Mijn BX maakt stroeve geluiden bij citroaerobics (hoogste-laagste stand).
Ik heb ergens gehoord dat dit zou opgelost kunnen worden door de veeroten met LHM te smeren.
Is dit zo, en hoe doe je dit dan?
Kunnen veerpoten verslijten?
Het zijn enkel de voorste veerpoten dit dit probleem hebben?
BX19TRD, 1992, 195.000km, dak-ramen-spiegels elektrisch, 100% rijgenot
Het klinkt logisch. Het kan zijn dat de veerpoten nogal smerig zijn (bruin uitgeslagen). Dan kun je die met bijv. LHM weer goed gangbaar maken. Door het op de veerpoten aan te brengen. Logischer lijkt mij om smeerolie te gebruiken.
Ik heb het vroeger met een brommer gehad, zorgen dat de veerpoten zo ver mogelijk uitstaan, dan schoonmaken (deed ik toen met dieselolie) en dan loopt hij al een stuk soepeler.
Bij je veerbollen zit er aan de zijkant een gaatje, hier moet je een beetje olie ingieten. Vervolgens zullen je veerpoten soepeler worden.
Ook is het aan te bevelen om even te ‘gymnastieken’. Dus je auto helemaal omlaag zetten, dan op de rijstand en vervolgens naar de hogere stand. Doe dit niet te snel en laat de auto op de hoogte komen en ga dan weer naar een andere stand. Anders heb je kans dat je, je octopus sloopt suc6 !
Re: Stramme veerpoten
Dirbra schreef:Mijn BX maakt stroeve geluiden bij citroaerobics (hoogste-laagste stand).
Ik heb ergens gehoord dat dit zou opgelost kunnen worden door de veeroten met LHM te smeren.
Is dit zo, en hoe doe je dit dan?
Kunnen veerpoten verslijten?
Het zijn enkel de voorste veerpoten dit dit probleem hebben?BX19TRD, 1992, 195.000km, dak-ramen-spiegels elektrisch, 100% rijgenot
Veerpoten kunnen zeker verslijten en aan het bouwjaar en de kilometerstand te zien, zullen de veerpoten waarschijnlijk behoorlijk versleten zijn.
Een lapmiddel is om een beetje olie aan de zijkant van de veerpoot, net onder de veerbol, te gieten, maar dat is enkel uitstel van executie.
Versleten veerpoten kun je testen door de retourslangetjes bij de veerpoten los te nemen en de auto op en neer te laten gaan van de hoogste naar laagste en omgekeerd. Komt er veel LHM uit de retour stromen, dan zijn de veerpoten versleten.
Overigens zijn veerpoten van een type 3 BX slechter dan van een type 1. Dus als je ze vervangt, zoek naar veerpoten van een type 1.
Veerpoten zijn vrij gemakkelijk zelf te vervangen.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
gti_styling84 schreef:Bij je veerbollen zit er aan de zijkant een gaatje, hier moet je een beetje olie ingieten. Vervolgens zullen je veerpoten soepeler worden…
Een waarschuwinkje: niet te enthousiast met de olie, een heel klein beetje voldoet. De rest wordt namelijk alsnog op straat gedeponeerd, met als resultaat een fraai groen plasje onder elke veerpoot. Doe dit dus ook maar niet enkele minuten voordat je naar de APK moet, op stroeve veerpoten wordt een citroen niet afgekeurd, of het moet een wel heel extreem geval zijn.
Bij de citro garage hebben ze mijn veerpoten met een speciale spray ingespoten. Af en toe je bixje omhoog en omlaag laten, en de spray zoekt zijn weg wel. Na 1 weekje heb je nergens meer last van. Tenzij je veerpoten natuurlijk versleten zijn.
Mvg Joost
Is het -indien je nieuwe veerpoten monteert- ook een optie om ze voor montage al vol te spuiten met LHM of een ander smeermiddel zodat ze minder snel slijten ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik denk niet dat dat zoveel zin heeft. Het is al eerder gezegd, eigenlijk is het een lapmiddeltje, maar als het goed werkt, waarom niet?
Ik vraag me eigenlijk af, als je in dit geval geen olie, maar teflon-spray zou gebruiken, zou dat werken? Zomaar een idee die bij me opkomt…
ik heb er wd40 ingespoten en dat werkt prima alleen niet zo lang. na 2 weken gaat ie alweer stroever, nou is het natuurlijk maar een heel klein beetje wat er uit zo’n busje spuit. zal het eens een keer met lhm olie proberen.
het werkt in elk geval wel
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
ik heb er wd40 ingespoten en dat werkt prima alleen niet zo lang. na 2 weken gaat ie alweer stroever, nou is het natuurlijk maar een heel klein beetje wat er uit zo’n busje spuit. zal het eens een keer met lhm olie proberen.
het werkt in elk geval wel
Je hoeft niet perse LHM te doen hoor, kan ook met gewone 10w40 olie
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
metro2005 schreef:...na 2 weken gaat ie alweer stroever, nou is het natuurlijk maar een heel klein beetje wat er uit zo’n busje spuit. zal het eens een keer met lhm olie proberen.
het werkt in elk geval wel
Dat het na een week of 2 alweer wat stroever gaat klopt wel, is ook mijn ervaring (heb er zelf ook last van). Het is ook geen definitieve oplossing, maar er valt op deze manier nog een tijd heel goed mee te leven. Maar de enige echte oplossing is eigenlijk een veerpootrevisie, of vervanging van die poten.
Zoals Eric Vertogen al eerder zei, je zou beter voor de veerpoten van een BX Type 1 kunnen kijken aangezien die een stuk beter zijn.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Precies!! Moet je er natuurlijk wel eentje tegen komen, de type 1 begint helaas een stuk zeldzamer te worden….
uuhhhmmm ja klopt… kvin type 3 veel mooier, maar dan gaan we een beetje off topic
En ja, anders gewoon nieuwe veerpoten kopen!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Stramme veerpoten
Eric Vertogen schreef:Veerpoten kunnen zeker verslijten en aan het bouwjaar en de kilometerstand te zien, zullen de veerpoten waarschijnlijk behoorlijk versleten zijn.
Overigens zijn veerpoten van een type 3 BX slechter dan van een type 1.
De km. stand en bouwjaar zijn juist heel weinig. De reden dat de veerpoten kraken is JUIST omdat het generatie 3 is. Generatie 2 is trouwens ook goed ter vervanging. Vervuilde/oude LHM kan trouwens ook mede oorzaak zijn.
Als het kraken zich achter voordoet, dan zijn je draagarmlagers versleten.
Ik heb ook krakende veerpoot gehad, ffe wat olie erop en weg probleem. geen last meer van gehad…. en zijn het geen immitatie veerpoten van bijv. smackfit ? :brug