Ik rij nu in een grijze XM 2.0i uit 1992. Maar er zijn inmiddels wel een paar min puntjes aan deze auto…
Eerst de eerste dingen maar eerst, ik moet er weer een apk op knallen en het enige min puntje dat ik kan ontdekken is dat er een volkswagen golf met zijn trekhaak mijn knipperlicht links voor in de bumper aan gort heeft gereden. Dat wil zeggen dat het buitenste glaasje, dat van plastic is nu ontbreekt. De rest van de unit functioneerd nog prima en knippert vrolijk oranje… moet ik dit nog vervangen voor de APK?
Nu het tweede ding. Ik heb al een berg plezier van mijn XM gehad, maar ze is lang niet moeders mooiste meer. Het linker voorscherm kan een hoop botox gebruiken om de rimpels eruit te halen, het rechter voorscherm heeft kennis gemaakt met een stuk hout van een asociaal kind dat zijn frustratie op mijn auto moest uiten. Het rechter voorportier heeft kennis gemaakt met een paaltje toen mijn zusje voor het eerst aan het parkeren sloeg.
Er moet een nieuwe hoogte regelaar in aan de voorkant en sinds een tijdje trilt de auto als een bezetene als je op bepaald asfalt boven de 100 gaat rijden, dit is erg goed te voelen in bochten. Er zit geen speling op de kogels, dus ik moet nog uitzoeken wat dit is.
Ze heeft met 3 keer naar frankrijk en 1 keer naar engeland gebracht, voor de rest gebruik ik haar niet zo veel, want ik rij meer op de motor…. Als ik nu nog mijn wielen moet laten balanseren, de wagen moet laten uitlijnen en de hoogte regelaar moet vervangen, dan vraag ik me wel eens af of het het allemaal waard is om aan te houden. Begrijp me niet verkeerd, ik vind een XM geweldig, maar voor al dat geld zou ik ook in een leuke BIKS kunnen stappen.
Wat zou ik nou eens doen? En wat zou dat trillen kunnen zijn? En moet ik het knipperlicht vervangen?
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Re: Er moet nieuwe APK op mijn XM en nog wat puntjes
plofkop schreef:... en sinds een tijdje trilt de auto als een bezetene als je op bepaald asfalt boven de 100 gaat rijden, dit is erg goed te voelen in bochten. Er zit geen speling op de kogels, dus ik moet nog uitzoeken wat dit is.
Ik ben geen expert, maar het trillen-fenomeen dat je nu noemt, heeft mij een keer een aandrijfas gekost…. Ik ben er doodleuk mee doorgereden onder het motto van ‘hè, wat raar, dat getril, wat zou dat kunnen zijn’ en toen stond ik na een 80km wel stil met een auto die toen zo trilde dat ik er niet meer fatsoenlijk mee kon rijden.
MAAR, het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat de wielen gebalanceerd moeten worden, dat heb ik ook al eens gehad, dat trilt minder en is constanter, waartegen het getril bij de aandrijfassen eigenlijk erger zou moeten worden…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
die knipper is geen probleem voor de Apk.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Dat trillen is een kwestie van uitsluiten van oorzaken, een aandrijfas kan je ook controleren op speling net als de kogels. Op bepaalde snelheden trillen duidt al snel op balanceren.
Een hoogteregelaar vervangen is ook zo veel moeite niet, koop een Haynes en de rest volgt vanzelf.
Je kunt op veel sloperijen wel plaatwerk vinden, een deur vervangen is een eitje en ook het spatbord vervangen is erg simpel.
Al met al moet je rekenen op het volgende, mits je het zelf doet.
Haynes € 30
Hoogteregelaar sloop € 15
Balanceren € 40
Twee spatbord € 50
Deur € 50
Kortom, voor 200 euro is je XM weer mooi en rijdt ze super.
Ik zou het wel weten! Een bx is tof, en XM niet te vergelijken!!1
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Zelf doen is nooit zo’n probleem… de tijd echter… ik ga volgende week mijn xm wel eens op de brug zetten… De wielen er even af en kijken of ik ergens een loodje zie missen… dan weet ik dat ik dat wiel moet hebben…
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Je kunt ook je voor- en achterwielen ff omwisselen. Een wiel met een lichte onbalans verneem je achter niet en daarmee kun je kostenloos checken of het idd een wiel is of een as.
Animal triste post coitum
plofkop schreef:Zelf doen is nooit zo’n probleem… de tijd echter… ik ga volgende week mijn xm wel eens op de brug zetten… De wielen er even af en kijken of ik ergens een loodje zie missen… dan weet ik dat ik dat wiel moet hebben…
precies aad, je hebt nu vakantie
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:plofkop schreef:Zelf doen is nooit zo’n probleem… de tijd echter… ik ga volgende week mijn xm wel eens op de brug zetten… De wielen er even af en kijken of ik ergens een loodje zie missen… dan weet ik dat ik dat wiel moet hebben…
precies aad, je hebt nu vakantie
doe je mee
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Er zit weer apk op de xm… we kunnen weer een jaar rijden…
Zolang ik wielen heb, rij ik!