Hallo,
Ik heb een probleempje waar ik geen raad mee weet: De lampjes boven de gordels willen niet uit! Gisteren heb ik voor het laatst met mijn auto gereden, vanmiddag zag ik dat de lampjes brandden. De knop op het dashboard waarmee je ze normaal bedient doet raar: als ik de knop indruk, gaan de lampjes fel branden, zoals normaal. Als ik de knop uitzet gaan de lampjes niet uit maar worden ze zwak, als een dimmer.
Hoe kan dit komen? Is de knop kapot zodat ie niet uitgaat maar nog een zwak stroompje doorlaat of kan het wat anders zijn? Wat kan ik hier aan doen, iemand tips?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Op de lampjes staat altijd 12V, ze worden geschakeld door een massa te maken (via schakelaar op dashbord of in de deur).
Er is ergens een kabel, die -zwak- massa maakt, waarschijnlijk bij het deurcontact.
Oplossing: deurschakelaars demonteren en bedrading eraan inspecteren.
Citroen!
er is ook nog de schakelaar in het dashboard, met bedrading die de oorzaak kan zijn.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
citrods schreef:er is ook nog de schakelaar in het dashboard, met bedrading die de oorzaak kan zijn.
Als je het verhaal van TS goed leest, zal je begrijpen dat het probleem NIET in de schakelaar op het dashbord zit. Deze maakt normaal aarde en laat de lampjes op normale sterkte branden. Ik tip de draden naar de deurschakelaars….
Citroen!
Hoi,
Mijn deurschakelaars hebben het nog nooit gedaan, lijkt me sterk dat die het ineens een beetje gaan doen toch? Ik vind het vreemd: ineens branden de lampjes op halfstroom, de dashboardschakelaar reageert min of meer normaal: bij indrukken gaan de lampjes volledig branden… Ik verdenk zelf die schakelaar, hoe krijg ik die los? Met een schroevedraaiertje eruit wippen?
P.S.: gisteren wel een uur door enorme plensbuien gereden, kan vocht misschien ergens iets hebben veroorzaakt wat niet hoort?
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Bij mij geeft de deurschakelaar (ik heb er maar 1 aan de bestuurderskant) een zwakker licht dan de binnenschakelaar. Misschien dat de deurschakelaar ineens weer verbinding maakt, en vast zit of zo? Succes met zoeken!
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DriverD heeft gelijk. 99% van alle keren is de draad naar je deurschakelaar ergens een beetje kaal. Wat ook gebeurt is dat de derschakelaar pen( die van plastic is) een beetje inslijt zodat nu dedraad weer een beetje aarde maakt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
okiedokie, dan zal ik die schakelaars eens proberen los te pielen en nakijken…
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
M'thijs schreef:okiedokie, dan zal ik die schakelaars eens proberen los te pielen en nakijken…
voorzichtig trekken. Heel makkelijk trek je het deurschakelaartje eruit en verlies je de aansluitingen op de draden.. die je dan niet meer te pakken krijgt…....
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Is onlangs je contact slot vervangen of los geweest?
Ik had hetzelfde probleem, bij mij bleek er een draadje klem te zitten bji het contactslot, deze maakte massa waardoor de binnenverlichting bleef branden.
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Wonder boven wonder is het probleem weer verdwenen… Ik had de accupool losgemaakt zodat de lampjes de accu niet zouden leegtrekken. Afgelopen week de auto niet gebruikt en gisteren had ik ‘m even nodig, dus de accupool weer ff vastgezet, en auto gebruikt. De lampjes deden weer wat ze altijd al deden: enkel branden met dashboardknop, anders niet.
Ik vermoed dat het vocht is geweest (de auto staat altijd binnen en heeft dus een week kunnen drogen), want het probleem manifesteerde zich na 2 uur door stortbuien te hebben gereden.
Maar goed, als het weer gebeurt check ik de deurschakelaar wel (die doet trouwens niks…)
En na weer een fikse regenbui begonnen ze weer spontaan te branden! Nu dus maar eens de deurschakelaar losgepield, deze deed het nooit en was ook gecorrodeerd. Dus de boel schoongemaakt, nieuwe isolatietape erop en toen was het probleem opgelost, ook had ik ineens licht als ik de deur opende!
Zo blijft de DS leuk, trelkens weer kleine dingen fiksen!
Vanmorgen had ik een afspraak bij Chyparse, de bollen zitten weer vol! Meteen ook een deurschakelaar meegenomen voor de andere deur, dus nu zijn ze allebei weer ok!
Bedankt voor de tips mensen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Geen dank, waren alle auto’s maar zo simpel te fixen als en DS he?
Citroen!
ja, mensen klagen vaak dat een DS ellende is qua sleutelen enzo en storingsgevoelig is, maar volgens mij is dat onzin. Tot nu toe kon ik vrijwel alles aan mijn auto zelf doen, soms idd wat lastig maar ltijd met bevredigend resultaat!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
bogaard77 schreef:M'thijs schreef:okiedokie, dan zal ik die schakelaars eens proberen los te pielen en nakijken…
voorzichtig trekken. Heel makkelijk trek je het deurschakelaartje eruit en verlies je de aansluitingen op de draden.. die je dan niet meer te pakken krijgt…....
Bij ‘EVA’ deed de binnenverlichting het niet via de schakelaar aan de bestuurderskant, helaas heb ik er maar één draadje op zitten (na demontage ), het andere is losgeschoten voordat de schakelaar uit de A-stijl kwam.
Hoe krijg ik mijn draadje uit de A-stijl terug?
Wie biedt uitkomst in dit kleine ongemak…
vlietmansje schreef:bogaard77 schreef:M'thijs schreef:okiedokie, dan zal ik die schakelaars eens proberen los te pielen en nakijken…
voorzichtig trekken. Heel makkelijk trek je het deurschakelaartje eruit en verlies je de aansluitingen op de draden.. die je dan niet meer te pakken krijgt…....
Bij ‘EVA’ deed de binnenverlichting het niet via de schakelaar aan de bestuurderskant, helaas heb ik er maar één draadje op zitten (na demontage ), het andere is losgeschoten voordat de schakelaar uit de A-stijl kwam.
Hoe krijg ik mijn draadje uit de A-stijl terug?
Wie biedt uitkomst in dit kleine ongemak…
Tijdje pielen met een lasdraadje en een zaklampie
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!