Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
‘t Is ff wennen…
Geen winterbanden, maar wintervelgen van 225/45 R17 naar 195/60 R15…
Nu met standaard stalen velgen met Michelin bandjes, om m’n l.m. velgen een beetje de bijtende pekel aanvallen te besparen.
Valt al meteen op dat het Michelin rubber veeeeel soepeler is dan het stugge Fuldarubber voor. Alleen de grip van de Michelins ivm de Fulda in nat weer viel me een beetje tegen, misschien ook niet goed te vergelijken met nog maar 3 mm profiel. Met een kleinere omtrek zal je ook misschien wel sneller wielspin hebben bij het stevig optrekken. Bij een rotonde wil IeksEmmu ook wat meer rechtdoor…
Maar goed, waarom de velgenwissel? Het profiel op de brede banden was niet genoeg voor een natte winter, wel nog voor een zomer en dan vervangen door een nieuwe set Goodyear Eagles, 550,- (als ik tegen die tijd daar de centen voor heb). Nu weet ik ook dat die Michelins met standaard maat lekker soepel rijden, en misschien dan volgende winter écht winterrubber eronder… (duur he autorijden…)
Ik heb wel het idee dat ieksEmmu wat naar links trekt, is dat makkelijk zelf te verhelpen door ergens aan een stangetje te verstellen?
Ik vond die andere velgen veel mooier stefan ! maarja… t kost allemaal duur, ik moet ook nog nieuwe banden, zodra ik geld heb ga k dat ook ffe doen….
Het naar linkstrekken van je auto kan verschillende oorzaken hebben, degene die ik zelf zo uit mijn hoofd weet, zijn de volgende:
Verschillende remblokken (leeftijd/slijtage), je auto trekt dan alleen met remmen naar links of rechts.
Als het met gewoon rijden is, dan moet je waarschijnlijk even de auto uitlijnen en balanceren, kan zijn dat je een keer een stoeprandje ofzo geraakt hebt.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hmmmm, ik weet niet precies hoe het linkstrekken zit met een XM zonder diravi. Ik heb in de mijne aan het schutbord, bestuurderskant een wieltje waarmee ik de diravi kan stellen (weet iemand toevallig welke kant welke kant op is?)
Mijn Haynes komt binnenkort (paar dagen) binnen, dan zoek ik het even op voor je.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Tuurlijk zijn de lm velgen mooier, maar nu kan ik ze eens lekker met een tandenborstel schoonmaken van binnen en van buiten. En een nieuw Chevronlogootje erop plakken, dat schijnt te moeten…
Het zal waarschijnlijk uitlijnen/balanceren zijn, want de remblokken zijn iets van 4 mm, dik nog wel genoeg lijkt me.
Ik zal eens in mn eigen Haynes kijken (heb het niet bijdehand op mn werk)
:fijnsturen
Tuurlijk zijn lichtmetalen velgen mooier!!!
Maar op deze manier hou je ze ook mooi!
Maar op zich kan het niet zo heel veel kwaad.
Als je je auto toch elke week wast dan kan de pekel niet zo heel veel aanrichten. Je kan natuurlijk ook na een ritje je velgen met koud water ff schoonspoelen. Natuurlijk niet doen als het vriest.
Mvg Joost
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Ik weet niet of het tussen mn oren zit, maar met die 15"velgen trekt ieksEmmu nu sneller op… draait nu ook hoger in de toeren op de snelweg… minder zuinig?
ieksEmmu schreef:Ik weet niet of het tussen mn oren zit, maar met die 15"velgen trekt ieksEmmu nu sneller op… draait nu ook hoger in de toeren op de snelweg… minder zuinig?
wat was je orginele velgmaat? Groter dan 15 inch?
Ik had 13 inch velgen onder m`n charade gezet (15 inch orgineel) en het keteltje accelereerde als `n idioot, veel sneller dan met z`n orginele velgjes eronder, alleen de topsnelheid viel terug van 180 naar ca. 175 km/u en ook het brandstof verbruik steeg met ca. 5% (was ook beduidend breder rubber dan orgineel van 165 naar 180) maar hij plakte letterlijk aan de weg. Dus ja; kleinere velgen=snellere acceleratie=minder topsnelheid=hoger verbruik; de prijs die je betaald om BMW`s en andere “wegvervuilers” bij het stoplicht eruit te trekken.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
17 inch waren zijn de zomervelgen, maar dan wel weer een lagere band natuurlijk.
Dus van 225/45 R17 naar 195/60 R15.
Wie rekent ff de omtrek uit?
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Je zal maar met kruissnelheid 135 km/u naar Z-Frankrijk moeten rijden, nu met 4000 toeren maakt ie eigenlijk best veel rumoer…
Kan ook aan mn beetje lekke demper liggen, met sportief geluidje…
uhm hoeveel was een inch ook alweer?
101.25mm+17inch+101.25mm=
en
117mm+15inch+117mm toch? of moet je het er maar 1 keer bijtellen?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
omtrek 195/60/15: 193.2 cm
omtrek 225/45/17: 199.3 cm
is 3,1% verschil
Is dat merkbaar?!?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De 17’ zijn zo’n 3% langere afrol, dus dat merk je zowiezo in je km teller, en hij zou ook beter moeten trekken met de 15’ er onder. 3% is niet enorm veel, maar mogelijk wel merkbaar denk ik.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Zo mn 15” wintervelgen zijn er weer af…
Ik dacht verstandig te zijn en de 17” velgen met de beste banden voor te doen. Dus de Goodyears die voorheen achter zaten naar vóór en de wat mindere Fulda’s naar achter. Dus ik prutsen in de eigenlijk net te smalle garagebox met mn nieuwe Aldi krik (goed ding!). Velgje voor velgje gewisseld. De boel weer van de bokken af en in de rijstand. Starten en in zn achteruit de box uit… hm das vreemd geen beweging… ah daar gaat het al een beetje, misschien de remblokken die ff wat slepen… hm het blijft aanlopen… Wat nou weer?!
Ik kijk tussen de spaken naar mn remmen… WTF! de klauwen voor lopen aan tegen de velg! Blijkt dus dat de voor en achtervelgen verschillende maten hebben…
Kon ik weer opnieuw beginnen… ditmaal nog ff klooien om twee velgen tegelijk de lucht in te houden…
Weer wat geleerd… Staat toch wel erg lekker die 17” velgjes…
ieksEmmu schreef:Ik dacht verstandig te zijn en de velgen met de beste banden voor te doen.
Veel gemaakte fout, de beste banden naar achter, onderstuur is makkelijker op te vangen dan overstuur…En daarbij is de achterzijde toch al lichter dan de voorzijde dus kun je in de regen de grip achter goed gebruiken.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI