels, kan je die alleen bestellen met hele stang eraan (zoals op hbase) of ook de losse kogel?
* wat kan het zijn als de sb soms uitvalt. Soms valt hij tijdens het rijden in een keer uit, en gaat het sturen erg zwaar, maar hij kan er ook zo weer invallen. Ik heb het idee dat dit vaker gebeurd bij koude motor?
betekent dit dat het systeem vuil is, want ik wil hem een keer laten spoelen en een bollenrondje, maar het is nog niet echt noodzakelijk gezien de kilomters sinds de vorige keer! Of kan het ook iets anders zijn wat kapot is?? Ik weet het namelijk niet meer?
Hopelijk is de auto weer helemaal klaar als dit allemaal opgelost is, en kan ik verder met genieten van deze auto. Nou nog even hopen dat de rekening een beetje mee gaat vallen van de stuurkogels en de fuseekogel
p.s. ik heb nog geen foto van de deuk, maar kan hem wel even maken morgen bij daglicht, mocht daar belang bij zijn (ik verwacht eigenlijk niet anders)
p.s. 2: Bram, hoop dat het meeviel Met jou tzd gaat alles nog goed neem ik aan, ben wel benieuwd naar een volgende meet, zou hem toch ook wel is willen bewonderen
Vervelend.
Dat dubbelknikken van die kriksteun komt wel meer voor. Wel erg maf dat ie daardoor van de krik afvalt! Of had je he hem maar op 1 kant op de krik staan? Dat laatste kwan wel verklaren waarom hij omklapt. Met aan 1 kant oprkikken krijg je ook zijdelingse krachten en daar is het (toch al niet overbemeten) steunpunt niet echt op berekend.
Ik zou bij reparaties aan het onderstel altijd de auto aan de gehele as oprikken. Dus de hele voorkant of de hele achterkant en dan symmetrisch op bokken. Dan staat er geen spanning meer op de stabilisatorstang en kun je ook geen gekke dingen verwachten met de hoogteregeling. Is zeker bij een hydraulique toch iets prettiger.
Wat betreft de dorpel. JE kan er wel bij als je het binnenspatbrod aan de achterkant van de wielkast wat oplicht en openbuigt (ff de plug eruit). DAn zie je een royaal gaat waardoor je zo de dorpel binnenkijkt. Met een uitdeekgereedschap kun je er dan best bijkomen. Nadien tecttyleren is niet onverstandig.
Een fuseekogel vervangen is in mijn oogpunt echt een klote klus. Iets wat ik echt uitbesteed omdat ze verschrikkelijk vast kunnen zitten. Een spcialist heeft meestal wel een dop waarmee ze hem wel zo losdraaien.
Nja, suces maar weer verder.
Voor dat rottige sturen zou ik even zoeken. Er zijn al heel wat topics over volgeouwehoerd. O.a. Metro2005’s BX en Pasquals Xantia hadden hier last mee. Eigenlijk bijna welk elke BX met meer dan 3.5 ton.
Stabilsatorstang loopt over het subframe heen. DAar is zelden wat mis mee. Meestal wel met de stokjes tussen de wieldraagarmen en de stabilsiatorstang. Die zijn te herkennen als de enige vertikale stokjes die op de voordraagarmen zijn gemonteerd.
janneman schreef:p.s. 2: Bram, hoop dat het meeviel Met jou tzd gaat alles nog goed neem ik aan, ben wel benieuwd naar een volgende meet, zou hem toch ook wel is willen bewonderen
Poeh…..dat is pech hebben zeg.
Tsja….wat Marten ook al zei, ik LAAT dat soort dingen maar doen…ook al kost me dat wat meer geld (arb loon), maar ik heb jaren geleden ook zo zitten etteren op straat hoor
Ook v.w.b. dat krikpunt van de BX heb ik al eens rare ervaringen gehad….ik heb daarom al jaren een zware schaarkrik in de auto liggen die ik voor alle auto’s gebruik…en ik gebruik die officieele krikpunten niet meer als ik een lekke band heb, maar zet hem onder een stevig stuk chassisbalk.
V.w.b. dat bewonderen van mijn BX….helaas ziet hij er niet zo mooi uit op dit moment, heeft een lange kras rechts op de 2 deuren…en links voor spatbordrand is beschadigd…heb de lak al in de auto liggen, maar wacht even op een dagje rustig en droog weer.
Maar z’n vuurproef heeft ie vandaag wel gehad, bijna 500 km gereden…en sinds ik hem ophaalde in Sassenheim zit er nu 800 km op, dus ben ik benieuwd wat het verbruik is.
Wel moet ik weer omschakelen in het rustiger optrekken wat een niet-turbodiesel nu eenmaal doet…de laatste 2 waren wel turbodiesels (Punto en Tzd-turbo)....je hebt dan al snel het idee dat er iets niet goed zit, maar het arme beestje heeft natuurlijk maar 71 PK.
Dat dubbelknikken van die kriksteun komt wel meer voor. Wel erg maf dat ie daardoor van de krik afvalt! Of had je he hem maar op 1 kant op de krik staan? Dat laatste kwan wel verklaren waarom hij omklapt. Met aan 1 kant oprkikken krijg je ook zijdelingse krachten en daar is het (toch al niet overbemeten) steunpunt niet echt op berekend.
Je slaat de spijker op zijn kop, ik had hem idd maar aan 1 kant opgekrikt. Ik begrijp dat dat niet zo heel erg slim is geweest dus ops: Weet ik ook wat ik dus nooit meer moet doen
Wat betreft de dorpel. JE kan er wel bij als je het binnenspatbrod aan de achterkant van de wielkast wat oplicht en openbuigt (ff de plug eruit). DAn zie je een royaal gaat waardoor je zo de dorpel binnenkijkt. Met een uitdeekgereedschap kun je er dan best bijkomen. Nadien tecttyleren is niet onverstandig.
Ik denk dat ik hiervoor dan maar is naar een beun ga die over dat gereedschap beschikt, en is even ga informeren wat dat ongeveer gaat kosten, want zelf heb ik dat gereedschap niet, en kan ik er ook niet bijkomen lijkt mij….
Voor dat rottige sturen zou ik even zoeken. Er zijn al heel wat topics over volgeouwehoerd. O.a. Metro2005’s BX en Pasquals Xantia hadden hier last mee. Eigenlijk bijna welk elke BX met meer dan 3.5 ton.
Heb hier even wat uit zitten lezen, en denk dat ik dus maar even naar chyparse ga, om te beginnen met de boel te verversen en te spoelen. Kijken of dat effecht heeft.
Tsja….wat Marten ook al zei, ik LAAT dat soort dingen maar doen…ook al kost me dat wat meer geld (arb loon), maar ik heb jaren geleden ook zo zitten etteren op straat hoor Confused
Ook v.w.b. dat krikpunt van de BX heb ik al eens rare ervaringen gehad….ik heb daarom al jaren een zware schaarkrik in de auto liggen die ik voor alle auto’s gebruik…en ik gebruik die officieele krikpunten niet meer als ik een lekke band heb, maar zet hem onder een stevig stuk chassisbalk.
Ik ga het nu ook maar laten doen, maar toch vind ik het altijd leuk om te leren, en aangezien ik nog niet wist waar een fuseekogel eigenlijk precies zat, vond ik dat alweer een leuk leermoment. Daarom ga ik altijd eerst kijken of iets zelf te doen is, en zo niet, schakel ik hulp in
De krik, ik had ook een grote garagekrik, en niet zo’n klein autokrikje, vandaar dat het mij ook verbaasde dat de auto er vanaf heeft kunnen vallen. Maar dat verklaart ook denk ik waarom er toch relatief veel schade is ontstaan.
vwb jou bx. ik hoop dat het verbruik meevalt, zal vast beter zijn als een turbodiesel en bewonderen van een auto kan ook als hij niet in topstaat is hoor…..
Als ik de auto aan de voorkant opkrik zet ik de krik eigenlijk altijd onder het subframe Dat heb ik eigenlijk altijd al beter vertrouwt dan het daarvoor bedoelde plaatje….
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
PrutsyLJ schreef:Als ik de auto aan de voorkant opkrik zet ik de krik eigenlijk altijd onder het subframe Dat heb ik eigenlijk altijd al beter vertrouwt dan het daarvoor bedoelde plaatje….
Het kriksteunpunt in het midden (waar de originele krik in past) gaat eigenlijk altijd wel goed. Maar dat is ook alleen maar geschikt voor wielen wisselen in de hoogste stand. Remmetjes wisselen heb ik er trouwens ook nog wel mee gedaan, maar je moet al uitkijken met het kracht zetten om bouten aan te draaien.
