Rammelend geluid met toeren mee
Bixem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22

Gepost: 30 december 2006 12:31 AM

Allen,

Sinds enige maanden rijd ik een XM V6 12v 1995 aut.
De laatste tijd valt onder het rijden een rammel op die met het toerental meegaat. Maw, de snelheid van het geratel gaat gelijk op met de stijging van het toerental. Dit houdt op als ik harder dan 60 km/h rijd.

Nu heb ik in het verleden eens een motor droog gereden. Lang verhaal, laat maar. In ieder geval heb ik sindsdien een fobie voor het oliepeil. Het oliepeil van de XM controleer ik wekelijks (nooit alleen afgaan op metertjes!) en die is goed. Het gerammel heeft daar volgens mij dus niets mee te maken.

Het gerammel is er ook als de airco uit is en de blower op nonactoief is gezet. Ik dacht zelf namelijk dat het gerammel komt van de bladen van de fan. Maar als de blower uit staat, dan draait de fan m.i. niet en dus zou het dat niet kunnen zijn.

Kort en goed, heeft een van jullie een gedachte bij dit verhaal?

BTW, de dame is fantastisch. Ik heb eerst 4 BXen gereden, maar de XM is echt een tikkeltje van een andere orde. Een blijvertje.

Groeten

Bixem

Bixem

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4870

- Xsara Scootertje.
Gepost: 31 december 2006 03:06 AM
  [ # 1 ]

Hee Bixem

Het kan de spanrol zijn, die van de distributiesnaar!! En of een aandrijfas, versnellingsbak?
Rateld de motor ook bij stationair draaien? of alleen bij rijden? :-k
succes :p

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  

Bixem
< 100 berichten
Rank

Gepost: 31 december 2006 11:44 AM
  [ # 2 ]

@ eXpelliarMus

Thanx voor je input.

Ratel is alleen bij het rijden. Dat maakt het ook lastig om na te gaan waar het geluid vandaan komt. Om nu met de motorkap open te rijden met een baksteen op het pedaal Wink

Het geluid lijkt zo’n beetje uit het dashboard te komen, op die hoogte. Ik zat gisteren zelf nog te denken aan iets met de aircopomp of zo.

Je reactie boezemt genoeg angst in om er snel gedegen naar te (laten) kijken. Ik wil toch wel uitsluiten dat er een riem knapt (ik meende wel dat de aandrijving via een ketting gaat, niet via een riem) of een versnellingsbak gaardraait. Ik kan er meer leven als de airco het begeeft (nooit aan namelijk), maar dat is anders bij meer vitale onderdelen.

Groet,

Bixem

Bixem

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 31 december 2006 12:56 PM
  [ # 3 ]

ik zat te denken aan de lange riem die de airco-pomp en de waterpomp aan drijft, maar dat moet je onder de motorkap kunnen horen.

Ik heb het ook eens gehad toen ik andere velgen monteerde, daarbij zat het plaklood aan de binnenkant en schuurde langs de remklauw

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 820

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 31 december 2006 04:46 PM
  [ # 4 ]

Kijk eens of je het geluid ook hoort als je de auto in zijn vrij zet en gas geeft. En als je de auto op de brug zet met de wielen vrij.

Bij mij hoorde je het als de auto in zijn vrij toeren maakte. Bleek een kapotte motorsteun te zijn.

Als ik ermee was doorgereden had ik een groot probleem gehad. Nu was het wel wat werk, maar niet dramatisch. Was overigens ook bij een V6 automaat.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4870

- Xsara Scootertje.
Gepost: 31 december 2006 06:20 PM
  [ # 5 ]

Hee Bixem

Het kan ook aan je uitlaat liggen, het gedeelte van het uitlaatspruitstuk tot aan de één na laatste demper degenen die dwarsligt, hebben we bij onze tct ook gehad, die kan ook zo’n rammel geven. FF nakijken \:D/
Succes [-o<

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  

Bixem
< 100 berichten
Rank

Gepost: 31 december 2006 07:28 PM
  [ # 6 ]

Heb net eerst nog eens de olie in motor en versnellingsbak gepeild. Was okay, niet boven max, maar zeker niet onder min. Vervolgens toeren gedaaid in P en in N, in beide gevallen niet de ratel. Wel met rijden. Ik moet deze week dus eens langs een kenner (met brug) rijden. Bedankt voor de ideeen, ik neem ze mee voor het diagnose stellen.

Met peilen checkte ik ook waar je versnellingsbakolie moet bijvullen, maar dat staat niet in het instructieboekje. Eens checken op het forum.

Cheers

Bixem

Bixem

Profiel  

Bixem
< 100 berichten
Rank

Gepost: 07 januari 2007 11:29 PM
  [ # 7 ]

Misschien voor de gezamenlijke kennis aardig om het resultaat van de vraag van dit lijntje te weten.
Het geluid bleek te komen van de kabel die tussen versnellingsbak en stuurbekrachtigingsunit loopt. De kabel is bedoeld, zo begrijp ik, om de bekrachtiging aan te passen aan de snelheid. Dus afhankelijk van overbrenging. Dus was het geluid niet te horen bij kel toeren, maar alleen bij feitelijke snelheid.
Wat olie in de kabel volstond.

Grt

Bixem

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook