Motorblok ingebouwd, volgende probleem
Dominate
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 15-11-2004

Gepost: 15 november 2004 07:36 PM

Hallo daar beste mensen,

bij toeval vond ik dit leuke forum, ik zocht eigenlijk een elektrisch schema voor de ZX 1.6i uit ‘94, maar ik krijg die niet gevonden. Toen zag ik hier een link die niet werkte, naar een boek van Haynes over de zx, die kennelijk overal en nergens te downloaden is (link plzzzzzzzzz).
Als ik de auto wil starten, gaat mijn toerenteller op 30 staan, de startmotor gaat draaien, maar de auto start niet Smile. Mijn vader wil alles gaan doormeten, vind ik wel goed maar ik denk dat het gewoon niet goed aangesloten zit…

wie kan er helpen plz??

bij voorbaat dank

Zx 1.6i 1994

Profiel  
 
WaJo
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004

- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Gepost: 15 november 2004 07:55 PM
  [ # 1 ]

he hallo,

Via de volgende link heb ik vorige week een deel van de haynes kunnen downloaden.

 

Hopelijk heb je daar iets aan.

(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}


Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 november 2004 08:08 PM
  [ # 2 ]

Ook welkom Razz

Via het downloadgedeelte kun je bij de manuals komen.

Welke motor had je hiervoor in je auto? dezelfde 1.6i?

De toerenteller in de 1.6i word direct aangestuurd door de ECU, als deze meteen op 30 gaat staan en de motor niet wil starten, dan ben ik bang dat de ECU overleden is. Heb je al gecontroleerd of de bougies vonken?
Hierbij ga ik er even vanuit dat alle elektra goed is aangesloten en niet beschadigd of aangetast is.

PS: Ik heb nog een werkende ECU met onstekingsmodule voor een 1.6i liggen.

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 15 november 2004 11:01 PM
  [ # 3 ]

Heeft het blok al gedraaid?
Ik zou eerst de volgende dingen controleren.
Heb je vonken als je de bougie van 1 cilinder (aangesloten) tegen de kop houdt?, als dat niet zo is, heb je vonken als je de bougie tegen de motor zelf houdt?

Als je bij de kop geen vonk hebt, maar bij de motor wel dan is de massa niet goed van de kop. Er zit een hele dikke, niet gelijdende pakking tussen de kop en de motor zelf. De bougies hebben massa nodig in de kop, dus zorg dat dit goed zit. Als je bij de kop wel vonken hebt, controleer dan de benzinetoevoer en de aansluitvolgorde van de bougiekabels.
Als je helemaal geen vonken hebt kan het aan de CPU, de lambdasonde, de massa, de bobine, of aan een kortsluiting liggen. Als het goed is kan je ook nog de CPU resetten, maar dat doet deze ook als hij lang van de stroom af is geweest.

Dus Draai een bougie eruit, kijk of je vonken hebt, en omschrijf verder als het kan ook wat de (start) motor precies doet en of je totaal geen ontbranding hebt of slechts gedeeltelijk ofzo. We kunnen dan vast gerichter antwoorden.
We horen het wel! Succes!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 15 november 2004 11:10 PM
  [ # 4 ]

Als ‘ie niet vonkt, dan ruik je het wel.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 15 november 2004 11:23 PM
  [ # 5 ]
Willem schreef:

Als ‘ie niet vonkt, dan ruik je het wel.

Maar dan weet je nog niet waar het probleem zit.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 november 2004 02:58 AM
  [ # 6 ]
theiz schreef:

Als je bij de kop geen vonk hebt, maar bij de motor wel dan is de massa niet goed van de kop. Er zit een hele dikke, niet gelijdende pakking tussen de kop en de motor zelf. De bougies hebben massa nodig in de kop, dus zorg dat dit goed zit.

De kopbouten waar de cylinderkop mee vastzit geleiden toch wel? Of is het gebruikelijk dat het motorblok en de kop een eigen massa aansluiting hebben?

Je kan ook je ene hand op de motor leggen (metalen gedeelte) en een vinger op de bougie, dan voel je ook wel of dat ding vonkt Wink (Grapje, niet doen hoor Exclamation ). Heb dit helaas een keer aan den lijve ondervonden, fijn is het niet ik kon me bijna niet meer bewegen, gelukkig duwde iemand anders heel snel die kabel uit mijn handen.

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 16 november 2004 11:04 AM
  [ # 7 ]

onstekingsmodule Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 november 2004 11:10 AM
  [ # 8 ]

Om een schok te voorkomen klem ik de bougie altijd in een Startkabel met de andere kant aan het blok. En ja de kopbouten geleiden!
Als die dikke aarde draad er niet op zit gaat de startmotor niet rond.
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 16 november 2004 12:56 PM
  [ # 9 ]

Ik kreeg mijn auto na de inbouw niet aan de praat, en bij mij geleiden die bouten dus blijkbaar niet Tegen het blok had ik een vonk, tegen de kop niet!. Opgelost door de massadraad van de kop te verbeteren, en nu draait de motor als een zonnetje. Ik heb al weer 12.000km gereden met mijn nieuwe blokje! Ik moet overigens wel zeggen dat mijn kabelboom erg slecht is. Kan wellicht ook daar aan liggen….

Profiel  
 
Dominate
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 15-11-2004

Gepost: 18 november 2004 01:46 PM
  [ # 10 ]

Wow man Smile

ik had nooit zoveel reactie verwacht, ten eerste wil ik jullie allemaal bedanken. Die Haynez manual is ownage, maar wij hebben zelf de bekabeling niet goed zitten. De auto heeft een tijd op gas en benzine kunnen rijden, waardoor we eerst die schakelaar ertussen uit moesten halen, dat is gisteren gebeurd. De ECU die werkt, geeft gewoon 12v en alle bekabeling ook. De benzine-pomp hoor je nog niet werken, misschien is daar iets mis mee, maar daarnaast weet ik zelf ook al dat er niet gevonkt wordt, dus dat wordt ons volgende probleem. Op het aansluit van dat “ding” die de vonken moet maken, zitten 3 draadjes en 2 draadjes zijn afgeknipt en hangen er los bij :S. Ik sta maar een beetje mee te kijken naar wat me vader doet, en ik snap er ondertussen niets meer van. Maar ja, het schema dat uit de Haynez komt is echt goed, daarmee komen we denk ik wel verder.

dan nog even dit: “Draai een bougie eruit, kijk of je vonken hebt, en omschrijf verder als het kan ook wat de (start) motor precies doet en of je totaal geen ontbranding hebt of slechts gedeeltelijk ofzo. We kunnen dan vast gerichter antwoorden. “

Dat hebben we dus gedaan, en er vonkt niets. Waarschijnlijk dus omdat de bekabeling niet helemaal goed is aangesloten nog dan. Voor mij was het beter als er iets van letterlijk foto’s bij stoned van de aansluitstukken, en de plek waar het thuis hoort Smile. Maar ja, dat zal verder ook wel niet dus gaan we vanavond de benzine pomp controleren.

Dus tot slot,
nogmaals iedereen bedankt voor de reacties Smile

Profiel  
 
giellie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 03-06-2004

Gepost: 19 november 2004 02:03 PM
  [ # 11 ]
Dominate schreef:

Wow man Smile

.....dus gaan we vanavond de benzine pomp controleren.

Let wel op dat de benzinepomp het alleen de ongeveer 1ste seconde doet als je het contact aanzet.

Giel

Profiel  
 
Dominate
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 15-11-2004

Gepost: 20 november 2004 05:02 PM
  [ # 12 ]

Zo jongens,

de benzinepomp is goed Smile.
We hebben even naar de ECU gekeken, op zich geeft hij wel wat stroom. De auto heeft eventjes een teken van leven gegeven, hij had even een ontploffing Smile. Uh, waar ik eigenlijk mee zit is dat er niet gevonkt wordt. Hij heeft kennelijk eventjes een keer gevonkt, maar nu vonkt hij niet meer. Ik vraag me af, of dat paarse aansluitstuk dat je onder de bougies inplugt, echt maar met 3 kabeltjes aangesloten moet zitten Smile. Volgens mij heeft iemenad ermeej gekloot, want er zitten nog 2 kleine kabeltjes bij die onaangesloten zijn. Kan dit van de gas installatie zijn, die er nu uit is?? Verder, hoe kan het zijn dat er niet wordt gevonkt? en hoe kan ik dit controleren. Het kan volgens me vader nu zijn dat de ECU box kapot is :’(, of dat de ontstekings opname, die pulsjes stroom geeft niet werkt. De pulsgever :S, op de versnellings bak. Iemand een idee?
Ook de toerenteller gaat op 3000 staan als je het contact aan zet :S.
Ik las net dat het iets met de pulsmeter is, maar we komen er niet uit!!!!!!

En is er iemand bereid tegen een vergoeding anders misschien even een kijkje te komen nemen SmileSmile, ik woon in Helmond (Noord-Brabant).

Alvast weer bedankt.
Ik wordt gek van die ZX Razz

Profiel  
 
Dominate
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 15-11-2004

Gepost: 22 november 2004 02:52 PM
  [ # 13 ]

ff onder de aandacht brengen weer Smile

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 26 november 2004 06:01 PM
  [ # 14 ]

is je bobine of verdelerkap niet gewoon slecht ?

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 november 2004 06:24 PM
  [ # 15 ]

een toerenteller die met contact aan op 3000 gaat staan is zeker niet goed. Ergens zitten een paar draden niet goed…Maar waar…Effe een zx vant zelfde type zoeken en naast elkaar vergelijken… Rolling Eyes

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook