Dag!
Ik ben me aan het orienteren. Eerst was ik van plan om een volvo 440 2.0 te kopen. Deels om de lage onderhoudskosten, deels om het comfort/veiligheid.
Nu heb ik laatst in de xantia van een collega gereden en dat sprak me ook erg aan. Maar nu is mijn vraag: Is de Xantia (boven de 200.000km) ook een betrouwbare auto? Hoe zit het met de onderhoudskosten en welke motor kan ik het best nemen: 1.8 of 2.0 qua zuinigheid, soeplesse en betrouwbaarheid?
Ik weet dat het nogal wat vragen zijn maar ik ben tot nu toe ook nog citroen-leek..
Wie kan me informeren?
groet,
Jeroen
betrouwbaar zijn ze wel maar het ligt ook heel erg aan de bestuurder van zo auto kwa onderhoud en warm rijden enz verder om wat voor 18 en 20 gaat het
1.8 16v is een zeer betrouwbaar en soepel blok die de xantia ook nog eens heerlijk vooruit krijgt. Ik zou voor dat blok of de 2.0 16v gaan.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Als je een zuinige rijden bent zal een 1.8 16v waarschijnlijk iets zuiniger zijn. Hou je wel van een beetje doorrijden dan is de 2.0 16v veel fijner rijden en maakt het verbruik niet zo gek veel uit.
de 2.0 16v is wel een veel soepeler motor (filerijden in z’n 3) en ook pittiger. Net dat beetje oemph wat de andere motoren missen (ok, een 2.1TD misschien niet)...
Hoeveel km je op een liter rijdt is echt berijder afhankelijk. Ik zit daarin aan de pessimistische kant met 1:9-1:10 met uitschieters naar 1:6-1:7 (don’t ask ops: ). Maar ik heb ook 1:12 en zelfs 1:13 gehoord…
Qua betrouwbaarheid: Als ‘ie netjes alle beurten heeft gehad, en je let op ‘bekende’ dingen als Krukaspoelie (tijden s distri-riem verv) bollen, stabistangetjes en of de koppeling nog lekker werkt, kun je iha rustig tot 3-4 ton doortuffen…
En da’s leuk, want met +200.000km kosten ze bijna niks meer
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
ok, dus 1:12 is in principe wel haalbaar? ik rijd vrij relaxed, ben geen racer.
fjeroen schreef:ok, dus 1:12 is in principe wel haalbaar? ik rijd vrij relaxed, ben geen racer.
hoeveel km rij je want een xantia g3 is al zeer snel rendabel
eh.. ik denk zo’n 20.000 - 30.000 per jaar. Hoe zit dat met zo’n g3? moet je dan niet kromliggen voor de wegenbelasting?
Op G3 rij ik nu ongeveer 1:8-1:9 denk ik. Ik betaal ipv 44 nu 62 euro aan HB en tank 34 liter voor ca 17 euro, waar ik dan zo’n 300Km mee verder kan…
300 km op benzine was voor mij 30 Liter dus zo’n 38 euro. Ofwel, bij de eerste tankbeurt al op 3 euro winst bij 1x tanken per maand…
grofweg: 20.000km/10*0,8 eur = 1600,= - 12*18= een dikke 1400 euro per jaar goedkoper…
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
Ik heb nu een maand ervaring met de 16V op LPG en haal met gemak 1 op 10. Met een rustigere rijstijl moet 1 op 11 makkelijk haalbaar zijn.
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
fjeroen schreef:eh.. ik denk zo’n 20.000 - 30.000 per jaar. Hoe zit dat met zo’n g3? moet je dan niet kromliggen voor de wegenbelasting?
Dan zou ik een TD nemen…maar wie ben ik
HDI is natuurlijk nog mooier, zeker als het de 110 pk versie is, die haalt met gemak 1 op 19.
Bram schreef:fjeroen schreef:eh.. ik denk zo’n 20.000 - 30.000 per jaar. Hoe zit dat met zo’n g3? moet je dan niet kromliggen voor de wegenbelasting?
Dan zou ik een TD nemen…maar wie ben ik
Jij bent dat mannetje die 7 diesels per jaar “verslijt”
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Heb zelf een 2.1 TD Break, zo’n 2,5 jaar geleden gekocht, nu inmiddels ruim 90.000 probleemloze kilometers mee gereden. Wel de normale beurten en aandacht gehad.
Tot nu toe heeft deze dame me totaal 0,18/km gekost(incl.diesel, geschatte afschrijving, verzekering en wegenbelasting, etc.).
In eerste instantie ben ik Xantia gaan rijden vanwege de HP, en niet vanwege het al dan niet voordelig rijden. Je volgt wat dat betreft tocht je gevoel.
Een 2.1 TD is dan volgens mij ook zeker de moeite van het overwegen waard.
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
TD of HDi nemen. Heerlijk en betrouwbaar. WB iets hoger maar door lager verbruik en lage onderhoudskosten best loonend
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
zijn die 16v motoren zó onzuinig als hier gesteld wordt?
In mijn xantia 2.0 8v reed ik gemiddeld 1 op 14 met uitschieters naar 1 op 12 en 1 op 15
(zelfs een keer bijna 1 op 17 mee gereden )
In mijn huidige xantia, een 1.6 8v rij ik tussen de 1 op 10 en 1 op 15 afhankelijk van veel stad of veel snelweg.
qua betrouwbaarheid, de xantia kent een paar zwakke punten (deursloten, hoogteregelaar achter en de ‘bekende’ problemen als rammelende stabistokjes en achter draagarmlagers en slechte constructie van de uitlaat bij breaks.
heb zelf weinig problemen gehad met de xantia, erg betrouwbare auto.
maar een volvo rijdt ook lekker
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
hammie schreef:Jij bent dat mannetje die 7 diesels per jaar “verslijt”
Zo ja….wat wil je daar mee zeggen dan ?