Schokken in motor bij flink optrekken
majestic3jay
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 12 januari 2007 04:01 PM

Mensen, als ik zeg maar in de 2e gear rij, constant, zonder gas in te trappen,  als ik dan opeens flink gas geeft, schokt mijn motor soms flink / dan wel hevig. Dit gebeurd alleen onder de plm.2200 toeren en alleen als je lage snelheid rijd.

Ook heb ik steevast bij ongeveer 3200toeren een moment waarop de motor eventjes inhoud, waarna er een soort boost lijkt te zijn

Iemand een idee waar dat aan ligt?

Ik zelf denk aan een tekort aan lucht of iets.

O: het is een 1.8 motortje (Aura)

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 12 januari 2007 07:59 PM
  [ # 1 ]

Bougies, bougiekabels verdelerkap, rotor nog goed?

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 12 januari 2007 08:03 PM
  [ # 2 ]

Dat inhouden van de motor rond de 3000 toeren heb ik ook met mijn xm v6.24. Hier werd door de dealer de diagnose bougies gesteld. Deze moeten om de 60k km vervangen worden en blijken er bij mij al 80k km in te zitten…
Zou deze er eerst is nieuw indraaien.
Daarna bougiekabels is controleren op beschadigingen. Met een plantenspuit erop spuiten terwijl de motor draait. Zie je een vonk, dan zijn je kabels iig niet goed..

Xsara_Coupe

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 12 januari 2007 08:08 PM
  [ # 3 ]

Je kunt het ook op een wat barbaarse manier proberen.
De bougiekabels 1 voor 1 lostrekken, krijg je een schok door je donder als je em eraf trekt, dan moet je ze vervangen.  Twisted Evil

Profiel  
 
majestic3jay
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 15 januari 2007 11:20 AM
  [ # 4 ]
WYD schreef:

Je kunt het ook op een wat barbaarse manier proberen.
De bougiekabels 1 voor 1 lostrekken, krijg je een schok door je donder als je em eraf trekt, dan moet je ze vervangen.  Twisted Evil

He thanks man, je gunt je mede forummers heel wat toe Twisted Evil

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  
 
majestic3jay
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 15 januari 2007 11:23 AM
  [ # 5 ]
Xsara_Coupe schreef:

Dat inhouden van de motor rond de 3000 toeren heb ik ook met mijn xm v6.24. Hier werd door de dealer de diagnose bougies gesteld. Deze moeten om de 60k km vervangen worden en blijken er bij mij al 80k km in te zitten…
Zou deze er eerst is nieuw indraaien.
Daarna bougiekabels is controleren op beschadigingen. Met een plantenspuit erop spuiten terwijl de motor draait. Zie je een vonk, dan zijn je kabels iig niet goed..

Xsara_Coupe

Bedankt voor je antwoord hier ga ik zeker wat mee doen, kan het ook zijn dat je brakke bougie kabels ook zorgen voor het optlichten van het lampje van het motormanagement(na constant op snelheid te zijn), als ik 120 in de 5 rij? (=plm 3000tr)

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 15 januari 2007 11:54 AM
  [ # 6 ]

100% zeker weten doe ik het niet, maar feit is dat je motor op dat toerental gewoon niet lekker loopt. Dus grote kans dat het zo is…
Bij een viercylinder is nieuwe bougies indraaien een klusje van een paar minuten. Bougies kosten ook de hoofdprijs niet. Zou ze er dus eerst is nieuw indraaien en kijken hoe het dan gaat…

Xsara_Coupe

Profiel  
 
majestic3jay
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 15 januari 2007 12:04 PM
  [ # 7 ]
Xsara_Coupe schreef:

100% zeker weten doe ik het niet, maar feit is dat je motor op dat toerental gewoon niet lekker loopt. Dus grote kans dat het zo is…
Bij een viercylinder is nieuwe bougies indraaien een klusje van een paar minuten. Bougies kosten ook de hoofdprijs niet. Zou ze er dus eerst is nieuw indraaien en kijken hoe het dan gaat…

Xsara_Coupe

Ga ik dat proberen. Is je nog een handige link bekend om op te zoeken welk type bougie je nodig hebt?

