Ik heb een probleem met m’n BX, namelijk dat de ABS kabelboom kaduuk is, draadbreuk. Dus ik ben op zoek naar een andere, waar niet in geknipt is. Op marktplaats en zo kom je ze wel eens tegen maar vaak zijn er dan stekkers losgeknipt.
Ligt er misschien eentje in het onderdelenmagazijn? Zo niet, zou iemand me dan een berichtje kunnen sturen als je ergens een sloop-BX tegenkomt waar ABS op zit? De kabelboom uitbouwen heb ik in een uurtje wel gepiept.
Ik hoop dat ik er de komende maand één tegenkom, want de APK zit er weer aan te komen. Een gewone keuring zal misschien nog wel goed gaan (abs lampje afgekoppeld), maar bij een steekproef val ik geheid door de mand…
Hier nog een plaatje van de oude:
Alvast bedankt,
JM
Edit: ik verplaats deze naar het algemene BX gedeelte omdat het niet direct BX Club gerelateerd is. Voor vragen aan het magazijn: mail naar technische-commissie_at_no_spam_bxclub.nl
Ha JM,
Als je em toch los hebt liggen: waarom meet je de draadboom niet door om em te repareren? Lijkt me een stuk makkelijker dan een nieuwe boom zoeken…
Groeten,
Jan
De breuk zit in de coax, dat repareert zo lastig Ik heb er destijds al andere sensoren bij gekocht maar het zat voor de sensoren zelf….
Mbt ABS, als de sensoren en draadboom weg zijn, zit het er dan nog wel op voor de APK?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
abs
Volgens mij niet, als het erop zit moet het functioneren, maar dat zit er niet meer. ABS is voor deze jaren niet verplicht, vraag anders eens een keurmeester, of aan de rdw, via email.
Succes, Jonne
Nee vooral niks aan de RDW vragen, maak je alleen maar slapende honden wakker mee. Ballentent. Maar idd, als het voor die jaren niet verplicht is en het zit er niet op, dan hoeft het ook niet te werken. Bij mijn ‘78’er CX bijvoorbeeld achtergordels, die heb ik eruit gehaald voor de APK want die waren niet helemaal okselfris.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
gewoon lampje eruit is voldoende, ik kan me niet voorstellen dat de eventuele rdw-meneer de bx naar buiten gaat rijden om de abs uit te proberen. ik heb bij mijn ex-bx hetzelfde gedaan, ook lampje losgekoppeld en geen vragen gehad bij de apk. ook geen steekproef trouwens
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
T(h)ijs schreef:De breuk zit in de coax, dat repareert zo lastig Ik heb er destijds al andere sensoren bij gekocht maar het zat voor de sensoren zelf….
Klopt inderdaad, ergens in de coax tussen de connector in de motorruimte en de stekker onder de stoel. Ik had de connector in de motorruimte al losgemaakt, de kabel wat ingekort en de connector er weer op geknutseld, maar dat hielp niet, dus de breuk zit denk ik een stukje verderop. Het zijn ook van die connectors die je eigenlijk niet los krijgt zonder ze te verklooien.
Wat eventueel wel zou kunnen is de hele coaxkabel inclusief connector tot aan de grote gele stekker onder de stoel te transplanteren, daar zal iets beter aan te solderen zijn, maar eenvoudig zal dat niet zijn.
T(h)ijs schreef:
Mbt ABS, als de sensoren en draadboom weg zijn, zit het er dan nog wel op voor de APK?
Tja, het hydraulisch controleblok maakt nog fysiek deel uit van het remsysteem, dus in die zin denk ik dat het afkeur is omdat dat niet werkt of aangesloten is. Als ik dat blokje zou bypassen door wat extra (om)leidinkjes te plaatsen, ben ik ook van het probleem af, ook al zijn er wel sensoren, computers, draden en noem maar op. Dat zit dan immers allemaal ‘los’ in de auto, althans niet verbonden aan het remsysteem, en dat is niet verboden (lijkt mij).
mssl: Mocht je toevallig in de buurt zijn en je wilt even gaan kijken dan graag, maar doe niet te veel moeite want de kans is groot dat ‘ie al plat is, lijkt me.
Een ‘gewone’ APK is ie al minstens twee keer doorgekomen zonder ABS lampje, maar bij een steekproef kijken ze wel even beter volgens mij en dan ben ik de Sjaak
Bedankt voor de reacties in elk geval!
Groeten,
JM
Bij de APK moet hij gewoon goed remmen, dus links en rechts op elke as redelijk gelijk. Mag geloof ik 10 of 20 % afwijken. Dus als de auto verder goed remt dan is er niks aan de hand. Als er duidelijk aanleiding is om aan te nemen dat er iets mis mee is zal er wel verder naar gekeken worden anders niet. Als alles er normaal uit ziet dan komen ze er ook niet achter. Dus de draadboom gewoon laten zitten en t lampje eruit halen, als ie goed remt komt ie zonder problemen door de keuring.
voor de apk moet de abs werken omdat het erop zit alleen lampje is niet voldoende omhem er door te krijgen want er staat inmers groot op de auto abs verder waarom zou je het eraf halen als je het ook gewoon kan maken
Waarom zou de ABS moeten werken? ABS is er voor als je moet remmen op gladde ondergrond en in extreme situaties. Op een remmentestbank zal de ABS niet gaan werken. De keurmeester moet op een bepaalde manier remmen daarbij zal ie niet gaan blokkeren. Dus als de keurmeester niks apparts ziet of voelt en de remtest is goed dan wordt ie goedgekeurd.
citroenc2 schreef:voor de apk moet de abs werken omdat het erop zit alleen lampje is niet voldoende omhem er door te krijgen want er staat inmers groot op de auto abs verder waarom zou je het eraf halen als je het ook gewoon kan maken
Precies, en dat het werkt zien ze doordat het lampje aan gaat bij contact aanzetten, en vervolgens weer uitgaat. Helemaal geen abs-lampje is officieel ook afkeur. Dat het nog steeds goed is gegaan komt doordat ze bij een gewone keuring niet zo goed kijken en de afkorting ‘abs’ op de achterklep over het hoofd zien.
Ik zou het natuurlijk kunnen truken door de kabelboom er weer in te zetten, en dat iets met een relais knutselen waardoor het lampje aan en weer uit gaat, dan zou ik een steekproef wel overleven.
Maar uiteindelijk vind ik ook dat het gewoon moet werken
JM
abxsport schreef:Waarom zou de ABS moeten werken? ABS is er voor als je moet remmen op gladde ondergrond en in extreme situaties. Op een remmentestbank zal de ABS niet gaan werken. De keurmeester moet op een bepaalde manier remmen daarbij zal ie niet gaan blokkeren. Dus als de keurmeester niks apparts ziet of voelt en de remtest is goed dan wordt ie goedgekeurd.
omdat het op de auto zit moet het ook werken heb de zelfde discussiegehad met de mistlampen waar van ze eruit zijn maar werd toch afgekeurd omdat de kabels en de schakelaar nog op de auto zit dus dan moeten ze werken was het antwoordt
de zijn zat keurmeesters die niet zo nou kijken en zeggen goedgekeurd maar als je volgens de apk regels kijk wordt de bx zo afgekeurd en daarbij de abs is ook voor de veiligheid er want het ziter niet voor niets op
citroenc2 schreef:omdat het op de auto zit moet het ook werken heb de zelfde discussiegehad met de mistlampen waar van ze eruit zijn maar werd toch afgekeurd omdat de kabels en de schakelaar nog op de auto zit dus dan moeten ze werken was het antwoordt
de zijn zat keurmeesters die niet zo nou kijken en zeggen goedgekeurd maar als je volgens de apk regels kijk wordt de bx zo afgekeurd en daarbij de abs is ook voor de veiligheid er want het ziter niet voor niets op
Zou ik toch een andere keurmeester zoeken, als ik jou was. Zelfs als ik alleen de peertjes uit mijn mistlampen haal, tellen ze niet meer als mistlampen en hoeven ze het niet te doen… ABS is volgens mij geen harde eis voor de APK, en de regel: “als het erop zit moet het werken” bestaat niet!
Maar ben het wel eens met: als het kan, moet je het repareren…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:citroenc2 schreef:omdat het op de auto zit moet het ook werken heb de zelfde discussiegehad met de mistlampen waar van ze eruit zijn maar werd toch afgekeurd omdat de kabels en de schakelaar nog op de auto zit dus dan moeten ze werken was het antwoordt
de zijn zat keurmeesters die niet zo nou kijken en zeggen goedgekeurd maar als je volgens de apk regels kijk wordt de bx zo afgekeurd en daarbij de abs is ook voor de veiligheid er want het ziter niet voor niets opZou ik toch een andere keurmeester zoeken, als ik jou was. Zelfs als ik alleen de peertjes uit mijn mistlampen haal, tellen ze niet meer als mistlampen en hoeven ze het niet te doen… ABS is volgens mij geen harde eis voor de APK, en de regel: “als het erop zit moet het werken” bestaat niet!
Maar ben het wel eens met: als het kan, moet je het repareren…
dan moet de citroen dealer hier toch maar eens terug naar school gaan zo werd dat verteld ik ben geen keurmeester dus ga dan ervan uit wat wordt verteld
Dit is niet voldoende voor je?
rma_zxnl schreef:verder heb ik een ABS kabel liggen voor achter (NIEUW!) ... intresse ? 25 eur !
Greetz Ruud
(zie Aangeboden: “BX onderdelen”)
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
“als het erop zit moet het ook werken”. geldt dit ook voor de trekhaak?
ik heb nog nooit een apk-keurmeester erop kunnen betrappen dat ie mijn stekkerdoos van de xantia aan het doormeten was.dus…..
trouwens, heb je je abs computer-unit al eens getest? ik heb er hier een liggen die in orde is, mocht het nodig zijn. uiteraard van een bx uit ‘91.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0