De steunpunten zijn gewoon niet echt geschikt om er een rijdende krik onder te zetten. Rollende garagekrikken oefenen altijd ook een zijdelingse kracht uit (tenzij ze heel soepel kunnen rollen op de ondergrond).
Zelf krik ik em altijd onder het midden van het subframe op met een rollende garagekrik en een extra balkje ertussen. Vervolgens zet ik de assteunen onder de kriksteunpunten vooraan.
Assymetrisch oprkikken is met een hydrauliek gevaarlijk als ie inzakt. Met name als de auto hoog staat aan de ene kant en dus erg schuin komte staan. Neem dan liever de moeite om beide kanten op bokken te zetten. Evt, kjan je de auto ook ondersteunen op de bevestigingspunten van het subframe.
Sja, al doende leert men: een fuseekogel vervangen is echt een van de weinige dingen die ik nou net niet zelf zou doen. Verder is het allemaal wel te doen. Oja, wielllager verwisselen is ook zoiets. Het inpersen van een wiellager moet je ook niet zelf willen doen. Dat kunnen ze bij een automaterialenzaak trouwens weer veel beter doen. Gewoon het hele fuseeblok meenemen (desnoods in een rugtas op de fiets).
Oke, de auto zojuist een half uurtje geleden opgehaald.
Hij is eens even goed verwent door de beste man. Hij heeft een grote beurt gekregen!
Ook zijn de fuseekogel rechts vervangen, en beide stuurkogels.
Ook is gelijk de cruise control gemaaakt, zodat ik weer lekker kan “cruisen” zonder mn voet in één stand te houden Misschien kan het ook nog een keer een bon voorkomen
Het kostenplaatje viel mij écht héél erg mee. Had toch al gauw een flink bedrag meer verwacht… Meja, dat vonden wij niet erg
Hopelijk kan hij er nu weer tegenaan, en laat hij mij niet te vaak kennismaken met zijn karakter, vind dat ik het karakter wel genoeg ken
Kom je dinsdag wel even een beetje sponsoren in de onderhoudskosten…..
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
bxbressers schreef:Kom je dinsdag wel even een beetje sponsoren in de onderhoudskosten…..
IK dacht dat je iets van mij gekocht had, maar dat je ook nog ging sponsoren wis tik niets van, maar geen bezwaren hoor
ZO, na lange tijd weer een update!
De kilomterstand staat op dit moment nét voor de 372.000, Dat gaat al lekker.
De laatste tijd eigenlijk geen gekke dingen gehad, en hij tuft zijn kilomtertjes lekker door.
alleen de apk heb ik net gedaan, even alles na laten lopen, en de 2 voorbanden waren op, ze waren namelijk helemaal schuin afgesleten. Dat wil zeggen, een kant zat niks geen profiel meer op, zelfs het witte kwam er op een klein stukje al doorheen (dat was aan de binnenkant) en de buitenkant was het profiel nog helemaal goed.
Ik vermoed dat toch de stuurkogels o.i.d. er niet helemaal lekker onder zitten. Had eigenlijk na het vervangen van die rommel dar het idee dat hij anders reed…. maar het was niet hinderlijk, en ik dacht meer dat het aan mij lag, doordat nu alles goed was.
Maar kan het idd zo zijn dat daardoor de banden schuin afslijten?? en wat kunnen nog meer oorzaken zijn?
Alé, ik heb dus voor de apk mijn 2 oude velgen er voor weer opgezet. het knipperlichtje RA was kapot, dat was nog wel even wat puzzelen om dat op te lossen. en mijn ruitensproeierpompje had het begeven vlak voordat ik naar de keuring reed.
Dit allemaal gerepareerd, en hij heeft zojuist weer een apk voor een jaar erop zitten
Al met al mag ik niet klagen over hoe de auto zich houdt, al wil ik wel graag weten hoe die banden zo scheef slijten, want wil de volgende set toch wel iets langer eronder houden….
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 21-02-2005
- Xsara Picasso 1.6i 16v Image
janneman schreef:ZO, na lange tijd weer een update!
......
Al met al mag ik niet klagen over hoe de auto zich houdt, al wil ik wel graag weten hoe die banden zo scheef slijten, want wil de volgende set toch wel iets langer eronder houden….
Rondje uitlijnen??