Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hallo,
Zaterdag ga ik de distributieriem van mijn 16V vervangen.
kan iemand mij vertellen hoeveel pakken suiker ik aan de spanrollen moet hangen ik heb geen spanningsmetertje namelijk noch kan ik die voor zondag krijgen.
Alvast bedankt!
Groeten Tonie
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
niemand die het weet?
Ik heb wel een vraagbaak, maar weer zo’n cheapass ding dat de 16V niet behandelt, en ik heb de pdf files van de website van eric vertogen waar het uitgebreid in uitgelegd staat, maar daar staat het spannen in eenheden van de meter uitedrukt.
Bij een “normale” motor heb ik het vaker gedaan, maar daar ging het maar om één spanrol en kon ik de kwartslag draaien methode gebruiken, nu zijn het er 2 en ik moet ze tov mekaar ook nog afstellen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:niemand die het weet?
Ik heb wel een vraagbaak, maar weer zo’n cheapass ding dat de 16V niet behandelt, en ik heb de pdf files van de website van eric vertogen waar het uitgebreid in uitgelegd staat, maar daar staat het spannen in eenheden van de meter uitedrukt.
Bij een “normale” motor heb ik het vaker gedaan, maar daar ging het maar om één spanrol en kon ik de kwartslag draaien methode gebruiken, nu zijn het er 2 en ik moet ze tov mekaar ook nog afstellen.
DAt tegen elkaar afstellen is wel leuk ja
Zorg dat je na het spannen het merkteken onderaan goed staat (ik geloof 2 punten tegen over elkaar) en bovenaan moeten er geloof ik pennen door de kamwielen passen. Je zult wat met de afstelling van de 2 spanrollen moeten klooien om te zorgen dat de 2 nokkenassen gelijk lopen en niet iets voor of achter lopen.
De spanning heb ik eenmaal afgesteld bij een 16v. Idd zorgen dat ie niet meer dan een kwartslag kan draaien op het langste eind (ik geloof aan de voorkant).
Succes. De hanyes behandelt em wel idd.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
mpostma schreef:Mechuccio schreef:niemand die het weet?
Ik heb wel een vraagbaak, maar weer zo’n cheapass ding dat de 16V niet behandelt, en ik heb de pdf files van de website van eric vertogen waar het uitgebreid in uitgelegd staat, maar daar staat het spannen in eenheden van de meter uitedrukt.
Bij een “normale” motor heb ik het vaker gedaan, maar daar ging het maar om één spanrol en kon ik de kwartslag draaien methode gebruiken, nu zijn het er 2 en ik moet ze tov mekaar ook nog afstellen.DAt tegen elkaar afstellen is wel leuk ja
Zorg dat je na het spannen het merkteken onderaan goed staat (ik geloof 2 punten tegen over elkaar) en bovenaan moeten er geloof ik pennen door de kamwielen passen. Je zult wat met de afstelling van de 2 spanrollen moeten klooien om te zorgen dat de 2 nokkenassen gelijk lopen en niet iets voor of achter lopen.
De spanning heb ik eenmaal afgesteld bij een 16v. Idd zorgen dat ie niet meer dan een kwartslag kan draaien op het langste eind (ik geloof aan de voorkant).
Succes. De hanyes behandelt em wel idd.
Thx!
Praat de haynes dan wel over suikerpakken? anders moet ik het misschien toch nog even uitstellen, alhoewel ik daar eigenlijk helemaal geen zin in heb! maar als de nokkenas timing hiervan afhankelijk is dan moet ik toch maar zo’n metertje scoren vrees ik. mijn normale methode met een distri riem is gewoon een tapijtsnijder pakken, de oude riem door de lengte in 2en snijden, helft eraf, nieuwe riem naast helft oude riem, merken, lichtjes aanspannen, motor paar keer met de hand draaien, controleren, aanspannen en terugbouwen van de losgehaalde zooi. gaat wat spannender worden dit keer
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:mpostma schreef:Mechuccio schreef:niemand die het weet?
Ik heb wel een vraagbaak, maar weer zo’n cheapass ding dat de 16V niet behandelt, en ik heb de pdf files van de website van eric vertogen waar het uitgebreid in uitgelegd staat, maar daar staat het spannen in eenheden van de meter uitedrukt.
Bij een “normale” motor heb ik het vaker gedaan, maar daar ging het maar om één spanrol en kon ik de kwartslag draaien methode gebruiken, nu zijn het er 2 en ik moet ze tov mekaar ook nog afstellen.DAt tegen elkaar afstellen is wel leuk ja
Zorg dat je na het spannen het merkteken onderaan goed staat (ik geloof 2 punten tegen over elkaar) en bovenaan moeten er geloof ik pennen door de kamwielen passen. Je zult wat met de afstelling van de 2 spanrollen moeten klooien om te zorgen dat de 2 nokkenassen gelijk lopen en niet iets voor of achter lopen.
De spanning heb ik eenmaal afgesteld bij een 16v. Idd zorgen dat ie niet meer dan een kwartslag kan draaien op het langste eind (ik geloof aan de voorkant).
Succes. De hanyes behandelt em wel idd.
Thx!
Praat de haynes dan wel over suikerpakken? anders moet ik het misschien toch nog even uitstellen, alhoewel ik daar eigenlijk helemaal geen zin in heb! maar als de nokkenas timing hiervan afhankelijk is dan moet ik toch maar zo’n metertje scoren vrees ik. mijn normale methode met een distri riem is gewoon een tapijtsnijder pakken, de oude riem door de lengte in 2en snijden, helft eraf, nieuwe riem naast helft oude riem, merken, lichtjes aanspannen, motor paar keer met de hand draaien, controleren, aanspannen en terugbouwen van de losgehaalde zooi. gaat wat spannender worden dit keer
Je hebt mail. Kom anders s online op MSN
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Heb een hoop docu gekregen ben een stuk wijzer!
Marten bedankt weer
dit gaat helemaal goed komen!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Soooooooooow wat een dag weer zeg
Ik had dus op de planning staan om vandaag mijn distririem + spanrollen + waterpomp + koelvloeistof, mijn oliefilter en olie, de rechter ADAL en de remklauwen rondom te vervangen. ADAL en remmerij moeten nog maar even wachten, het distrieriem feestje nam wat meer tijd in beslag dan ik aanvankelijk dacht
de hoe en wats met foto’s zet ik straks even in mijn 16V topic, maar het was me een feestje zeg de nokkenas van de uitlaatkleppen stond gewoon even 2 tanden verkeerd ik wist niet wat ik zag! de inlaatklep nokkenas kon geblokkeerd worden, het krukastandwiel kon geblokkeerd worden, maar de uitlaatklep tandwiel stond een aardig eindje de verkeerde richting in om geblokkeerd te worden. Nu is de riem goed gemonteerd, alles netjes op elkaar afgesteld en joekelt het beestje weer vanavond meer informatie
Maar wat ik wel nog even kwijt wil is dat het echt een PEST klus is om de distributieriem te vervangen bij de 16V alle sleutelwerkzaamheden zijn natuurlijk leuk daar niet van, maar dit is echt een toertje onbereikbaarheid
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:
Maar wat ik wel nog even kwijt wil is dat het echt een PEST klus is om de distributieriem te vervangen bij de 16V alle sleutelwerkzaamheden zijn natuurlijk leuk daar niet van, maar dit is echt een toertje onbereikbaarheid
Nou, ik ben wel benieuwd naar de performance nu de zaak goed staat! Van wie had je de auto ook alweer gekocht
Ik heb dan wel het voorrecht gehad om een distributuriemwissel te mogen doen bij een blok dat zich op een wel handige positie bevond, namelijk naast de auto. Dat maakt het een stuk makkelijker, want ik geloof idd dat die kappen redelijk onmogelijk zaten.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Jah die kap is ook aardig klote ja!
die kan iig pas weg nadat je de motorsteun verwijderd hebt, ik pleur dan lekker een hydraulische krik met een blok hout onder het carter, en dat maakt de klus wel draaglijk. Die motor moet echt 100x stukkie omhoog stukkie omlaag om de boutjes die los moeten te kunnen bereiken.
Performance heb ik nog niet getest daar wacht ik ff een paar 100 kilometer mee, maar wat me wel opvalt is de koude start. normaal werd ie met een dikke brul wakker (en dat beviel me ook wel ) maar nu start ie gewoon normaal, *tik* lopen wel loopt ie ietsje te laag stationair nu, maar dat zal wel afgesteld moeten worden (wellicht is daar eerder mee gerommeld om evt. problemen op te lossen ivm de fout getimede nokkenas) maar qua snelheid heb ik nooit iets te klagen gehad ik blijf wel benieuwd natuurlijk
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:Die motor moet echt 100x stukkie omhoog stukkie omlaag om de boutjes die los moeten te kunnen bereiken.
Leuk is dat he, geld voor bijna elke XU motor, maar een 16V zal wel helemaal een feest zijn geweest voor jouw
mpostma schreef:Mechuccio schreef:
Maar wat ik wel nog even kwijt wil is dat het echt een PEST klus is om de distributieriem te vervangen bij de 16V alle sleutelwerkzaamheden zijn natuurlijk leuk daar niet van, maar dit is echt een toertje onbereikbaarheid
Nou, ik ben wel benieuwd naar de performance nu de zaak goed staat! Van wie had je de auto ook alweer gekocht
Ik heb dan wel het voorrecht gehad om een distributuriemwissel te mogen doen bij een blok dat zich op een wel handige positie bevond, namelijk naast de auto. Dat maakt het een stuk makkelijker, want ik geloof idd dat die kappen redelijk onmogelijk zaten.
Euh, die BX16V was van mij en de distributieriem heb ik verwisseld, maar ik weet 100% zeker dat ie toen goed lag en beide nokkenassen op tijd stonden.
Overigens zijn die kappen vrij goed te verwijderen, ook zonder de motorsteun los te halen.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Eric Vertogen schreef:mpostma schreef:Mechuccio schreef:
Maar wat ik wel nog even kwijt wil is dat het echt een PEST klus is om de distributieriem te vervangen bij de 16V alle sleutelwerkzaamheden zijn natuurlijk leuk daar niet van, maar dit is echt een toertje onbereikbaarheid
Nou, ik ben wel benieuwd naar de performance nu de zaak goed staat! Van wie had je de auto ook alweer gekocht
Ik heb dan wel het voorrecht gehad om een distributuriemwissel te mogen doen bij een blok dat zich op een wel handige positie bevond, namelijk naast de auto. Dat maakt het een stuk makkelijker, want ik geloof idd dat die kappen redelijk onmogelijk zaten.
Euh, die BX16V was van mij en de distributieriem heb ik verwisseld, maar ik weet 100% zeker dat ie toen goed lag en beide nokkenassen op tijd stonden.
Overigens zijn die kappen vrij goed te verwijderen, ook zonder de motorsteun los te halen.
Hij is toch echt niet 2 tanden versprongen, de riem stond wat slappig, maar niet zo slap. De uitlaatkleppen veren tegen de nokken aan en duwen de nokkenas opzij, dit was precies in het punt waar je hem kunt blokkeren. je moest hem echt op zijn plek dwingen en vasthouden, anders schiet ie weg, en staat ie te vroeg….....
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX