Lelijke Eend schreef:voge schreef:(...)
Piet Visser schreef:
Koets zit geloof ik ook nog met twee boutjes aan de brug over de tank gebout.
Helemaal achterin de kofferbakbodem bedoel je? Of ergens anders? Zal eens kijken, die achterin de kofferbakbodem heb ik gehad. (...)
Als je achterbank er nog in zou zitten, zouden ze onder je achterbank zitten. Dus op die verhoging in de vloer.
Oh, die! Die mooie glimmende Die zijn er inderdaad ook uit…
Zitten de voorste bevestigingsboutjes voor de koets altijd vastgerot trouwens?? Ik kreeg er echt geen beweging in zonder slijptol hoor!
Tot nu toe weinig aan de eend gedaan, werk gaat voor helaas…
Gisteren wel wat spullen opgehaald:
- nieuwe voorschermen
- nieuwe bumpers + toebehoren (niet rvs, vind de wit/grijze mooier)
André schreef:Die rvs kan je spuiten hoor!
Moeten dan Dyanebumpers zijn… Ziet er niet uit op een eend!
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Oh, daar heb ik verder niet over nagedacht.. Maar goed, deze voorbumper kostte ook niet alles, een nieuwe zit er zo op…
Vandaag heb ik het chassis opgehaald. Het RDW certificaat zit erbij, dat moet goedkomen dus! Ik heb ook nieuwe achterspatborden.
De koets heb ik op een kar gezet en bij de eendenspecialist gebracht, die gaat de volgende reparaties uitvoeren:
- nieuwe bodemplaten
- nieuwe kofferbakbodem
- nieuwe dorpels
- nieuwe voetenbak
Verder is de koets eigenlijk nog best goed. Daarna kan ik ‘m spuitklaar gaan maken.
Ondertussen ga ik beginnen aan het het vervangen van het chassis, hoewel dit de komende tijd niet snel zal gaan (weer op vakantie wachten!)
Zo, ik heb er één veerpot af. De slijptol moest eraan te pas komen maar hij ligt op de grond.. De andere veerpot staat in de kruipolie, 3 van de 4 moeren draaien al…
Dat is ook meteen alles wat ik vandaag heb gedaan trouwens.
Veerpot 2 is er ook af, net zo boers als de eerste.. Slijptol, grote beitel en rammen maar.
De achteras en tank zijn er ook vanaf. De benzineleiding naast de linkerveerpot had ik nog even over het hoofd gezien, tijdens het slijpen kwam ik daar snel achter
a.s. weekend een lang weekend. Ik ga vrijdag naar de autorai maar ik hoop zaterdag dit chassis helemaal kaal te hebben, zodat ik maandag kan beginnen met opbouwen van het nieuwe chassis.
Koets wordt gebruikt als model om een mal te maken voor het opbouwen van nieuwe koetsen, daarom duurt het wat langer. Het laswerk aan de koets zou voor eind april af zijn.
Zo, vier nieuwe schokbrekers besteld bij Jacques Moenen. (33,- p/s)
Ook 2 goede veerpotten besteld op marktplaats, worden als het goed is morgen opgestuurd.
Hee mooi dat je veel zelf doet! Op het moment ben ik ook een 2cv aan het restaureren, heb vandaag de 2 veerpotten op een nieuw chassis gezet. Ik vind het het minst leuke onderdeel. Vooral het los meppen van die bussen. Mijn linkerhand is beurs van het misslaan en mijn rechterarm is flink sterker geworden: echt ouderwets geweldadig rammen is het.
Hoe werk je aan het chassis, heb je de assen er al op?
Het nieuwe chassis staat nog onaangeraakt onder een laagje stof in de schuur. Ik ga zaterdag nieuwe schokbrekers ophalen, de vooras van het oude chassis slopen en dan ga ik maar eens beginnen.
Ik heb gelukkig de beschikking over een grote schuur, goed gereedschap en een heftruck.
De veerpotten heb ik met een grote slijptol van het oude chassis geslepen, ging echt niet anders. Daarna de andere helft (je kunt er zo lekker bij met de slijpschijf) met een beitel losgeslagen, dat was ik ook snel zat…
Lees dat ‘t bij jou niet veel anders ging?
Ik ben benieuwd hoever ik zaterdag kom, ik laat ‘t hier wel weten!
voge schreef:
Ik heb gelukkig de beschikking over een grote schuur, goed gereedschap en een heftruck.
Wat moet je met n heftruck? Met twee man til je zo de koets op en de motor kan je ook alleen wel optillen.. Of lift je de hele eend daarmee?
voge schreef:Het nieuwe chassis staat nog onaangeraakt onder een laagje stof in de schuur. Ik ga zaterdag nieuwe schokbrekers ophalen, de vooras van het oude chassis slopen en dan ga ik maar eens beginnen.
Ik heb gelukkig de beschikking over een grote schuur, goed gereedschap en een heftruck.
De veerpotten heb ik met een grote slijptol van het oude chassis geslepen, ging echt niet anders. Daarna de andere helft (je kunt er zo lekker bij met de slijpschijf) met een beitel losgeslagen, dat was ik ook snel zat…
Lees dat ‘t bij jou niet veel anders ging?
Ik ben benieuwd hoever ik zaterdag kom, ik laat ‘t hier wel weten!
En hoe heb je de veerpotten er af kunnen krijgen: het was allemaal nog heel? Naar mijn inzien kun je wel slijpen, maar krijg je de veerpotten er niet mee uit. En ja, bij mij was het ook een shitklus. Roest, vast gerotte zooi, veel gescheld, zere handen en armen verder, er zat zelfs bloed van mij op de veerpotten . Ik dacht nog aan fotograveren maar dat ging mij te ver
Al een beetje gevorderd dan?
Als je een stukje van de bussen aan de veerpotten af slijpt, dan hoeft er minder materiaal door de bussen die aan het chassis vast zitten. Echter, dan slijp je wel vrij makkelijk je trekstangen mee door. Ook kan je, bij de ‘chassis bus’ waar die gleuf in zit de bus die aan de veerpot zit in de langte open slijpen zodat deze (iets) minder klemt. Het helpt een beetje dus en alle beetjes helpen
Schijt aan originaliteit.
Tsja, ik weet ook nog niet wat ik opnieuw monteer en wat niet..
Ga nu in ieder geval mijn nieuwe schokbrekers halen en vanmiddag de assen overzetten op het nieuwe chassis…
(dat is in ieder geval de planning, zie wel wat ervan komt)
Heb je (puur voor de zekerheid) ook nieuwe transversebouten gekocht ? Gewone bouten zijn niet sterk genoeg, dus zet die er niet in.
Schijt aan originaliteit.