owkeej.. vandaag was de grote dag: de trip naar rosmalen, om te kijken naar de Chic die daar in de aanbieding (nou ja, aanbieding, 1450 is geen aanbieding) stond.
Eerst naar ‘s hertogenbosch, naar Harm & Gijs toe, en vervolgens met z’n allen naar de dealer (nogmaals bedankt Harm & Gijs ).
Het gaat nu dus, effe voor de duidelijkheid, over deze Chic:
Eenmaal aangekomen, naar binnen gegaan, en naar de Chic gegaan was de eerste reactie maar dat was waarschijnlijk omdat ik naar een mogelijke kandidaat van m’n eerste BX aan het kijken was. De Chic ziet er in het echt stukken beter uit dan op de foto, blinkt mooi, geen deuken (nieteens van die kleine minideukjes). Er is een ding aan te merken op het uiterlijk: de achterspoiler is knudde, compleet doorgezakt, hardstikke verweerd, daar moet dus een nieuwe (gebruikte) op.
‘t interieur is zeer netjes, een brandgat in de bestuurdersstoel, verder prima verzorgt, alleen is het dashboard kassie kaduuk, en de achterramen zijn hand bediend, maar niet voor lang.
onder de motorkap zag ook alles prima uit, niet helemaal kurkdroog, maar dat is standaard voor BXen (voor zover ik op heb kunnen maken uit het forum althans)... dus, volgende stap: starten. hij startte in een keer, geen rare tikken, kraken, piepjes, etc. dus tot nu toe prima bevallen. Vering lijkt ook te werken, al heeft ie wat moeite met de hoogste stand.
volgende stap: proefrit. met z’n allen in de Chic, Harm (Gijs dus ops:) achter het stuur (meeste ervaring, dus..). We scheuren het terrein af: stop lampie met nog een lampie (heb effe niet kunnen zien welk) aan, maar na korte tijd weer uit. dus: rijden. wat ziet het oog als eerste opstakel: een drempel. normaal geen probleem, dus waarom nu wel… Na de drempel waren we anders van mening. stop lampie en dat ander lampie waren nogal irritant aan het knipperen, maar doofden na een tijdje weer. dus: motorkap open en checken die hap. ‘t LHM niveau was nogal laag (lees: behoorlijk aan de lege kant), en 4 veerbollen compleet versleten. Tot zover dus de proefrit.
dus, kort samengevat, een zeer nette auto (in mijn ogen), maar met een aantal gebreken (slot aan bestuurderszijde was kapot, spoiler, dashboard kassie (allebei eigenlijk..), veerbollen versleten, etc.).
De vraagprijs was overigens al trug gebracht van 1450 naar 1250, aangezien ik geen auto inruilde, maargoed 1250 voor DIE auto was veel te veel, dus waren we een stukkie gaan discussieren. Na een tijdje waren we tot de conclusie gekomen dat 700 euro wel een nette prijs zou zijn voor die auto, maargoed, da’s 550 verschil met de huidige vraagprijs. Alle moed bij elkaar geraapt en het voorgelegd aan de verkoper. De verkoper ging accoord met 750, maar dan wel zonder APK, zonder garantie, zonder whatever. gewoon zoals de auto in huidige staat was… Daar gingen we niet mee accoord aangezien het toch een auto van 12 jaar oud is, en dat er geen APK op zat, dus we wilden wat zekerheid. Ons tegenvoorstel: 750 MET apk, uiteindelijk waren we het erover eens, 800 inclusief apk, zonder garantie (en nogmaals bedankt Harm & Gijs, zonder jullie zou ik echt hardstikke afgezet zijn).
Ik heb dus een BX Chic met 157600 KM gekocht voor 800 euro, zonder garantie, met apk, met gratis 4 versleten veerbollen, en gratis een lege tank benzine, maar MET de zeer luxe stoelen met lende steun (en die zitten me toch een eindje lekker, niet normaal)
Binnenkort maar even naar de locale Citroëndealer gaan wat veerbollen halen en een nieuw slot voor het bestuurdersportier. ‘t is zowaar een BX waar een onderhoudsboekkie bij zat, waar zowaar het contactsleutelnummer in staat. Lucky me.
Volgende week zaterdag zal ie (als alles goed gaat) hier in de oprit staan, en zal ik (proberen) wat foto’s te maken.
Proficiat met je aankoop!
ga je voor die bollen naar Arets?
je zou ook eens naar Steinbusch in heerlen/landgraaf kunnen gaan (meen op de beitel…..) die is gespecialiseerd on hydropneumaten!
Tom Duckpower schreef:Proficiat met je aankoop!
ga je voor die bollen naar Arets?
je zou ook eens naar Steinbusch in heerlen/landgraaf kunnen gaan (meen op de beitel…..) die is gespecialiseerd on hydropneumaten!
Ik heb meerdere keuzes, ik was net bij Aerts (dacht ik toch.. geen idee) maar die waren al gesloten. Ik kan ook naar Koelman gaan (officiele Citroen dealer) aangezien ik ook dat slot nodig heb.