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 15 januari 2007 12:16 PM
  [ # 8 ]

Dat durf ik zo niet te zeggen, maar ik denk dat je bij iedere brezan of citroen dealer wel terecht kan voor advies!

Xsara_Coupe

Profiel  
 
Maarten Deen
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 286
Geregistreerd: 16-07-2004

Gepost: 15 januari 2007 07:15 PM
  [ # 9 ]
Xsara_Coupe schreef:

Dat inhouden van de motor rond de 3000 toeren heb ik ook met mijn xm v6.24. Hier werd door de dealer de diagnose bougies gesteld. Deze moeten om de 60k km vervangen worden en blijken er bij mij al 80k km in te zitten…

Elke 60k? Voor de ZX nog elke 20k…

Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 15 januari 2007 08:03 PM
  [ # 10 ]
majestic3jay schreef:
Xsara_Coupe schreef:

100% zeker weten doe ik het niet, maar feit is dat je motor op dat toerental gewoon niet lekker loopt. Dus grote kans dat het zo is…
Bij een viercylinder is nieuwe bougies indraaien een klusje van een paar minuten. Bougies kosten ook de hoofdprijs niet. Zou ze er dus eerst is nieuw indraaien en kijken hoe het dan gaat…

Xsara_Coupe

Ga ik dat proberen. Is je nog een handige link bekend om op te zoeken welk type bougie je nodig hebt?

Stuur me even je email adres dan krijg je een pfd-je met alle gegevens.

Verder heb ik gister de connector van de sensor op het monopointhuis losgehad en ingespoten met contactspray. Het motormanagement lampje is nu uit en de motor loopt stukken mooier.

Op de site van http://www.ZX16V.net staat een beschrijving hoe je een ding kan maken om je ECU uit te lezen. Als je een foutcode hebt kun je ook beter nagaan waar het probleem zit.

Jos van der Voort

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 15 januari 2007 08:06 PM
  [ # 11 ]
Maarten Deen schreef:
Xsara_Coupe schreef:

Dat inhouden van de motor rond de 3000 toeren heb ik ook met mijn xm v6.24. Hier werd door de dealer de diagnose bougies gesteld. Deze moeten om de 60k km vervangen worden en blijken er bij mij al 80k km in te zitten…

Elke 60k? Voor de ZX nog elke 20k…

Die 60k ging over de xm v6.24 Wink
Was alleen om aan te geven dat te oude bougies dezelfde klachten geven…

Xsara_Coupe

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 15 januari 2007 08:34 PM
  [ # 12 ]

Mja, ,heb een beetje dezelfde klachten, bougie’s gewisseld, verhielp de storing niet..
Nu nog bougie kabels testen en anders gooi ik het op een overleden lambdasonde…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
majestic3jay
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 15 januari 2007 09:30 PM
  [ # 13 ]
Simpele Ziel schreef:

Mja, ,heb een beetje dezelfde klachten, bougie’s gewisseld, verhielp de storing niet..
Nu nog bougie kabels testen en anders gooi ik het op een overleden lambdasonde…

Als je Lab dood is, zorgt dat toch sowieso voor ontregelingen in je motor management? Dan zal jij wat vaker het lampje zien branden als mij… Hmmm.

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 15 januari 2007 09:45 PM
  [ # 14 ]

Mja, de la lambdasonde gewoon loskoppelen zorgt er ook voor dat het lampje uit gaat hoor:P

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
markwerkman
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006

- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Gepost: 15 januari 2007 11:17 PM
  [ # 15 ]

kun je de lambda loskoppelen zonder verdere gvolgen voor de motor, want die regelt toch de mengselverhouding van lucht en benzine

Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt   ballon

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook