Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Ik ben eigenlijk HEEL benieuwd naar wat voor een banden er onder jullie ZXén zittem
zelf zweer ik bij pirelli P5000 DRAGO’s ...
Greet Ruud
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Alles wat er 2ehands voor weinig te koop is, maar wel goed profiel heeft en iets van een merk is
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Ik heb er Michelin Energy’s onder liggen, en nu mijn achterremmen het weer doen durf ik er ook weer hard mee door de bochten.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Bij mij ligt er nu michelin (E3A respectievelijk A2) onder, maar bij de eerstvolgende vervanging gaat er waarschijnlijk Pirelli P3000’s of Nokian NRT 2 (ipv E3A) onder respectievelijk Goodyear UG7 of Bridgestone Blizzak LM20 (ipv A2) onder.
Michelin Energy’s, prima banden voor onze Break.
In ieder geval een stuk beter dan de Vredenstein’s die er eerder onder zaten.
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
GoodOldDiesel schreef:Alles wat er 2ehands voor weinig te koop is, maar wel goed profiel heeft en iets van een merk is
haha… zo kan je idd ook rijden ja!
maar zo als ik al zei, heb div. citroens gehad met P5000 er onder… en om eerlijk te izjn… ik vind het een wereld band!, beter dan dat franse spul, daar heb ik altijd al grip problemen mee gehad… zelfs onder mijn toenmalige mini ... ok, dat was de maat 145SR10
Greetz Ruud
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Zelf zweer ik bij Michelin Energy, wat de P5000 betreft, die vond ik niet zo best onder mijn 306 Break.
Vanaf het moment dat er 4 Michelin’s onder zaten was het comfort en grip een stuk beter.
Wat je ook kiest, neem in iedergeval niet de huismerkbanden van Kwikfit of andere fastfitters, dat spul remt voor geen meter op nat wegdek.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
ZX1.4i schreef:Zelf zweer ik bij Michelin Energy, wat de P5000 betreft, die vond ik niet zo best onder mijn 306 Break.
Vanaf het moment dat er 4 Michelin’s onder zaten was het comfort en grip een stuk beter.Wat je ook kiest, neem in iedergeval niet de huismerkbanden van Kwikfit of andere fastfitters, dat spul remt voor geen meter op nat wegdek.
Ach achter boeit dat niet zoveel… 70% van de remkracht zit immers voor…. Meestal heb ik goede banden voorom en achter eigenlijk alles tot het gewoon kaal is.
Ja je kan niet scheuren, maar schiet dat zoveel op dan? Ik rij nu al een jaar of 7 zo en nooit problemen gehad. Bovendien het is toch zonde als je een auto sloopt om de banden zomaar weg te doen? En soms wandeld er wel iets leuks voorbij. Laatst 4 205 14 inch speedlines met nette toyo’s een mm of 6/7 voor 100. Daar kan de bandenboer niet tegenop
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
GoodOldDiesel schreef:ZX1.4i schreef:Zelf zweer ik bij Michelin Energy, wat de P5000 betreft, die vond ik niet zo best onder mijn 306 Break.
Vanaf het moment dat er 4 Michelin’s onder zaten was het comfort en grip een stuk beter.Wat je ook kiest, neem in iedergeval niet de huismerkbanden van Kwikfit of andere fastfitters, dat spul remt voor geen meter op nat wegdek.
Ach achter boeit dat niet zoveel… 70% van de remkracht zit immers voor…. Meestal heb ik goede banden voorom en achter eigenlijk alles tot het gewoon kaal is.
Ja je kan niet scheuren, maar schiet dat zoveel op dan? Ik rij nu al een jaar of 7 zo en nooit problemen gehad. Bovendien het is toch zonde als je een auto sloopt om de banden zomaar weg te doen? En soms wandeld er wel iets leuks voorbij. Laatst 4 205 14 inch speedlines met nette toyo’s een mm of 6/7 voor 100. Daar kan de bandenboer niet tegenop
Ja, zelfs zonder banden kan je die dingen weer voor die prijs kwijt! ....
