Ongelukje, Aanrijding in Mierlo
Volgens mij is dit, sorry, was dit een xantia.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Jep dat is er een. Had net zelf een topic gepost maar jij was wat eerder
Ik vroeg me dus af na het zien van dit hoe het gesteld staat met een xantia en een frontal crash.
Oftewel komt een xantia wel acceptabel door een crash test?
zit al redelijk krap in de auto 2.05m in lengte.. en wil m’n benen nog wel wat langer gebruiken
PS: als je .jpg achter de url zet kan je hem als img plaatsen in het bericht zelf.
C4 Cactus 1.2
Gezien het feit dat het een frontale botsing tegen een boom is vind ik dat deze Xantia er bijzonder goed vanaf komt.
De brandweer neemt vervolgens met het slachtoffer geen risico’s en knipt zo’n beetje alles weg wat in de weg zit.
kDacht dat het eerst om dit geval ging:
MIERLO - Een automobilist is maandagmiddag om het leven gekomen toen hij in Mierlo tegen een boom reed. Dat heeft de politie laten weten.
Meteen na de botsing vloog het voertuig in brand. Voorbijgangers die het ongeval zagen gebeuren, probeerden tevergeefs de man uit het voertuig te halen. Het slachtoffer overleed ter plekke. De toedracht is onbekend.
Ik vind de xantia er nog genadig vanaf gekomen. Hopen dat de bestuurder het nog na kan vertellen
Zo zie je maar hoe stevig een boom is eigenlijk
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Trieste gebeurtenis. Ook voor de ooggetuigen. Edit: ik haal nu wat door elkaar zie ik.
Momentum schreef:Oftewel komt een xantia wel acceptabel door een crash test?
Een Xantia komt zeker niet goed uit de crashtest. De koets vervormt veel te veel, zelfs voor een model uit 1993. Gelukkig is bij type 1b wat meer versteviging aangebracht en type 2 is al weer een stap vooruit.
Laat ik nou een type2 hebben met 2 airbags + zijarbags en ABS. Je moet er alleen niet op gaan vertrouwen. Een boom is en blijft hard.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Wat ik mij wel afvraag is hoe de bestuurdersstoel in deze positie is gekomen. Zou men dit naderhand hebben gedaan of is dit tijdens de klap zijn gekomen.
Ik heb menigmaal gelezen over (oudere) wagens waarbij het interieur bij ongevallen te wensen over laat.
Zo kunnen dus inderdaad stoelen verbuigen, gordelbevestigingspunten afbreken, loszittende dasboardonderdelen gelanceerd worden enz…
Daarentegen zijn er nog altijd mensen die hun hoedenplank vol bouwen en hun kids los op de achterbank zetten. De grootst bepalende factor qua veiligheid zit nog altijd achter het stuur.
M&M schreef:Ik neem aan naderhand zodat er gemakkelijk een ‘wervelplank’ onder de bestuurder kan worden geschoven , voor veilige ‘afvoer’ zonder verdere trauma ...
Inderdaad. Als de toestand het toelaat ook iemand plat neerleggen als tie aan ‘t infuus ligt zeg maar.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gelukkig! Vandaar de onthoofding, duidelijk!
patje74 schreef:Wat ik mij wel afvraag is hoe de bestuurdersstoel in deze positie is gekomen. Zou men dit naderhand hebben gedaan of is dit tijdens de klap zijn gekomen.
Ik denk dat ze ff wat meer ruimte hebben willen creeeren tussen slachtoffer en het dak, voordat ze het eraf knipten.
Overigens vraag ik mij af of de inzittenden er wel zo genadig vanaf gekomen zijn. Die boom staat namelijk precies op de plek waar het blok hoort te zitten. Dus waar is dat blok heen gegaan!? Zo te zien zit die nu op de plek waar de voetenbak van de bestuurder hoort te zitten….
Animal triste post coitum
metro2005 schreef:Ik vind de xantia er nog genadig vanaf gekomen. Hopen dat de bestuurder het nog na kan vertellen
Zo zie je maar hoe stevig een boom is eigenlijk
Of de xantia er nu wel of niet genadig vanaf is gekomen, hangt toch wel enigszins samen met de snelheid waarmee de boom geraakt werd…..
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Dit doet frontaal met 110 op een vangrail:
‘t word wat krap in ‘t vooronder, blok is ietwat naar achteren gekomen :
Maar de kooi bleef in vorm:
En de bestuurder stapte ongedeert uit, stak een peuk op en belde 112, ondergetekende dus…
Dit was overigens een Type 2 uit “98
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
ai dies total !
Zonde zonde zonde.
Maar vertel wat is de oorzaak geweest?
C4 Cactus 1.2
In een bocht naar links, bij regen, over een viaduct, op de linker rijstrook rijden en dan nog scherper de bocht insturen omdat iemand vanaf de middelste rijstrook op je af komt…
http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?t=7867
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG