Zo, vandaag de 14e januari 2007 heb ik een volle tank V-power getankt (55 liter) dus zullen we eens zien of er veranderingen komen.
Hij lekt tot vandaag geen dieselolie, we zullen eens zien of het nagelen verdwijnt en oh wee SHELL, als ik opeens lekkages krijg.
Hij heeft overigens exact 1 op 17 gereden, dus is best netjes voor een ongeblazen diesel….met 80 % snelwegritten en 20% in de buurt.
We zullen eens zien op ik met V power ook zuiniger ga rijden.
Bram schreef:
Hij heeft overigens exact 1 op 17 gereden, dus is best netjes voor een ongeblazen diesel….met 80 % snelwegritten en 20% in de buurt.
We zullen eens zien op ik met V power ook zuiniger ga rijden.
Mijn Xantia TurboD rijdt ook 1 op 17, maar dan met minder snelwegritten…
voge schreef:Bram schreef:
Hij heeft overigens exact 1 op 17 gereden, dus is best netjes voor een ongeblazen diesel….met 80 % snelwegritten en 20% in de buurt.
We zullen eens zien op ik met V power ook zuiniger ga rijden.
![]()
Mijn Xantia TurboD rijdt ook 1 op 17, maar dan met minder snelwegritten…
Dat haalden die 2 Xantia TD’s van mij niet hoor….dus wees maar zuinig dan
Maar ik was dan ook geen *nieuwe rijder*...zal ik maar zeggen.
En met een gewone TZD trap je als oud tzd-Turbo rijder al snel het gas dieper in.












































Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
let wel op de V-Power pas na een aantal tanken zijn werk goed gaat doen, dus verwacht er na de eerste tank niet teveel van
ben benieuwd
Bram schreef:voge schreef:Bram schreef:
Hij heeft overigens exact 1 op 17 gereden, dus is best netjes voor een ongeblazen diesel….met 80 % snelwegritten en 20% in de buurt.
We zullen eens zien op ik met V power ook zuiniger ga rijden.
![]()
Mijn Xantia TurboD rijdt ook 1 op 17, maar dan met minder snelwegritten…Dat haalden die 2 Xantia TD’s van mij niet hoor….dus wees maar zuinig dan
![]()
Maar ik was dan ook geen *nieuwe rijder*...zal ik maar zeggen.
En met een gewone TZD trap je als oud tzd-Turbo rijder al snel het gas dieper in.
Mijne zit ook meestal wat lager hoor, maar ik heb nu al twee tanks achter elkaar geluk
Tank trouwens nooit V-power, zou niet weten waarom…
voge schreef:Tank trouwens nooit V-power, zou niet weten waarom…
Dit doe ik ook alleen maar om eens te kijken of hij dat nagelen een beetje kwijtraakt en om de boel van binnen wat schoon te krijgen…..maar ik zal inderdaad maar 2 of 3x V-power tanken en daarna weer overstappen op gewone diesel.
Overigens liep die ene ZX 1.9 D ook maar 1 op 17 ongeveer hoor….en de vorige TZD’s die ik heb gehad haalden de 1 op 20 echt niet….dat heb ik alleen gehad met de TZD-turbo….ik denk dat dit toch echt te maken heeft met het lagere toerental wat die maakt (net als de 1.9 TD van de Xantia)...bij 120 km p.u.
Ik vraag me dan ook af of bij een BX 1.9 TZD er niet gewoon de Turbo-bak onder zou kunnen….qua kracht moet die dat makkelijk kunnen hebben, zeker als je in aanmerking neemt dat de ruim 200 kg zwaardere Xantia ook met de gewone 1.9 D van 71 pk was uitgerust.
Maar dat laat ik aan de versnellingsbakspecialisten (woordgrapje ) over, zoals Marten en zo.
Dit is overigens iets wat ik mij al jaren geleden heb afgevraagd, toen er nog geen Citroenforum bestond en ik tijdens het wisselen van een TRD-turbo naar een gewone TZD meteen merkte dat het toerental nogal hoog lag…en waarom Citroen deze bakverhoudingen heeft gekozen.
Bram schreef:
Ik vraag me dan ook af of bij een BX 1.9 TZD er niet gewoon de Turbo-bak onder zou kunnen….qua kracht moet die dat makkelijk kunnen hebben, zeker als je in aanmerking neemt dat de ruim 200 kg zwaardere Xantia ook met de gewone 1.9 D van 71 pk was uitgerust.
Die BX is in de 5 al nauwelijks meer vooruit te branden op de snelweg. Met een berline bak versnelt ie nog wel, maar veel doet ie niet meer. Met een turbobak denk ik dat ie met elke zuchtje tegenwind zelfs plankgas nog terugloopt. Kortom: die motor heeft dan echt niet veel meer power meer over, dus moet je de bak ook niet willen verlengen. Qua kracht kan ie het wat mij betreft dus helemaal niet makkelijk hebben. OK, laag in de toeren heeft de 1.9 d motor meer kracht dan de 1.8td, maar dan heb je het over 1500/2000 toeren. Als je 120 rijdt dan zit je rond de 2500 toeren en dan is die 19 tzd al lang uitgekakt en begint de turbodiesel op stoom te komen. Vergelijk maar:
- 19 -> 120 Nm
- 18td -> 180 Nm.
Dat is een fors verschil en daarom kan de 18 Tzd een langere bak hebben. Misschien dat de 19 motor eenmaal op snelheid die turbo d 5 nog wel rondkrijgt, maar dan zul je wel met elk zuchtje tegenwind terug naar de 4 moeten.
Bram schreef:
Overigens liep die ene ZX 1.9 D ook maar 1 op 17 ongeveer hoor….en de vorige TZD’s die ik heb gehad haalden de 1 op 20 echt niet….
Ik rij al 2 jaar gemiddeld 1 op 20, met soms een uitschieter naar 1 op 18 of 1 op 22.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
mpostma schreef:Die BX is in de 5 al nauwelijks meer vooruit te branden op de snelweg. Met een berline bak versnelt ie nog wel, maar veel doet ie niet meer. Met een turbobak denk ik dat ie met elke zuchtje tegenwind zelfs plankgas nog terugloopt. Kortom: die motor heeft dan echt niet veel meer power meer over, dus moet je de bak ook niet willen verlengen. Qua kracht kan ie het wat mij betreft dus helemaal niet makkelijk hebben. OK, laag in de toeren heeft de 1.9 d motor meer kracht dan de 1.8td, maar dan heb je het over 1500/2000 toeren. Als je 120 rijdt dan zit je rond de 2500 toeren en dan is die 19 tzd al lang uitgekakt en begint de turbodiesel op stoom te komen. Vergelijk maar:
- 19 -> 120 Nm
- 18td -> 180 Nm.Dat is een fors verschil en daarom kan de 18 Tzd een langere bak hebben. Misschien dat de 19 motor eenmaal op snelheid die turbo d 5 nog wel rondkrijgt, maar dan zul je wel met elk zuchtje tegenwind terug naar de 4 moeten.
Ik ga een eind met je mee hoor, maar hoe verklaar je dan dat Citroen het indertijd heeft aangedurfd om die 1.9 D motor in zowel de 200 kg zwaardere Xantia en ruim 100 kg zwaardere (en hoger, dus meer weerstand) Berlingo te bouwen ?
En in de Berlingo hebben ze hem blijkbaar een paar PK afgeknepen.
En in beide types kun je met die 1.9 D motor ook de 140 halen, ook met tegenwind.
Dat is dus eigenlijk de reden dat ik mij het e.e.a. afvroeg over de bak van de TZD.
(En volgens mij is de bak van de Xantia 1.9D exact hetzelfde qua overbrengings-verhoudingen als die van de TZD.)
Bram schreef:mpostma schreef:Die BX is in de 5 al nauwelijks meer vooruit te branden op de snelweg. Met een berline bak versnelt ie nog wel, maar veel doet ie niet meer. Met een turbobak denk ik dat ie met elke zuchtje tegenwind zelfs plankgas nog terugloopt. Kortom: die motor heeft dan echt niet veel meer power meer over, dus moet je de bak ook niet willen verlengen. Qua kracht kan ie het wat mij betreft dus helemaal niet makkelijk hebben. OK, laag in de toeren heeft de 1.9 d motor meer kracht dan de 1.8td, maar dan heb je het over 1500/2000 toeren. Als je 120 rijdt dan zit je rond de 2500 toeren en dan is die 19 tzd al lang uitgekakt en begint de turbodiesel op stoom te komen. Vergelijk maar:
- 19 -> 120 Nm
- 18td -> 180 Nm.Dat is een fors verschil en daarom kan de 18 Tzd een langere bak hebben. Misschien dat de 19 motor eenmaal op snelheid die turbo d 5 nog wel rondkrijgt, maar dan zul je wel met elk zuchtje tegenwind terug naar de 4 moeten.
Ik ga een eind met je mee hoor, maar hoe verklaar je dan dat Citroen het indertijd heeft aangedurfd om die 1.9 D motor in zowel de 200 kg zwaardere Xantia en ruim 100 kg zwaardere (en hoger, dus meer weerstand) Berlingo te bouwen ?
En in de Berlingo hebben ze hem blijkbaar een paar PK afgeknepen.En in beide types kun je met die 1.9 D motor ook de 140 halen, ook met tegenwind.
Dat is dus eigenlijk de reden dat ik mij het e.e.a. afvroeg over de bak van de TZD.
(En volgens mij is de bak van de Xantia 1.9D exact hetzelfde qua overbrengings-verhoudingen als die van de TZD.)
Als je op snelheid bent is luchtweerstand de voornaamste bron van weerstand. Gewicht maakt niet veel uit: alleen voor het accelereren boeit dat.
Een xantia is gestroomlijnder dan een BX, dus eenmaal op snelheid zal je relatief weinig extra last hebben van dat gewicht. En dus is een vergelijkbare overbrengingsverhouding logisch of mogelijk.
De Berlingo heeft trouwens wel een andere bak: 1 t/m 4 zijn een stuk korter. 5 weet ik niet, maar gezien de top volgens autoweek van 142 (een heel stuk lager: met verder zelfde specs wat motor betreft) kan ik mij niet voorstellen dat die even veel toeren maakt in de 5 als een Xantia. Ik schat in dat ie dan ook heel wat extra toeren maakt.
Zo….had na vele jaren met een BX diesel weer eens een startprobleem.
Stapte vanmorgen in de BX, draaide het contact aan…maar hoorde al na 2 tellen een vrij harde tik voorin en mijn gloeilampje ging weer uit.
Opnieuw het contact aan….geen sjoege dus.
Hmm…..motorkap open, beetje gerommeld en gefrot aan dat blauwe startrelais, maar deed dus niks meer.
2 dikke draden en de stekker schoongemaakt op de aansluitingen….hielp ook niet.
Eerst geprobeert om zonder voorgloeien te starten (uiteraard niet te lang ), maar het viel te verwachten na de vorst van vannacht dat niet zou lukken….en inderdaad, behalve een heerlijke onverbrande dieselrook om de auto heen….geen pukkel.
Dus maar even die ronde stekker op de pluspool bevestigd en het beestje startte meteen….de buurman vond de blauwe walm in de straat ook heel fijn.
Lang verhaal kort maken : dit is voor het EERST in de 16 jaar dat ik met BX/Xantia diesels rijd….dat ik een defect startrelais heb….ben eerst naar 5 adressen in de buurt langs geweest (ook de dealer in Haarlem), maar niemand had er eentje liggen.
Uiteindelijk kwam ik bij Johan Oldenhage terecht en laat die er nu WEL eentje hebben (nieuw !)...en ook nog voor een schappelijk prijsje ?
Dus Johan….bedankt…als we jou niet hadden ?
Zag me alweer stad en land afrijden op zoek naar zo’n ding.
Zo….even een foto gemaakt van de 2 BX diesels van Renz en mij.
(zijn BX is weer terug gekeerd na 2,5 maand te zijn gebruikt door zijn vriendin)
De achterste is dus de Tzd-turbo van Renz, die nog gewassen moet worden.
Jammer alleen dat er op deze parkeerplek geen auto meer bij kan, want er staat iets verderop NOG eenzelfde groene BX, maar dat is een 1.9 TZI met nogal foute velgen eronder.
ksie niks…..
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
kwas waarschijnlijk te snel, moestie nog worden geladen of zo….. ops:
zie hem nu ook
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Altijd leuk, zo’n foto!! Ziet er goed uit hoor!
Komt er nu ook nog een foto waarbij ze alle twee op de grond liggen? Dan vind ik de BX eigenlijk op z’n mooist!