Als ook in ‘Electrisch:’ Hallo! Ik wil mijn oude radio aansluiten, maar helaas heeft deze een foutje.
Als je de radio een continu-aansluiting met de + geeft blijft de verlichting van de radio ook branden als de radio uit is ==> lege accu
Oplossing: radio over het contact schakelen… Maar hoe? Ik heb mijn multimeter jammer genoeg in de loods in R’dam laten liggen en dus niet bij de hand. Ik wil morgen tijdens een lange rit echter wel graag genieten van een muziekje… Iemand een tip hoe ik een voeding kan maken die contact geschakeld is? Welke draad is met contact geschakeld, waar ik mogelijk van zou kunnen aftappen?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
mijn pa heeft dat ook, dat die blijft branden, gewoon frontje los drukken….
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Men nemen een lang stukje draad, knoop 1 kant aan de massa. De andere kant strippen we ongeveer we ongeveer 5 cm. Draaien dit om een standaard autolampje, we maken een lus van. Door nu de draad en het omgeslagen eind vast te houden en de fitting rond te draaien twist je de lus strak. Plakband eromheen tegen kortsluiting. Nu kan je met het puntje van het lampje “spaning zoeken”
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Status Quo schreef:mijn pa heeft dat ook, dat die blijft branden, gewoon frontje los drukken….
oudelut schreef:oude radio
Vóór frontjes-tijdperk…!
GoodOldDiesel schreef:....lus….
Been there, done that, nu geen zin in, dus vragen aan mensen die misschien zo een gouden tip uit hun mouw schudden?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
mischien tijdelijk een knopje achtig iets tussen de constant stroom?
en dan later de contact draad opzoeken?
plus
Geert,
neem de plusdraad van de verlichting aansteker. Zet er een rood draadje bij en gebruik die dus voor de geschakelde plus.
Zo doe ik dat altijd
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
GoodOldDiesel schreef:....lus….
Been there, done that, nu geen zin in, dus vragen aan mensen die misschien zo een gouden tip uit hun mouw schudden?!
Je zegt dat je je multimeter niet bij de hand heb… geef ik je de gouden tip hoe je een voor oorlogse spanningszoeker kan creeeren in letterlijk een handomdraai!
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Re: plus
beek3762 schreef:Geert,
neem de plusdraad van de verlichting aansteker. Zet er een rood draadje bij en gebruik die dus voor de geschakelde plus.
Zo doe ik dat altijd
Mijn gedachte ook, laat die er nou niet uit willen…!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Elke radio heeft toch een uit-knopje? Vaak de aan-knop die je even ingedrukt moet houden ofzo
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
jup maar er zijn ook radio’s waar de verlicht blijft brande als je de radio uit zet…
Harm schreef:Elke radio heeft toch een uit-knopje? Vaak de aan-knop die je even ingedrukt moet houden ofzo
oudelut schreef:blijft de verlichting van de radio ook branden als de radio uit is ==> lege accu
Krijg die aanstekerhouder er gek genoeg met geen mogelijkheid uit… Kan van bovenaf wel de draden zien; Mark, weet jij zo welke draad het is, of is het ‘een gele’?
Ik las namelijk dit:
Groen = verlichting ( 58 ) Deze altijd ff doormeten zodat je geen fout kan maken met de groene bedrading voor je speakers.
Er loopt ook een groen draadje; Is dit de aanstekerverlichting???
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
aansteker
Ik haal altijd even het frontje eraf.
Simpel klusje, kachelknoppen even lichten, dan de 2 schroeven die achter de kachelknoppen zitten even eruit, dan de roostertjes van de uitstroom warme/koude lucht. Dan zitten er 2 plaatjes die je even moet uittrekken met een schroevendraaier. Dan licht je het hele paneeltje en kun je eenvoudig bij de draden van de aansteker. Dan kun je er 1 bijkoppelen en binnendoor naar beneden leiden
Welke kleur, weet ik zo niet. Maar je hebt 2 keuzes!!
In ieder geval, als je de massa hebt gebeurt er niks, heb je de plus, mooi toch?
Ehh….bij de BX zit er achter het gat voor de autoradio toch altijd een gele + draad die continue spanning heeft ?
Mijn autoradio zit nu ook (blijkbaar) via het contact….vind ik erg lastig als ik bij een open brug de motor afzet en toch naar de radio wil luisteren, dus dat ga ik snel veranderen.
En ik snap dat verhaal niet van een radio die, als die is uitgezet toch nog blijft branden….zit er geen fout in die radio ??
Ik heb vroeger ook oudere radio’s gehad van diverse merken, maar zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Oude radio’s hadden ook wel een aparte + voor het licht van de radio. Deze kun je dan meeschakellen op dash verlichtingen
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Bram schreef:Ehh….bij de BX zit er achter het gat voor de autoradio toch altijd een gele + draad die continue spanning heeft ?
Mijn autoradio zit nu ook (blijkbaar) via het contact….vind ik erg lastig als ik bij een open brug de motor afzet en toch naar de radio wil luisteren, dus dat ga ik snel veranderen.En ik snap dat verhaal niet van een radio die, als die is uitgezet toch nog blijft branden….zit er geen fout in die radio ??
Ik heb vroeger ook oudere radio’s gehad van diverse merken, maar zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.
Natuurlijk zit er een fout in de radio… Het is een oudje met defecten, maar ik heb mijn andere radio helaas opgeblazen?!
Voor een brug kan het lastig zijn, maar je kunt wel luisteren (contact is nog geen starten)?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
dat is toch precies de reden voor het uitvinden van de accesoirestand?