‘t gaat hardstikke goed in dit land. Zo zie je maar weer.
Bas is op een andere wijze -en dit keer absoluut- geholpen dan met alle adviezen in dit virtuele wereldje. Soms moet je gewoon je schoenen aantrekken en gaan kijken. Deze sessie heeft ook maar weer eens bewezen, dat digitale plaatjes niet erg veel zeggen over de staat van een voertuig (althans veel kunnen verhullen). Via een forum of een mail een auto beoordelen lukt nu eenmaal niet. Het was inderdaad een leuke ervaring. Er waren in totaal 25 seconden nodig om tot het eindoordeel te komen.
Ik ben blij dat je niet emotioneel bent geworden, Pete72ds. Een beetje ontroering doet af en toe ook heel erg goed in deze koude en gure tijden. En beschouw het niet als naastenliefde, maar meer als een beetje clubliefde…
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en
Hoi Bas
Zelf zocht ik ook tijden naar een specifieke combinatie, maar dan beperk je jezelf inderdaad flink. Uiteindelijk heb ik dat opgegeven en ben ik een aantal DS’en gaan bekijken, ongeacht type of uitvoering. Soms kom je totaal gedesillusioneerd terug, maar uiteindelijk heb ik een naar mijn mening erg goede DS gekocht voor een zeer scherpe prijs. Tuurlijk heeft/had die zijn minpuntjes, maar als de basis (blok, bodem, plaatwerk, electra en interieur) maar goed zijn (eventueel kleine puntjes) kom je een heel eind. Zelf sleutelen helpt ook, en de dubbeltjes (in mijn geval) twee keer omdraaien voor je ze uitgeeft scheelt ook flink in de onderhoudskosten.
Marktplaats is goud waard qua onderdelenvoorziening, de club ook touwens en ik heb erg goede ervaringen met Chyparse. Dit forum en de club leveren technische ondersteuning, dus dat maakt het allemaal makkelijker en ook leuker.
Veel succes met de zoektocht naar de droomauto!
Bedankt voor alle reacties inderdaad, ik heb mijn specifieke combinatie laten varen en ik ga vanmiddag kijken bij alweer een andere DS, een halfautomaat met ronde klokken. Ditmaal met de adviezen van Cees nog vers in mijn geheugen. Ik weet nu in ieder geval waar ik op moet letten.
Nogmaals bedankt, het was een zeer leerzame ervaring en inderdaad, foto’s zeggen helemaal niets over een auto. Met eigen ogen gaan kijken is dan ook het devies.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik moet zeggen dat ik,toen ik nog geen Snoek reed,me wel ter dege heb beperkt in mijn keuze: het moest óf een DSpécial of een DSuper worden.
En eentje uit de laatste jaren, uitgeëvolueerd en verfijnd.
De derde neus vind ik persoonlijk de meest geslaagde; dat argressieve past mijns inziens gewoon het mooist bij de wagen.
Niet dat ik de oude (echte?) neus lelijk vind,maar daarmee oogt ze veel vriendelijker….
Toendertijd was ik me nog niet echt bewust van de verschillen tussen Spécial en Super,al zijn die er in de laatste twee bouwjaren natuurlijk niet (meer)...
Dat het uiteindelijk een Super is geworden is toeval; deze ‘kwam’ gewoon op m’n pad.
Ik heb nooit geen spijt gehad,alleen de spijt dat ik niet veel eerder in het wereldje gedoken ben!
‘Spirit of avant-garde’
dergelijke ervaring had ik ook:
Ik wou een 23IE met leer en 5-bak maar ja,als er dan eentje met elektr.schuifdak aangeboden wordt droomde ik al gauw weg en zag ik de zon al op mijn hoofd schijnen…....
met als gevolg:..................dan maar geen 5-bak. En ach, zo’n ds wordt pas als de ultieme ds beschouwd als ie een semi automaat heeft.
Heb daar dan ook nog geen spijt (wel een grote restauratie )van gehad.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Pascal schreef:Ik moet zeggen dat ik,toen ik nog geen Snoek reed,me wel ter dege heb beperkt in mijn keuze: het moest óf een DSpécial of een DSuper worden.
En eentje uit de laatste jaren, uitgeëvolueerd en verfijnd.
De derde neus vind ik persoonlijk de meest geslaagde; dat argressieve past mijns inziens gewoon het mooist bij de wagen.
Niet dat ik de oude (echte?) neus lelijk vind,maar daarmee oogt ze veel vriendelijker….
Toendertijd was ik me nog niet echt bewust van de verschillen tussen Spécial en Super,al zijn die er in de laatste twee bouwjaren natuurlijk niet (meer)...
Dat het uiteindelijk een Super is geworden is toeval; deze ‘kwam’ gewoon op m’n pad.
Ik heb nooit geen spijt gehad,alleen de spijt dat ik niet veel eerder in het wereldje gedoken ben!
Geen verschillen meer tussen de DSpecial an de DSuper in de laatste jaren?
DSpecial: geen achteruitrijlampen en geen klokje, DSuper wel…
Citroen!
Bas,
Goed om te horen dat je goed advies hebt gehad en niet met een miskoop bent weggegaan.
Nu je je wens om een ‘oud’ dashboard in een 3e neus snoek te hebben laat varen heb je veel meer keus! Succes en ik ben en blijf benieuwd wat het gaat worden. Hou ons op de hoogte.
Zelf wil ik ooit ook een DS. Mijn wensen zijn dan: 3e neus, bij voorkeur nog met oude stuur (in het laatste type dashboard dus). Liefst geen strippen op de deuren etc. omdat ik dit vaak wat rommelig vind staan.
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
En als ik het niet mis heb (schiet er maar op als ik het wèl mis heb) heeft de DSpécial tot het einde plastic raamslingers en handvatten, een Blanc Meije dak, wasbordjes met fijne ribbel, plastic trompetten, rubber matten op de vloer, geen standaard stuurbekrachtiging en meedraaiende lampen, geen verlichting in het dashboardkastje een onbeklede kofferbak en een kortere optielijst. Zo is metallic lak niet leverbaar op de Spécial, i.t.t. de Super en kan een stoffen interieur pas in ‘75 besteld worden.
GeraldDSuper schreef:En als ik het niet mis heb (schiet er maar op als ik het wèl mis heb) heeft de DSpécial tot het einde plastic raamslingers en handvatten, een Blanc Meije dak, wasbordjes met fijne ribbel, plastic trompetten, rubber matten op de vloer, geen standaard stuurbekrachtiging en meedraaiende lampen, geen verlichting in het dashboardkastje een onbeklede kofferbak en een kortere optielijst. Zo is metallic lak niet leverbaar op de Spécial, i.t.t. de Super en kan een stoffen interieur pas in ‘75 besteld worden.
Na ‘67 Is stuurbekrachtiging toch standaard en na ‘69 meedraaiende koplampen en rvs trompetten ook? En rubber matten zijn er toch ook al uit in ‘67?
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik meen dat in Frankrijk deze ‘zuinigheidsopties’ anders waren. Exportmodellen naar o.a. Nederland waren vaak luxer. Op de site van Ives Frelon (http://www.nuancierds.fr) staat onder dossier technique een late DSpécial beschreven met deze uitleg.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
GeraldDSuper schreef:En als ik het niet mis heb (schiet er maar op als ik het wèl mis heb) heeft de DSpécial tot het einde plastic raamslingers en handvatten, een Blanc Meije dak, wasbordjes met fijne ribbel, plastic trompetten, rubber matten op de vloer, geen standaard stuurbekrachtiging en meedraaiende lampen, geen verlichting in het dashboardkastje een onbeklede kofferbak en een kortere optielijst. Zo is metallic lak niet leverbaar op de Spécial, i.t.t. de Super en kan een stoffen interieur pas in ‘75 besteld worden.
De 1973-er DSpecial, die ik pas verkocht heb, had chromen raamlingers en handvatten, een dak in de kleur van de auto, wasbordjes met groffe ribbels, RVS-trompetten, stoffen interieur. Was een export-model.
Wel rubber matten. Zat geen stuurbekrachtiging in (heb ik na een jaar of 10 wel ingebouwd), en ook geen meedraaiende verstralers.
Haalde afgelopen zomer Tbilisi zonder problemen (zie foto in avatar)
Citroen!
Ik meen dat in Frankrijk deze ‘zuinigheidsopties’ anders waren.
Hmmm konden ze bij citroen dan niets standaardiseren??
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
fftopic
Heren… Ontopic please.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo Jongens,
Ik heb misschien een impopulair stand punt! Ik heb toen destijds de DS overgenomen van Bassman en heb daar ook een heel veel plezier van gehad! (ook nooit spijt!) Maar had eerlijk gezegd altijd een kriebel als ik op een club meeting een pallas zag…..Praktisch gezien was de d-speciale de meest verantwoorde keus! “Simpele” techniek en weinig toeters en bellen dus er kon weinig aan kapot gaan. Maar daar zit hem nu in, er is weinig praktisch aan een auto van 30 jaar oud, het heeft alles te maken met passie en iedereen en heeft daar zijn eigen plaatje bij! Ik ben het met de forum leden eens dat er altijd een afweging dient plaats te vinden. Toch heb ik de afgelopen 5 jaren al een stuk of 10 “68/“69 zien voor bijkomen. Ik denk dan ook dat je heel erg eerlijk naar jezelf moet zijn of je wel of niet een heftige kriebel krijgt bij het zien van een derde neus tweede dasch board? En niet de gedachte hebt had ik maar….
Gelukkig leiden er meer wegen naar Romen. Je zou de mankementen c.q het kosten plaatje me kees78 in kaart kunnen brengen? En gewoon met een tegenvoorstel komen? Ze zullen niet meteen toehappen, maar als een ds ergens lang staat worden garage eigenaren stukken milder. Of het restauratie object op marktplaats kopen Je bent dan lang bezig maar je hebt wel wat je wilt en niet van had ik maar…..? Je bent verliefd of je bent het niet! Compromie huwlijken zijn zo saai…...
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
DriverD schreef:
Geen verschillen meer tussen de DSpecial an de DSuper in de laatste jaren?
Ik doelde meer op motorcapaciteiten dan op de opties eigenlijk…
@ Lopez: je hebt helemaal gelijk -> geen compromissen doen,tenzij je op zoek bent naar de zgn ‘naald in een hooiberg’ (lees: een DS19 uit ‘55,liefst nummer 1-10).
Ik ben bij mijn keuze uitgegaan van het feit waarvoor ik de wagen wilde hebben;
-dagelijks gebruik (okee; totdat de vrieskou inzet en de wegen bepekeld worden),
-toch wel bietsje vermogen -> latere bouwjaren,
-derde neus -> idem,
Ik vond een Pallas teveel van het goede,bovendien ben ik niet zo gecharmeerd van die strips (ik hou van kaal,komt het model het best tot d’r recht).
Deze keuzes/wensen zijn voor een ieder weer verschillend (gelukkig wel,anders reden we immers allemaal dezelfde wagen niet?!)
‘Spirit of avant-garde’