Mistlamp achter toepassen als extra verlichting.
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 13 januari 2007 01:19 AM

Na een topic van States Quo welk aan het solderen was geweest om een mistlampen achter als achterlicht te gebruiken waarbij de functie mistlamp verviel ging ik nadenken.

De doelstelling: Bij dagelijks gebruik functioneren de beide mistlampen als achterlicht en dienen ook die stertke te hebben.

Oplossing: Door de lampen links en rechts (elk 12v / 21W) in serie te schakellen creeer je een lichtsterkte van ongeveer 10watt per kant. De bestaande achterlamp pitjes zal dan vervangen moeten worden door 10watt ipv 5 om gelijk lichtbeeld te behouden. Ondanks deze toename zal er genoeg contrast overblijven in verhouding tot de remlichten.

Dmv een relay word de serie schakelling onderbroken als de mistlamp aan word geschakeld. Dit relay zorgt er tevens voor dat de mistlamp links de volle 12v krijgt en netjes op volle sterkte brand. De rechter lamp zal in dit geval uit zijn.

Schema:

Hoe gaan we te werk?

Men lokaliseren links achter de centrale kabelboom welk van vanuit de zekeringskast komt. Hier zoekt men de draad van de mistlamp. Deze knipt men door. De draad die vanaf de zekeringskant komt sluit men aan op de relayspoel en van daaruit op een pootje van relay (zwarte lijn).
De draad die naar de mistlamp loopt verbind men met ander pootje relay door (bruine lijn).
Daarna lokaliseert men de kabelboom welk van de linker achterlicht unit naar rechts loopt. Hier zoekt men ook weer naar de draad vd mistlamp. Deze doorknippen en alleen aan de draad welk naar rechterunit loopt een draad solderen om vervolgens aan pootje 3 van relay vast te maken (groene lijn tussen relay en lamp).
Als laatste links moet men nog een massa creeeren aan de wederhelft van de spoel.

Het werk links zit erop, echter dient de rechter lamp unit gemodificeert te worden. Men openen de lampunit in zoverre dat men de “printplaat ziet” Men lokaliseren de fitting voor de mistlamp. Hier onderbreekt men de bestaande massa baan. Aan de fitting kant soldeert men vervolgens een draadje. Het andere end van dat draadje soldeert men aan de + baan van het achterlicht.

Vervolgens de unit woord sluiten en monteren. Vergeet niet de juiste lampjes in de juiste fittingen te monteren. 10 watt in de lichtfittingen, 21 watt in de mistlamp fittingen.

Mocht men een voiture hebben met losse mistlampen, dan word de schakelling allicht iets eenvoudiger omdat men dan rechts geen massa baan hoeft te onderbreken, maar de massa draad rechtsstreeks aan het achterlicht kan solderen.

Let op met losse aftermarket mistlampen, deze kunnen eventueel een massa verbinding hebben met de montageschroef. Deze zal dan onderbroken moet worden.

De serie schakelling kan voor bijvoorbeeld de APK eenvoudig onderbroken worden door het rechtpitje te verwijderen of door de stekker waaraan de draad naar rechts zit te demonteren van het relay…. (eventueel direct een schakellaar ertussen maken tijdens montage)

Suc6 Ermee!

Aansluit schema Relay:

Note: Ik moet het nog gaan toepassen op mijn ZX Break. Echter werkt deze met losse mistlampunits… Misschien kan iemand met geintergreerde mistlampen (bijv een BX) een fotoverslag maken van bovenstaand verhaal?

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 januari 2007 01:30 AM
  [ # 1 ]

Ik wilde eigenlijk iets simpelers op mijn BX maken:

Men nemen 2 lampjes van 21/5watt.
Even uitvogelen wat de plus van het 5watt spiraaltje is en welke van het 21 watt spiraaltje.

Nu nog even de units zo modden dat ze erin passen en de mistlamschakelaar gehandhaafd blijft voor het 21watt spiraaltje en ervoor zorgen dat het 5watt spiraaltje brand met je gewone verlichting.

Zo heb je dus ook de dubbele lampen,  en schakel je met je schakelaar de 2 21watt spiralen wat ik zelf mooier vind, ik houd nu eenmaal van symethrie Cool

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 13 januari 2007 01:40 AM
  [ # 2 ]
Simpele Ziel schreef:

Ik wilde eigenlijk iets simpelers op mijn BX maken:

Men nemen 2 lampjes van 21/5watt.
Even uitvogelen wat de plus van het 5watt spiraaltje is en welke van het 21 watt spiraaltje.

Nu nog even de units zo modden dat ze erin passen en de mistlamschakelaar gehandhaafd blijft voor het 21watt spiraaltje en ervoor zorgen dat het 5watt spiraaltje brand met je gewone verlichting.

Zo heb je dus ook de dubbele lampen,  en schakel je met je schakelaar de 2 21watt spiralen wat ik zelf mooier vind, ik houd nu eenmaal van symethrie Cool

Nu sla je een aantal planken mis:
- Je creeert een hoop extra werk door met dubelle lampjes te gaan werken, je moet 2 lichtunits drastisch modificeren.
- Dubelle mistlamp creeert verwarring naar achterligger of je remlicht schakellaar nu defect is of het toch echt mistlampen zijn
- Je lampjes vliegen door oververhitting de units uit. Deze 21/5 lampjes zijn voor licht/rem bedoeld. Rem is immers kortstondig en daardoor zal de warmte van 2 spoelen ook kortstondig zijn. Bij mistlamp gebruik branden ze langdurig en creeer je uiteindelijk oververhitting in de pit.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 13 januari 2007 01:42 AM
  [ # 3 ]

zeker te doen en in Belgiƫ toegelaten omdat het in hetzelfde vlak zit
ga ook voor optie met dubbele spiraal, je krijgt er dan extra verlichting bij en mistlampen blijven aanwezig

ik reed deze morgend trouwens achter een XM (km of 5) en die heeft dus dubbele lampen zitten naast elkaar en de buitenste gingen mee met de rem maar ook nog een extra lamp onder die twee
vond het een beetje raar zou veel beter (mooier) zijn dat de naastgelegen lampen harder gingen branden met de rem en die daaronder de mistlamp was Rolling Eyes

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 13 januari 2007 01:45 AM
  [ # 4 ]

mm, daar zit wat in.
De warmte van het 5watt spiraaltje komt er bij, ,immers een gewone mistlamp is toch ook al 21 watt?

Het punt van de dubbele mistlamp vind ik onzin.
Immers, ik acht bestuurders slim genoeg om te zien of een mistlamp brand of niet.
Een mistlamp brand normaal gesproken alleen met mist, dus dan geldt: hoe meer licht hoe beter.

Verder kan je ook bij de remlichten van sommige auto’s denken dat de mistlampen branden(BX T2/3 heeft dat ook een beetje)

Meer werk vind ik mee vallen,  in tegen stelling tot mijn vader ben ik niet zo’n electro wonder,  dus waar het woord relais valt daar haak ik al af Wink

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook