Vandaag ben ik dan toch maar begonnen aan het slopen van de eend. Ik heb lang na zitten denken over de bedoeling van deze opknapbeurt… Ga ik er alleen een nieuw chassis onder zetten, ga ik de koets een beetje oplappen of ga ik het goed aanpakken? Ik ben er nog niet helemaal uit maar ik denk dat ik de koets weg ga brengen om te laten restaureren (daar ik zelf slecht met het lasapparaat door één deur kan..) en dan laat ik ‘m ook maar opnieuw spuiten.. :-k
Maar goed, allemaal toekomstmuziek :-&
Vandaag heeft mijn eend het volgende meegemaakt:
- driehoekjes + voorspatborden eraf
- motorkap eraf (kost wat kruipolie, maar dan heb je ook wat)
- 4 deuren eruit
- stoelen + bank eruit
- rails stoelen + banken eruit
- achterklep eruit + dakje eraf + nummerplaat achter eraf
- achterspatborden eraf
- koplampsteun losgemaakt
Dit alles ging redelijk voorspoedig, ik heb 2 bouten los moeten boren (kruiskopdingen in de voorbumper) en één bout van het rechterachterspatbord los moeten slijpen. De rest wilde allemaal nog wel draaien.
Als ik morgen aan de eend ga werken (wat dus betekend dat ik geen zin heb om iets aan school te doen) dan ga ik proberen om de motor+bak eruit te halen en de koets los op het chassis te zetten. Eraf pakken zal nog even een probleem worden, het stuur zit vreselijk vast, daar moet ik dus nog iets op verzinnen.. 8-[
Voorlopig weet ik wat ik in mijn vrije uurtjes moet doen…
Serge.
Foto’s zijn trouwens te vinden op onderstaande site, ik zal proberen de foto’s elke keer netjes te uploaden (hoewel ik daar meestal niet zo goed in ben…)
http://svogelenzang.spaces.live.com/
:-s
Hey Serge!
Goed werk man! Heerlijk toch, om aan een eend te klussen. Ik mis het zo nu en dan toch wel hoor.
Indien je hulp nodig helpt, laat je het maar horen hè. \:D/
Jammer dat ik de komende tijd erg druk ben, maar ja.
Op de foto’s ziet de koets er redelijk uit, ik heb zeker erger meegemaakt. O:)
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ik vind ‘t ook heerlijk hoor!! Leuk dat je wilt helpen, hij staat wel in Scharendijke (jaja, zoek dat maar eens op) hè!? Ik ga er na de kerstvakantie alleen op de zaterdagen aan werken denk ik, heb ook nog een baan tussendoor… Morgen heb ik nog wel tijd om aan de eend te klussen, hoop dat ik dan nog redelijk wat kan doen..
nog een project om te volgen \:D/
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Leuk project!!
Ik hoop zelf ook ooit nog is een eend op te knappen! Echt gave wagens zijn het, alleen voor mij nu niet erg praktisch…
Xsara_Coupe
Misschien wil ik ook wel eens helpen. Alles wat ik dan bij jouw Eend fout doe, kan ik bij de mijne goed doen
Schijt aan originaliteit.
Leuk Serge!
Hoewel het eendje er niet superslecht uitziet op de foto’s kan je met een algehel restauratie wel een hoop ongein in de toekomst voorkomen.
Mocht je eens wat hulp nodig hebben om iets concreets af te maken dan wil ik best eens helpen. Ik heb er wel wat kennis van (en anders leer ik het snel zat).
Met zo nu en dan een keer wat sleutelen (aan de eend van een ander) en een keer een rondje rijden (in de eend van een ander) blijft het eendrijden ook voor mij leuk. \:D/
Wat leuk dat er zoveel hulp aangeboden wordt!! Alvast bedankt daarvoor, als het nieuwe chassis er is kan ik vast wel wat hulp gebruiken met overzetten van een aantal dingen! Ook wel een leuk excuus om elkaar weer eens te zien toch?
De tweede dag sleutelen zit erop! (Nou ja, dag, eerst lekker uitgeslapen..)
Wat heb ik vandaag gedaan:
- Bedrading gemerkt
- motor + bak eruit gehaald
- stuurstang er uit gehaald (wat zat dat kreng vast!)
- koets losgezet
- uitlaat eraf gehaald
Bij het losmaken van de koets heb ik twee boutjes (de twee voorste) door moeten slijpen, de rest ging eigenlijk makkelijk los. De stuurstang was een heel ander verhaal.
Eerst heb ik netjes het stuurslot eraf gehaald, daarna de bout tegen het stuurhuis aan eruit gehaald en dat beugeltje naar onder geschoven. Toen dacht ik dat ik de stuurstang wel los zou krijgen door aan het stuur te trekken—> niet!!
Daarna met een hamer tegen het stuur geslagen, ging ook niet. Toen met een beitel het gat van de stuurstang iets groter gemaakt aan de onderkant, hielp ook niet veel. Op den duur is het met een grote hamer, een moordenaar en 1,5 uur grof geweld toch nog gelukt… (er moet toch iets tegenzitten.)
Morgen heb ik helaas geen tijd om aan de eend te werken, vrijdag waarschijnlijk ook niet.
Het nieuwe chassis is trouwens ook besteld!!
Fotosite: http://svogelenzang.spaces.live.com is geupdate!
Groeten,
Serge.
P.S.
Marten: rijden mag altijd hoor, heb ik een stok achter de deur als je eens wilt komen helpen!
Elmer: jou eend is toch wel eerder klaar dan de mijne mag ik hopen??
Ohja, nog even een paar vraagjes voordat ik morgen of zaterdag weer verder ga:
- de bouten in de koets zijn los, zit de koets nog ergens anders op het chassis vast?
- waar moet ik verder op letten met het verwijderen van de koets?
- Wat doen jullie met de remklauwen / remleidingen? Zoals je ziet heb ik ze nog even laten zitten, halen jullie ze op den duur toch los of probeer je ze zo over te zetten op het nieuwe chassis?
Bedankt!!!
Is voor mij al weer een tijdje terug dat ik een koets gelicht heb, maar volgens mij moeten de stekkertjes van de tankvlotter er ook af.
Koets zit geloof ik ook nog met twee boutjes aan de brug over de tank gebout.
Ik heb er geen tijd voor maar krijg jeuk in mijn handen als ik de foto’s zie, wat is het toch een leuke auto om aan te werken.
Succes!
Piet Visser schreef:Is voor mij al weer een tijdje terug dat ik een koets gelicht heb, maar volgens mij moeten de stekkertjes van de tankvlotter er ook af.
Wel slim om daar even naar te kijken ja!
Piet Visser schreef:
Koets zit geloof ik ook nog met twee boutjes aan de brug over de tank gebout.
Helemaal achterin de kofferbakbodem bedoel je? Of ergens anders? Zal eens kijken, die achterin de kofferbakbodem heb ik gehad.
Piet Visser schreef:
Ik heb er geen tijd voor maar krijg jeuk in mijn handen als ik de foto’s zie, wat is het toch een leuke auto om aan te werken.
Succes!
Het is zeker een leuke auto om aan te werken, ook om in te rijden trouwens!
Bedankt!!
Nog even iets, ik ben “op zoek” naar nieuw plaatwerk. Ik wil de eend laten spuiten en het is zonde om een deur te spuiten die slecht is of een motorkap die niet strak is. Vandaar dat ik het volgende plaatwerk graag nieuw zou willen hebben:
- voorbumper
- voorspatborden
- motorkap
- achterspatborden
- achterbumper
- deuren
Heeft iemand hier nog tips voor? Welke soorten zijn er (imitatie / origineel)? Wat kost het ongeveer? Waar is het te bestellen? Ik heb mezelf laten vertellen dat de imitatie voorspatborden best goed zijn maar de imitatie achterspatborden geen goede pasvorm hebben.. Wie kan opheldering bieden?
Alvast bedankt!
voge schreef:(...)
Piet Visser schreef:
Koets zit geloof ik ook nog met twee boutjes aan de brug over de tank gebout.
Helemaal achterin de kofferbakbodem bedoel je? Of ergens anders? Zal eens kijken, die achterin de kofferbakbodem heb ik gehad. (...)
Als je achterbank er nog in zou zitten, zouden ze onder je achterbank zitten. Dus op die verhoging in de vloer.
Schijt aan originaliteit.