Hoi hoi,
zit ik net bij men ouders, want pa is vandaag jarig, dus lekker vlaai eten
en m’n schoonbroer zegt dat z’n pa een nieuwe auto kocht, want sinds die met pensionering is doet z’n Xsara diesel te weinig kilometers, hij kocht een benzine
dat kan ik dus niet laten koud worden he, die Xsara is van ‘98 en heeft 100.000 echte kilometers op de teller en ziet er heel goed uit, daarenboven is ie steeds onderhouden in de garage waar ik zelf ook al sinds jaar en dag klant ben
ik meteen gebeld en gezegd: niet overgeven aan de garage, ik kom hem wel halen
dus, ik ga volgende week ergens eigenaar worden van die Xsara, en m’n AX’je 1992 gaat dan de deur uit, want vanaf mei ga ik elke dag naar Brussel moeten (160 km/dag)
kan ik met m’n Picasso rijden en me vrouwtje met de Xsara, want zij moet ook dagelijks zo’n 50 km’s rijden
nu, waarom dit geleuter, ik wil graag info van een Xsara 1,9 SD 1998
alles is welkom
evt ingescande folders van destijds, ik ben vooral geïntresseerd in de gegevens van de motor
ik heb al wat ‘gegoogled’ doch zonder deftig resultaat
grts
[egres]
edit/ tis een 1,9 D SX ipv een 1,9 SD !!
_______________________
Xsara type I 1,9D / 1998
BMW E93 3.0i 6L
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Een sd is volgens mij een turbo diesel met het vermogen van een ‘ongeblazen’ diesel, dit ivm milieunormen.
Maar mooie kmstand, kan nog jaren mee…
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Inderdaad, een SD is in feite een turbo-diesel, maar met een turbo pomp die vééél minder druk levert dan een ‘gewone’ turbo pomp. (tot zover mijn kennis)
en ja, als ik ‘m hier heb maak ik wel is een plaatje
_______________________
Xsara type I 1,9D / 1998
BMW E93 3.0i 6L
Wat ik over de SD weet:
Het is wel degelijk een turbo maar inderdaad de “Soft-turbo Diesel”.
De 1.9d levert ongeblazen 70pk,
de soft-turbo levert met zacht blazen 75pk,
en de ‘echte’ turbo blaast hard, goed voor 90pk.
De motor is ook in de Xantia geleverd.
Deze motor heeft geen Intercooler, de 1.9TD wel, scheelt best wel wat PK’s.
Op de kleine turbo na is de motor bijna identiek aan de 1.9D, voor zover ik dat kan zien in de Revue Technique.
Hè...nooit geweten dat die SD motor ook nog in andere Citroens zat, dan alleen de Xantia (SD) ? ops:
Ik ben ze trouwens in NL nog nooit tegen gekomen.
Ik heb mij altijd afgevraagd wat voor nut die motor had, slechts 4 pk meer dan een ongeblazen 1.9 D…en naar ik me herinner maakte die Xantia SD ook meer toeren dan de echte TD (ander bak dus), ben benieuwd hoe dat met de Xsara zit.
Re: SD???
XsaraVTS schreef:hey mensen
ik ben 1e autotechnicus bij een citroen dealer en ik ben nog nooit een Xsara 1,9 SD tegen gekomen ik weet dat de motor in de xantia is gebruikt . en dat er in de xsara qua diesels alleen een 1.9D (DW8) en een 2.0 HDI motor geleverd zijn.
dus dit kan een uniqum zijn of er is iets anders aan de hand.
groeten Jeffrey
Dat vermoeden heb ik ook al ja.
Misschien alleen in het buitenland ?
Overigens is ook de TD (van 90 pk) hier geleverd in de Xsara.
Leopoldsburg ligt zeker in Belgie ?
nog ni van gehoord van de 1.9SD
en kwoon toch ook in België.
net boven Leopoldsburg :p
ma vind ook nerges iets terug van de 1.9SD dus zal wel een uniqum zijn.
ofwel ja iets speciaals aan de hand :p
TraxstaR schreef:nog ni van gehoord van de 1.9SD
en kwoon toch ook in België.
net boven Leopoldsburg :p
ma vind ook nerges iets terug van de 1.9SD dus zal wel een uniqum zijn.
ofwel ja iets speciaals aan de hand :p
hehe, als het geen SD is, so be it
als het dan toch een SD is, mag je gerust voor ‘n zacht prijsje er is een ritje mee doen, want wie wil er nu niet is met een uniqum rijden
trouwens, ik ben afkomstig van Lommel
_______________________
Xsara type I 1,9D / 1998
BMW E93 3.0i 6L
hehe ja tis altijd eens iets anders e :p
afkomstig van lommel. dan zedde nog ne goeie :p
Ben ondertussen sedert vrijdag aan’t rijden.
‘t Is geen SD, de verkoper zei SD maar bedoelde ‘n SX
Nu, maakt me geen sikkepit uit, de wagen is in voortreffelijke staat, en bolt goed.
1 minpuntje tot nu toe, de versnellingsbak is enorm stroef bij koude motor, dit verschijnsel had m’n BXje destijds ook, de Xantia had dit veeeel minder, maar de Xsara is echt wel heel stroef. Iemand een tip?
grts
_______________________
Xsara type I 1,9D / 1998
BMW E93 3.0i 6L
Misschien een keer bakolie (laten) verversen?
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
[egres] schreef:Ben ondertussen sedert vrijdag aan’t rijden.
‘t Is geen SD, de verkoper zei SD maar bedoelde ‘n SXNu, maakt me geen sikkepit uit, de wagen is in voortreffelijke staat, en bolt goed.
1 minpuntje tot nu toe, de versnellingsbak is enorm stroef bij koude motor, dit verschijnsel had m’n BXje destijds ook, de Xantia had dit veeeel minder, maar de Xsara is echt wel heel stroef. Iemand een tip?
grts
Misschien zit er te dikke versnellingsbakolie in (80w90)
Vervang ze eens door 75w80, heb ik al vaker meegemaakt dat het daarna over was.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Ja, ik had zelf ook al aan de olie gedacht, maar zou dat echt zoveel verschil maken? (ik hoop stiekum van wel)
_______________________
Xsara type I 1,9D / 1998
BMW E93 3.0i 6L
Heb zonet enkele foto’s gemaakt ...
_______________________
Xsara type I 1,9D / 1998
BMW E93 3.0i 6L
Ah….ik was dit draadje alweer vergeten
Dus toch een *gewone* 1.9 D lees ik nu (maar wel een SX)......ik vond het ook al zo vreemd, een SD uitvoering in een andere Citroen dan de Xantia
Maar niets is onmogelijk hoor bij Citroen, dat weten we met z’n allen.
Mooie auto, Egres…...met die 1.9 D kun je nog wel 3 ton verder.