De beitel ligt toch in kerkrade? (sorry voor het ontbreken van de hoofdletters af en toe, m’n shift knop doet het maar half), dat is de nodige kilometertjes hier vandaan, Koelman is net een kilometer.
Ik ga in ieder geval eens rondsurfen.
thanks trouwens
Rob van Loo schreef:Gefilliseteerd jungske, mit diene iejste BX!!! Este in de buurt kumps bringste mèr eine kroesjele-vla mit sjoem mit…
Grts. Rob
danke en is jot wah? ich num dat waal mit
deur63 schreef:Tom Duckpower schreef:Proficiat met je aankoop!
ga je voor die bollen naar Arets?
je zou ook eens naar Steinbusch in heerlen/landgraaf kunnen gaan (meen op de beitel…..) die is gespecialiseerd on hydropneumaten!Ik heb meerdere keuzes, ik was net bij Aerts (dacht ik toch.. geen idee) maar die waren al gesloten. Ik kan ook naar Koelman gaan (officiele citroën dealer) aangezien ik ook dat slot nodig heb.
De beitel ligt toch in kerkrade? (sorry voor het ontbreken van de hoofdletters af en toe, m’n shift knop doet het maar half), dat is de nodige kilometertjes hier vandaan, Koelman is net een kilometer.
Ik ga in ieder geval eens rondsurfen.
thanks trouwens
arets is op de hommerterweg (grote weg richting brunssum)
en steinbusch ligt op de kissel.
Bij een citroen-dealer betaal je meestal veel uurloon. ik weer dat het bij arets meevalt. met Steinbusch heb ik persoonlijk geen ervaringen omdat ie alleen aan bollen auto’s doet, en die hebben we thuis niet…
Adres + tel.nummer van steinbusch:
Citroën Club Heerlen Steinbusch Frans
Kissel 67
6416AA Heerlen
Tel: 045 5708333
Tom Duckpower schreef:
arets is op de hommerterweg (grote weg richting brunssum)
en steinbusch ligt op de kissel.
Bij een citroën-dealer betaal je meestal veel uurloon. ik weer dat het bij arets meevalt. met Steinbusch heb ik persoonlijk geen ervaringen omdat ie alleen aan bollen auto’s doet, en die hebben we thuis niet…
Adres + tel.nummer van steinbusch:Citroën Club Heerlen Steinbusch Frans
Kissel 67
6416AA Heerlen
Tel: 045 5708333
Dankjewel voor de adresgegevens, ik ben maandag meteen effies.
wat betreft het uurloon, ik heb alleen de bollen nodig, niet het erin zetten. Aangezien ik de auto niet van Rosmalen -> Hoensbroek (130 km ongeveer) ga rijden zonder vering.
‘t eronder zetten is al geregeld, tegen betaling uiteraard (ik kan Harm en Gijs blijven bedanken).
‘t gaat in ieder geval wel lukken.
Ga asjeblieft niet, ik herhaal niet, naar Koelman. Die jongens draaien je bij oudere autos echt een poot uit. En dat kan ik uit eigen ervaring zeggen. Standaard Citroen tarief is leuk voor leasemaatschappijen maar niet voor ‘ons’ gewone stervelingen
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:Ga asjeblieft niet, ik herhaal niet, naar Koelman. Die jongens draaien je bij oudere autos echt een poot uit. En dat kan ik uit eigen ervaring zeggen. Standaard citroën tarief is leuk voor leasemaatschappijen maar niet voor ‘ons’ gewone stervelingen
owkeej, spaart alweer een telefoontje zijn die gasten daar zo erg dan?
Veel plezier met je mooie Chic, “deur”. Het lijkt me dat je alles bij elkaar een aardige deal hebt gemaakt. Have fun!
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Mooi zo…...dat is beter qua prijs .....nu maar hopen dat je er een beetje geluk mee hebt….en er geen verborgen gebreken aan zijn.
Enne…..heerlijk hè, die stoel(en)......want ook de voorpassagier zal hem weten te waarderen.
Nog mooier zou het zijn geweest als die lendesteun ook nog eens verstelbaar zou zijn…...maar dan moet je de GT stoel hebben….die heeft verstelbare zijwangen.
Kraken de voorpoten niet als je hem helemaal omhoog en omlaag zet…tijdens het zakken en omhoog komen ??
Ben ook benieuwd hoe je de trekkracht ervaart van de 1.6i motor….mij viel hij wat tegen…..maar hij reed wel weer behoorlijk zuinig op de snelweg…..ruim 1 op 14.
En de achterramen van de Chic zijn nooit electrisch bediend…..dat hebben o.a. de 1.9 TZI ....de TZD en de turbodiesel.
Enfin…..ik ben benieuwd wat er zoal al aan gedaan is…is de oktopus al een keer vernieuwd.. ?
Enne….heb je ook nog een gewone voornaam…..ik wil geen open Deuren intrappen hoor…...dat zou de deur dichtdoen ....desnoods verzin je zelf een voornaam als je je eigen naam niet wilt vertellen….maar dat *deur* vind ik wat moeilijk praten
met z’n allen in de Chic, Harm achter het stuur
Tsk tsk… nou hebben we 2 uur samen opgetrokken en weet je nog steeds niet wie wie is
Gijs is de techneut, ik ben degeen die euh…. die witte GTi heeft
Bram schreef:Mooi zo…...dat is beter qua prijs .....nu maar hopen dat je er een beetje geluk mee hebt….en er geen verborgen gebreken aan zijn.
Enne…..heerlijk hè, die stoel(en)......want ook de voorpassagier zal hem weten te waarderen.
Nog mooier zou het zijn geweest als die lendesteun ook nog eens verstelbaar zou zijn…...maar dan moet je de GT stoel hebben….die heeft verstelbare zijwangen.Kraken de voorpoten niet als je hem helemaal omhoog en omlaag zet…tijdens het zakken en omhoog komen ??
Ben ook benieuwd hoe je de trekkracht ervaart van de 1.6i motor….mij viel hij wat tegen…..maar hij reed wel weer behoorlijk zuinig op de snelweg…..ruim 1 op 14.
En de achterramen van de Chic zijn nooit electrisch bediend…..dat hebben o.a. de 1.9 TZI ....de TZD en de turbodiesel.Enfin…..ik ben benieuwd wat er zoal al aan gedaan is…is de oktopus al een keer vernieuwd.. ?
Enne….heb je ook nog een gewone voornaam…..ik wil geen open Deuren intrappen hoor…...dat zou de deur dichtdoen ....desnoods verzin je zelf een voornaam als je je eigen naam niet wilt vertellen….maar dat *deur* vind ik wat moeilijk praten
over m’n naam, ik heet Mark, ik dacht dat ik dat al een keer had gezegd, maar aangezien ik nogal vergeetachtig ben…
de stoelen zijn echt super volgens mij wil ik nooit meer uit die bx gaan (‘k heb er overigens GTi stoelen in, volgens mij met verstelbare lendesteun).
maar, zoals ik al zei, we hebben niet echt veel kunnen testen aan die wagen aangezien ie niet in een dermate toestand was. De wagen is een aantal keer naar beneden en weer naar boven gezet, en alleen et laatste stukkie van de omhooggaande beweging maakte enig piep geluid, verder was het goed, de HD pomp had nogal problemen, maar da’s logisch als er veel te weinig LHM in zit.
ja wat is er vervangen, da’s niet echt simpel, er zit een onderhoudsboekkie bij, maar staat alleen wanneer de kleine en grote beurten zijn gedaan (wel maar tot 70000, dus da’s nogal jammer), er zat geen doos bonnen bij, dus ik heb geen flauw idee wanneer wat vervangen is. Ik weet alleen dat er een nieuwe D-riem op is gekomen bij 117000 km, staat 157000 op de teller.
qua trekkracht zal het meevallen, ik heb maar een paar vergelijkauto’s:
- de VW Vento waar ik me in verplaats (1.8i, 95 pk dacht ik)
- ‘n Citroën C5 V6 (aka. vliegmachien) waar ik af en toe in wordt verplaatst.
ik denk dat de Chic sneller optrekt dan de Vento, aangezien de Chic een stuk lichter is.
De achterramen van een Chic zijn nooit elektrisch bediend bij een Chic… da’s minder. Ik kan natuurlijk zeggen: dan heb ik de eerste Chic die dat wel gaat hebben, maar dan heb ik wel een aantal gaten in de achterpanelen zitten waar eerst die draaigevallen zaten, en aangezien die deurpanelen anders zijn dan anders…
Harm schreef:met z’n allen in de Chic, Harm achter het stuur
Tsk tsk… nou hebben we 2 uur samen opgetrokken en weet je nog steeds niet wie wie is
Gijs is de techneut, ik ben degeen die euh…. die witte GTi heeft
ops: <——wat kan ik naast dat zeggen?
nu weet ik het in ieder geval wel ops:
‘t Is je vergeven hoor, zenuwen he, als je je eerste BX koopt…
maar dan heb ik wel een aantal gaten in de achterpanelen zitten waar eerst die draaigevallen zaten
Die gaten boeien niet… bij die groene van mij is dat ook, als je de stof een beetje van binnenuit terugduwt zie je er bijna niks van, is absoluut niet storend
Harm schreef:‘t Is je vergeven hoor, zenuwen he, als je je eerste BX koopt…
precies ‘t waren zenuwen. De eerste keer rijden in de BX Chic die mogelijke kandidaat was.
Die gaten boeien niet… bij die groene van mij is dat ook, als je de stof een beetje van binnenuit terugduwt zie je er bijna niks van, is absoluut niet storend
zow, dat Citroën iets te veel stof daar heeft gebruikt, opmerkelijk, normaal doen ze alles zo goedkoop mogelijk (kabelboom..).
‘k kan nu dus een behoorlijk advertentie op marktplaats neerzetten voor alles waar ik naar op zoek ben.. (bumperlippie, spoiler, velgen, el. ramen achter + knoppies daarvoor, en nog een hele hoop). misschien is het makkelijker dat ik eens naar de locale sloop ga