Greetz Ruud
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
195/50/15 Toyo Proxis T1R. Heb ze nog nooit horen piepen met droog wegdek of voelen glijden met nat wegdek. Ondanks dat ik in de grote bochten (snelweg) alles wegrij
Wordt er soms alleen een beetje misselijk van
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
GoodOldDiesel schreef:Ach achter boeit dat niet zoveel… 70% van de remkracht zit immers voor…. Meestal heb ik goede banden voorom en achter eigenlijk alles tot het gewoon kaal is.
Ja je kan niet scheuren, maar schiet dat zoveel op dan? Ik rij nu al een jaar of 7 zo en nooit problemen gehad.
?? Goede banden hebben niks met scheuren te maken, maar met je veiligheid. Dat jij als een opa rijdt, betekent nog niet dat je geen goede banden nodig hebt . Gevaar schuilt achter elke hoek namelijk. En ik vermoed dat jij in die 7 jaar echt wel een paar keer op of net over de rand van je grip bent geweest. Maar dat merk je soms niet eens.
Goede banden kunnen je net die halve meter eerder doen stilstaan, of bijdragen aan die uitwijkactie waardoor je dat leven van die fietser, jezelf of je passagiers spaart.
De kwaliteit van huismerkbanden van kwikfitters is echt twijfelachtig. Ze slijten harder, zijn slecht te balanceren en bieden weinig tot nauwelijks grip bij slechte weersomstandigheden.
Bij auto’s met een langere wielbasis is het trouwens verstandig om de goede banden achter te hebben ipv voor.
Heel slim (maar niet heus) om de slechte achterbanden achter te monteren.
Als je een keer last krijgt van aquaplaning, weet je precies wat ik bedoel!!!
Mensen die een slipcursus gedaan hebben, zullen eigenlijk ook altijd op goeie banden rijden.
Niet alleen aquaplaning, maar als je grip achter slechter is en je verliest je grip eens in de bocht, dan sta je dus achterstevoren als de slechte banden achter liggen!
Als de slechte banden voor liggen dan heb je alleen wat onderstuur en dat is veel makkelijker op te lossen (door gewoon langzamer te gaan rijden, ofwel: gas los laten).
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Maarten Deen schreef:Niet alleen aquaplaning, maar als je grip achter slechter is en je verliest je grip eens in de bocht, dan sta je dus achterstevoren als de slechte banden achter liggen!
Als de slechte banden voor liggen dan heb je alleen wat onderstuur en dat is veel makkelijker op te lossen (door gewoon langzamer te gaan rijden, ofwel: gas los laten).
Das wel het laatste wat ik doe als ik onderstuur heb, gas los laten. Dan weet ik zeker dat ik ga! Plankgas en deurdonderen!
En ja dan breek ik liever achter uit. 1 keer gehad en gek genoeg niet alleen vanwege de banden. Deze waren toen voor de verandering eens goed.
En je staat niet meteen achterste vooren… Je kan het alleen wel opzoeken. Dat bedoel ik met scheuren. Ik rij niet als opa, maar ook niet als een F1…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Pardon? Als je voorbanden al geen grip meer hebben dan vererger je het onderstuur met een voorwielaandrijver alleen nog maar erger met gas geven en weet je zeker dat je tegen de stoeprand aan knalt.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
GoodOldDiesel schreef:
Ach achter boeit dat niet zoveel… 70% van de remkracht zit immers voor…. Meestal heb ik goede banden voorom en achter eigenlijk alles tot het gewoon kaal is.
Ieks. Had je je nooit gerealiseerd dat je om te sturen de achterbanden net zo hard nodig hebt?
De meeste bestuurders kunnen een achterwielslip (als gevolg van een zijdelings griptekort in de bocht) niet opvangen, terwijl een grip van de voorwielen geen enkel probleem is. Bovendien wordt je voor een voorwielslip op tijd gewaarschuwd (voel je in je stuur) en voor een achterwielspil niet.
Kortom: oude discussie, maar monteer de beste banden achter! Niet voor niets dat alle bandenfabrikanten en slipscholen dat adviseren.
Als je de slechtste banden voor heb voel je beter de grenzen van de grip en kun je je daar makkelijker op aanpassen. Meja, dit is een oude discussie die eens in de zoveel tijd weer oprakelt.